Vevstake å lagerbyte vevaxel.

användarnamn

Medlem
28 maj 2006
16
0
1
DJURA
Hej
Har tänkt att försöka mig på att byta vevstakar å lager en rotax 536.
Är det någon som har några tips på hur man delar veven,ihopsättning riktning enklast.Gärna bilder på fixturer pressdornar. Har tillgång till fullt utrustad verkstad med svarv fräs press mätutrustning mm.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Man pressar isär dom,inte så stora problem att göra.värre med riktning och balansering,har du alldrig gjort det förut så lämna hellre bort det,de brukar bli bäst och billigast så,lämna bara in veven och reservdelarna,ring runt till olika firmor,kan löna sig att skicka,du har väl Mperformance ganska nära
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Han ber om tips och tricks och bilder på fixturer och vet nog mkt väl att man pressar isär dom och vilka firmor han kan lämna in till, tråkigt svar KalleT
 

användarnamn

Medlem
28 maj 2006
16
0
1
DJURA
Har koll i stora drag hur det ska gå till.Och någon gång ska väl vara förtagången.Har kollat med Mperformance och andra firmor,och tycker det vore värt att prova själv.
 

användarnamn

Medlem
28 maj 2006
16
0
1
DJURA
Japp och hur man pressar å riktar.Hade inte tänkt å byta mitten lagren bara stakar å yttre lager.Kan inte pressa vevtappen innåt då den tar i lagret så den måste pressas inifrån å ut men då är det svårt å komma å med pressen då den tar i andra halvan. Hur får man upp bilder?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Han ber om tips och tricks och bilder på fixturer och vet nog mkt väl att man pressar isär dom och vilka firmor han kan lämna in till, tråkigt svar KalleT
lika tråkigt och onödigt som ditt då....

Vet inte exakt hur det ser ut på en sån där, men har du svets och grejjor så ska det väl inte vara några problem och tillverka egna,har avdragare på jobbet typ sånna som du drar lager med,vet du vilka jag menar?
hittade en länk : http://www.esska.se/esska_se_s/Lageravdragare-i-set-14-delar-944377500000-12710.html
Går det få dit sånna?faan sånt här e kul,synd du inte bodde närmare så har jag kunnat hjälpa dig
jobbar som lastbilsmek sen 13år tillbaka så ingenting är omöjligt,skicka en bild på kalleodesse@home.se så man får se hur det ser ut