Vilka kolvar Rotax 800r?

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
Vilka kolvar rekommenderas till en Rotax 800r 2010? Har sett att Sno-x har dubbel eller enkel kolvring, någon som provat dessa eller ska man satsa på orginal för nästan dubbla priset?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Om man hittar Prox kolvar så ska man va lycklig för de är tveklöst bästa piratkolvarna. Läs om deras teknik på hemsidan så förstår du hur länge de tillverkat Gjutna kolvar och hur bra kolvringarna är. Alla andra pirat kolvmärken är tveksamma men kan funka skapligt ibland.Men prox är i klass med org kolvar! De kan ev finnas i Sverige men jag mins inte vart. Va noga med att de är Prox i de gula kartongerna för de finns kolvar med liknade namn som man kan blanda ihop dem med ink säljare.

https://www.ebay.com/itm/Pro-X-ProX-Piston-Kit-Ski-Doo-MXZ800R/283180046176?epid=209925025&hash=item41eed89760:g:zswAAOSwilVbqo9Q:rk:3:pf:0
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Glömde svara på en eller två kolvringar. En kolv med en ring ger mindre friktion mot cylindervägg = lite mer hästar åtminstone ett tag tills ringen blir för het och tappar spänsten som vid långa drag uppöver branta fjällväggar. Den återfår spänsten så fort man kört lugnt ett litet tag.
Ju fetare bredare mer massa enkelringen har desto mer lika livslängd och effekt är de mellan dubbelringad kolv och singel. Kollar man på nya Polaris 850 som har singelring standard så är den massiv så den håller nog som dubbelringat med den ger knappast någ effekt men de påstår att kolven kunde göras lättare ivf.
Tar man däremot Rotax motorer under stora delar av 2000talet så kör de med rel smal enkelring org. Men den ringen är inte så våldsam så den ger mer hk kortare stunder vs dubbelring men den bör bytas efter 250 mil om man ska vara seriös och vill behålla full effekt. Ju smalare kolvring man har desto mindre friktion = mer pulver men ringen får kortare livslängd och tappar effekt vid långa fullgaskörningar.
Vid de testar jag gjort genom att bort en ring från en dubbelringad så har maskinen gett mer hk på höga varv men tappat i botten o mellanreg. Jag kör nu bara en ring en borttagen men jag har stiftat igen undre spåret mellan första överströmmare och utblås så de inte läcker ut färskgaser ut i utblås. Jag kör dock endast max 300m full gas på hårda spår så ringen hinner inte bli så varm att motorn tappar effekt.
 
Last edited:
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Tack för svar. Hittade dessa http://www.snowface.se/prox-kolv-komplett-ski-doo-800r-08-12-800r-etec-12-14.html borde vara samma som du länkade till ovan.
Ja vad bra du hittade dem i Sverige!!
Tips sätt ringgapet till lite åt de större hållet 0,55mm .Du kan ha 0,55 på övre ringen och 0,50mm på undre för undre ring går kallare så den expanderar inte lika mycket som övre ringen. De brukar ju stå typ 0,30-0,45mm på lappen som följer med många priatkolvar (prox vet ej vad de rek) men de är stor risk man får ringnypning då på vissa maskiner. Kolvringarna/kolven behöver inte skära men man kan sabba cylindern totalt med lodräta revor så man tappar komptryck. Dessa ringgapsmått är rek från flera stora trimfirmor världen över samt att många privatpersoner har börjat uppmärksammat detta på senare år i takt med att effekten ökat i maskinerna. Förmodligen skulle 0,40mm duga men vill man va säker på att inte sabba cylindrarna så kör större gap. Enda nackdelen med stort gap är en pissaning sämre effekt.
 
Reactions: Mr snow

Cykeltjuven

Prospect sledder
1 mar 2018
16
4
3
Har inte du pratat gott om Snow X kolvarna i några äldre trådar också eller har jag drömt? Hur som helst klickade jag hem såna i somras till min 800r misstag eller inte får väl tiden utvisa men dom både ser och känns bra ut.
 
Reactions: Mr snow

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Har inte du pratat gott om Snow X kolvarna i några äldre trådar också eller har jag drömt? Hur som helst klickade jag hem såna i somras till min 800r misstag eller inte får väl tiden utvisa men dom både ser och känns bra ut.
Köper man rätt SNOW X med borrhål för extra smörjing på utsatta ställen och RIK ringar har man nog liknade kvalle som Prox. Problemet är att de finns så många liknade namn på dem SNOX/ SNO X /och SNOW-X och återförsäljarna skriver sällan rätt bokstäver i rätt årdning. Jag törs inte längre rek dem för de är så stor risk folk köper de billigaste SNOX som inte har borrhål för oljesmörjing och snik kolvringar. Jag såg att även SPI börjat sälja kolvar med oljesmörjhål och RIK ringar, de kommer förmodligen från samma tillverkare som SNO X.
Rätt sort SNO X är dessa länk ebay.
https://www.ebay.com/itm/NEW-SNOW-X-SKIDOO-800-2000-2007-DUAL-RING-PISTONS-TOP-END-HO-NON-SUMMIT-MXZ-82MM/381834513807?epid=1378173162&hash=item58e71c4d8f:g:XFMAAOSwKOJYGMUs:rk:1:pf:0
 

Cykeltjuven

Prospect sledder
1 mar 2018
16
4
3
Ah okej precis en sån där sats jag köpte så verkar som jag "valde rätt" fick den tillochmed en tusing billigare : )
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Ang mitt påstående att spi kolvar finns med oljehål och RIK ringar är ytterst osäkert. Kolla in denna ebay annons så blir man väldigt förvirrad han visar SNO X kolvar med RIK ringar men skriver att de inte är SNO X kolvar de är spi???????? Han verkar ha lånat bilden från SNOW X men då skulle han ju skrivit att bilderna visar annan kolv!
De finns nog inga SPI kolvar med RIK ringar och borrhål.