Vikter rmk assault -13

Frekkko

Välkänd medlem
4 mar 2013
182
0
6
Gällivare
Tänkte ta och beställt en PAR topp, svar/lila sekfjäder, blå/rosa slp primärfjäder och 19-43 drevning till min rmk assault. Men vilka vikter skulle passa detta? Är det 11-70 vikter som gäller?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Om jag vore dig så skulle jag skippat par toppen, om nu du inte får den väldigt billigt.
Vad kör du med för vikter och vad varvar den nu. Det skiljer ju tydligen +-15% på polaris 800 effektmässigt... :)
 

Frekkko

Välkänd medlem
4 mar 2013
182
0
6
Gällivare
Kör original nu, vet inte vad de sitter för vikter i original.. Men på en sjö varvar den 8200 sen sjunker den till 7900 och ligger vid det. Maskinen har gått 60 mil.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Du har 10-68 troligtvis. Satsa på 11-68 dom är nog tunga. alt är 11-70 med nedslipad topp om ca 1-2 gram.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Du har 10-68 troligtvis. Satsa på 11-68 dom är nog tunga. alt är 11-70 med nedslipad topp om ca 1-2 gram.
man vill inte slipa ner toppen ännu mera på 11 serie vikterna, detta i kombination nerdrevning så har du en skoter som går bra till 60km/h och sen händer det ingenting
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Om jag vore dig så skulle jag skippat par toppen, om nu du inte får den väldigt billigt.
Vad kör du med för vikter och vad varvar den nu. Det skiljer ju tydligen +-15% på polaris 800 effektmässigt... :)
Varför är PAR toppen bara å skippa?kalle anka effekt ökning?
 

Frekkko

Välkänd medlem
4 mar 2013
182
0
6
Gällivare
Då kommer jag köra följande på en rmk assault 2013:

PAR topp
11-68 vikter
160/240 Svart/lila sekfjäder
140/340 Blå/rosa SLP primärfjäder
19-43 drevning

Hade ni skippat nerdrevningen?
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Ursäkta, men lånar lite utrymme på tråden för 2 snabba frågor: Märkte idag att det satt en 140/340 fjäder i min RMK 600 -13 ,monterad från fabrik. Som jag fattar är det på samtliga med elstart (ES märkning i sprängskisser), men varför?? Startvarv ca 3900-4000.Lite för högt tycker jag så jag tror jag skall byta till den mjukare fjädern som sitter org i -12an, och då kommer 2a frågan: räcker det med att lossa locket på prim variatorn med de 6 skruvarna i ytterkant och låta centrumbulten på vevaxeln sitta kvar tro?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Det räcker med dom 6 bultarna , låt den stora sitta kvar

Ursäkta, men lånar lite utrymme på tråden för 2 snabba frågor: Märkte idag att det satt en 140/340 fjäder i min RMK 600 -13 ,monterad från fabrik. Som jag fattar är det på samtliga med elstart (ES märkning i sprängskisser), men varför?? Startvarv ca 3900-4000.Lite för högt tycker jag så jag tror jag skall byta till den mjukare fjädern som sitter org i -12an, och då kommer 2a frågan: räcker det med att lossa locket på prim variatorn med de 6 skruvarna i ytterkant och låta centrumbulten på vevaxeln sitta kvar tro?