Vilka lager ska fettas? Rs600

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Tjenare! Tänkte fetta om lagrena på min rs 600 -09.. enligt brp sprängskisser så ska båda lagrena på magnetsidan fettas men där är ju ett smörjhål borrat i blocket så då borde ju allt fett spolas bort därifrån? Finns hålet där org eller har någon annan borrat det?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Borrhål de måste du visa mig på något sätt för de ska inte finnas något borrhål där enligt skidoo part list som jag ser det. Jag ser endast en slangnippel som sticker ut från pto sidans fettutrymme den nippeln ska ha en gummihatt på sig som håller tätt. Varför denna nippel sitter där är förmodligen för att underlätta fyllning av fett vid fabriksmontering . Jag tror rotax har packboxen lös och trycker in fett via den nippeln och mont packboxen sist. Det sparar nog en hel del kladd och tid för rotax. Men för "vanliga människor" som renoverar är det enklast fylla via packboxvägen dvs trycka in ca 30gram gram fett den vägen och sedan mont packboxen. Man kan också fylla lagren på pto sidan när motorn är isär också men de blir mer risk för fett på lagerbanor vilket inte är så bra. Magnetsidan däremot måste fyllas i lagren med motor kluven.

på magsidan fyller man bägge lagren med ca 50gram fett totalt och det går bara göra med motor kluven.
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Jag kom fram till att hålet är borrat i efterhand när den byggdes om till bigbore. I övre blockhalvan är det borrat så det kommer oljeblandad soppa till båda lagrena på mag sidan. Sen har jag droppsmörjning via en behållare som är kopplad till en nippel på utsidan av blocket som du skrev :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Jag kom fram till att hålet är borrat i efterhand när den byggdes om till bigbore. I övre blockhalvan är det borrat så det kommer oljeblandad soppa till båda lagrena på mag sidan. Sen har jag droppsmörjning via en behållare som är kopplad till en nippel på utsidan av blocket som du skrev :)
Ok den är omgjord till tvåtaktsoljesmörjnning på magsidan då bör den ha borrhål på pto sida också och då ska du inte fetta om några lager! Jag har inte skrivit något om droppsmörjning via någon behållare men det låter som någon har tagit bort oljepumpen och ersatt den med oljeburk för smörjning av vattenpumpens drev o lagring. Du blandar olja i tanken med andra ord?