Vevstaks lager frågor... ?

timber__ab

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
Har skruvat bort toppen på skoter för att kontrollera och upptäckte att det finns ett glapp i motorn när jag vrider på vevaxeln, men när jag håller emot båda kolvarna med fingrarna så är glappet bort någon som kan tro vad som är glapp? kolvtapp, kolvlager, vevstakslager eller vevaxellager? tacksamm för svar är orolig över att det kan vara allvarligt
 
E

Ej medlem/Inloggad

Vestaks lager vart finns dom?

Går det att köpa vevstakslager löst utan att behöva köpa en vevstaks sats?
isåfall var köper man dom?
 

iceracer

Medlem
26 dec 2005
24
0
1
nb
riv omedelbart

De e säkert nå fel som är trasigt!
Riv omdelbart...börja med att ta ned cyllorna!..då ser du om glappet finns på kolvbulten eller i veven!..de ska inte vara glapp på vevstaken/veven alls!...o är glappet där, så är de bara ta ur hela veven från blocket!..
-lycka till!..
 

timber__ab

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
kontrollerar lager snabbt svar!

kollad vevstaks lagren genom att dra upp och ner för att känn om det var glapp men kände inget är det ok då? finns det andra sätt att kontroller lagret på plats utan att behöva ta lös det? ska det gå att vicka staken i sidled?
 

timber__ab

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
Vevstake kass??

är vevstaken kass om den glappa ? med andra ord måste jag köpa både stake och lager? någon sa här på forumet att om staken var glapp så var man tvungen att byta stak och inte enbart lager stämmer det någon som vet?
tack på förhand
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Om du inte kan känna något glapp när du drar i staken :D rakt upp och ner så är lagret troligen helt OK
 

timber__ab

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
MrGreen skrev:
På din 340 går det byta bara vevstakslagret.
det låter ju bra är du säker på det?
var får jag tag i lagren till den?
kan man byta dem själv? måste något balanseras?
ska jag isåfall bara byta lagret inte nåto annat där vid vevstakn?
 

timber__ab

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
MrGreen skrev:
Om du inte kan känna något glapp när du drar i staken :D rakt upp och ner så är lagret troligen helt OK
men det finns ett glapp när jag vickara den åt sidorna vad tror du om det?
tacksamm för svar