vevlager få bort hur? polaris indy 500

denka1

Medlem
30 jan 2013
24
0
1
hallen
Hej, har tagit bort packboxen vid variatorn. Och hittade felet på skotern då har lagret gått sönder alltså det bakom packboxen. Min fråga hur tar man bort lagret, äre så att man måste riva hela jävla motorn.:eek:h:​
 

Attachments

denka1

Medlem
30 jan 2013
24
0
1
hallen
Ser ut att vara ditpressat. blir nog lite meck att få bort. Men jag kan ju ha fel.
Ja äre så att man måste riva allt då kommer ju priset bli för jävla högt. och då är det fan inte värt att lägga ner pengar på skotern. isf köpa ny motor.
 

Silverklint

Välkänd medlem
12 jan 2014
198
0
6
Vallentuna
Nja. Ett lager kostar ju inte så mycket och om du river motorn själv och sticker iväg till en bilmek som pressar ut den och in den nya så blir det nog inte så farligt :) Och tänk vad mycket meck du får lära dig under tiden. perfekt sommarjobb.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du måste med all säkerhet "riva hela jävla motorn".
Då lagret ser ut sådär, så måste du få vevaxeln riktad då du bytt lager.

Köpa en annan motor? Vad får dig att tro att den är bättre? Satsa på det du har istället, allt annat är/kan vara pengar i sjön.

Töm kylsystem
Koppla bort elkontakter
Ta bort avgas och förgasare
Lossa motorfästen och lyft ur hela motorpaketet
Bort med variatorn (krävs avdragare, kostar några hundringar, försök låna!)
Riv topp
Bort med cylindrar
Bort med kolvar
Bort med svänghjul (Avdragare även här)
Bort med statorplattan (tändplattan asså...)
Vänd motorn upp och ner, lossa alla bultar
Lyft försiktigt isär blockhalvorna
Voilá, vevaxeln lös!

Tvätta ur alla lager med bensin eller diesel. Dom ska vara nästan tysta då man snurrar fart på dom. Om dom låter illa då man snurrar fart på dom behöver dom bytas.

Att byta alla lager + riktning kostar 6000-8000kr, så kolla först om det bara är det yttre som är paj. Behöver du inte byta nåt annat lager, så är din vev värd att reparera. Lagret kostar några hundringar, riktning 3-400:- skulle jag gissa. Byta kan man göra själv om det bara är det yttre lagret.

Du river och öppnar motorn på max 3 timmar om du har vana att skruva.
 

denka1

Medlem
30 jan 2013
24
0
1
hallen
Du måste med all säkerhet "riva hela jävla motorn".
Då lagret ser ut sådär, så måste du få vevaxeln riktad då du bytt lager.

Köpa en annan motor? Vad får dig att tro att den är bättre? Satsa på det du har istället, allt annat är/kan vara pengar i sjön.

Töm kylsystem
Koppla bort elkontakter
Ta bort avgas och förgasare
Lossa motorfästen och lyft ur hela motorpaketet
Bort med variatorn (krävs avdragare, kostar några hundringar, försök låna!)
Riv topp
Bort med cylindrar
Bort med kolvar
Bort med svänghjul (Avdragare även här)
Bort med statorplattan (tändplattan asså...)
Vänd motorn upp och ner, lossa alla bultar
Lyft försiktigt isär blockhalvorna
Voilá, vevaxeln lös!

Tvätta ur alla lager med bensin eller diesel. Dom ska vara nästan tysta då man snurrar fart på dom. Om dom låter illa då man snurrar fart på dom behöver dom bytas.

Att byta alla lager + riktning kostar 6000-8000kr, så kolla först om det bara är det yttre som är paj. Behöver du inte byta nåt annat lager, så är din vev värd att reparera. Lagret kostar några hundringar, riktning 3-400:- skulle jag gissa. Byta kan man göra själv om det bara är det yttre lagret.

Du river och öppnar motorn på max 3 timmar om du har vana att skruva.
Tack för svaret jo jag har tagit bort variation o packboxen och det är det yttre lagret som har gått sönder men finns inget annat sätt att få bort lagret utom att riva hela motorn? Dock är jag inte hundra om det bara är det men ser ut som bara det yttre lagret är paj. Om jag nu måste riva hela motorn och byta lager så måste jag väl balansera veven? Och det här är en 91a så det är aldrig värt o lägga ut 6000-8000 kr på en gammal skoter.