Viken Mountain?

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Hej,
Spekulerar i att skaffa mig en riktig mountain (har en -99 summit 600 nu). Har dock lite tajt budget som tonåring. I nuläget kan jag lägga omkring femtio tusen...
Vill ha något som tar sig fram ordentligt så en 800 är det väl som gäller.


Tycker att -06 800 summiten med rev chassi ser riktigt fin ut men kan bli svår att få tag på alls (och än svårare under 60 tusen) .

Sen har jag ända sen den kom fastnat ordentligt för -07 summit XRS'en. Men den får man ju inte med min budget.

Så nu till de verkliga frågorna:

kan det vara värt att vänta till/efter påsk och skaffa en XRS (tjänat mer pengar/billigare i slutet på säsongen). Eller är tex en -05 eller -06 summit lika bra?

Eller har ni rentav några andra bra tips (helst nyare än zx chassi), kanske något annat märke?

Man hör en del spökerier kring första 800r motorn som sitter i XRS'en. Är det ett stort problem eller är det bara "internet-tugg"?

Inte för att jag är rädd för att skruva, tvärt om! Men plånboken gillar inte motorras:mmph:

Sen om någon vet en XRS eller likn med rasad motor uppskattas även dessa tips om det är till ett skapligt pris.

Hoppas jag inte är alltför jobbig, och tack på förhand.

/Mvh Martin
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej,
Spekulerar i att skaffa mig en riktig mountain (har en -99 summit 600 nu). Har dock lite tajt budget som tonåring. I nuläget kan jag lägga omkring femtio tusen...
Vill ha något som tar sig fram ordentligt så en 800 är det väl som gäller.


Tycker att -06 800 summiten med rev chassi ser riktigt fin ut men kan bli svår att få tag på alls (och än svårare under 60 tusen) .

Sen har jag ända sen den kom fastnat ordentligt för -07 summit XRS'en. Men den får man ju inte med min budget.

Så nu till de verkliga frågorna:

kan det vara värt att vänta till/efter påsk och skaffa en XRS (tjänat mer pengar/billigare i slutet på säsongen). Eller är tex en -05 eller -06 summit lika bra?

Eller har ni rentav några andra bra tips (helst nyare än zx chassi), kanske något annat märke?

Man hör en del spökerier kring första 800r motorn som sitter i XRS'en. Är det ett stort problem eller är det bara "internet-tugg"?

Inte för att jag är rädd för att skruva, tvärt om! Men plånboken gillar inte motorras:mmph:

Sen om någon vet en XRS eller likn med rasad motor uppskattas även dessa tips om det är till ett skapligt pris.

Hoppas jag inte är alltför jobbig, och tack på förhand.

/Mvh Martin
Angående 800R, så är det tvärt om. Det är mer "akta dig för alla andra, dom som hör till Serie III", om man ska vara lite tvär...
Serie III-motorerna kan mycket väl funka lika bra som 800r, men dom verkar statistiskt sett, kräva lite mer omvårdnad av vevaxeln. Några 800r-maskiner i början hade problem med.... hmmm.... var det kolvringar? Minns inte, men det var kortvarigt, alla rasade inom 100 mil. Så se det som åtgärdat.

Ingen fråga är jobbig här. Välkommen till forumet! :)
 
Last edited:
R

RevMan

oavsett villken skoter du väljer så räkna med att ha en buffert. har du max 50000 så köp inte skoter för mer än 43000.
Det kommer alltid oväntade utgifter.
Jag älskade min xrs -07 men ska jag rekomendera en summit så blir det nog 600. -05 600ho är en fin maskin om du hittar en som gått lite. 600sdi-07 är ännu finare med renoveringsbara dämpare och X-paket styre och dyna som standard, kanske svår att pressa in i din budget iofs. 600 är snällare på remmar och har betydligt bättre rykte om sig motormässigt.
Det största problemet på xrsen va inte motorn utan variatorerna, när team tog över tillverkningen av variatorerna så dök det upp fruktansvärt många problem

oavsett, kolla insugsflänsar nogrannt dom är dyra.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Mjo, en buffert är alltid bra. Låter betryggande ang 800r. Visst ser 600 -05an fin ut.. finns en på blocket som har gått ganska lite och verkar välvårdad men den har samma pris som en 600 -07a..... troligen olika skick men ändå...
Känns som en 07a går före då.

dock är jag lite skeptisk till 600 summit ändå... känns inte som att man får tillräcklig speed på mattan.
En 800 måste ju vara överlägsen en 600 ändå tycker jag.
Men en 600 blir ju bra mycket pålitligare motormässigt osv...

-05 600H.O summiten drar ju bra mycket mera soppa också, så man kanske tjänar på att lägga några tusen till på en -07a.

Hursomhelst verkar det vara lite tunt på blocket nu. Och dom som finns är förhållandevis dyra. Så man får väl hålla utkik.

Tack för tipsen i alla fall.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Måste ursäkta att jag bara klampade in här och ställde en massa frågor i mitt första inlägg utan att presentera mig. Och i fel forum och allt :push:

Missade "medlemsforum" delen och således köpråds tråden.
Nåja, därför det finns moderatorer eller hur!

Hursomhelst,
Jag heter Martin, bor i boden och går för närvarande teknik på gymnasiet . Är 17 år gammal.
Inte mycket att hänga i granen. Men jag har i alla fall presenterat mig! :hello:

Måste också tacka för ett underbart forum där man länge fått mycket hjälp enbart som "observatör".

/martin
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Drar upp det här igen då jag börjat titta lite mot en kisse eventuellt. Hur står sig en M7/M8 mot en summit XRS 800 ? vikt, Hk, lössnö, klättring, körställning mm.
 

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Arcticen har väl som regel lägre körställning och mer hästkrafter än de andra märkena. Ska du köpa en m7/m8 så köp en med back! Tror det kom -07 :)
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
okej, visst är ju en m8a fin..... med dyr :(
Tänkte mest på kissarna då dom verkar så stabila motormässigt. Jag menar, dom verkar ju gå bra många mil fast man har turbo. Det är ju mer eller mindre standard på mountain kissarna numera....
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Kan annars rekomendera en maskin med 600 sdi motor. riktigt fin maskin och tror inte att man blir missnöjd med drivet så länge du inte ska upp för samma backar som 800 maskinerna. En sak du bör tänka på är också priset på försäkringen.