vilken är CDI-BOXEN?

redmaz

Aktiv medlem
27 sept 2010
51
0
1
Jag har köpt en F5 2003 som efter en mil endast går på ena stiftet har bytt tändspole och stift, skiftat på stift och kablar.. Misstänker att det är något med CDI boxen men (vad är vad) Det sitter en stor box på luftburken och en liten nere vid förgasaren.
Vilken är CDI och vilken är ECU-boxen?
Vill jätte gärna veta innan jag köper ny/fel box

//Magnus
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Tror inte det är någon box som spökar eftersom ett stift verkar fungera och det får spänning från samma spole som det andra
Hur är bestyckningen?
Är allt okej i förgasarna, kolla nålventilen till flottören om det är skräp där eller något annat konstigt som gör att den flödar över.
Gjort ett kompprov?
Finns mycket du kan kolla igenom istället :)
 

redmaz

Aktiv medlem
27 sept 2010
51
0
1
Fast då den inte får någon gnista så borde det väl nästan ha något med det att göra eller?
Tänkte eftersom den startar och går men bara på en, den borde väl få gnista även om förgasaren krånglar?

Tror inte det är någon box som spökar eftersom ett stift verkar fungera och det får spänning från samma spole som det andra
Hur är bestyckningen?
Är allt okej i förgasarna, kolla nålventilen till flottören om det är skräp där eller något annat konstigt som gör att den flödar över.
Gjort ett kompprov?
Finns mycket du kan kolla igenom istället :)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
jag menar att eftersom bägge stiften får spänning från samma tändspole (som du säger är okej) och det bara är ett stift som slocknar, så känns det långsökt att det skulle vara cdi-boxen.

Blir tändstiftet dränkt i soppa så släcks det.

eller har jag missat något och du är helt utan gnista på bägge stift?

ecu-box är engine control box. Är lite osäker vad som sitter på Firecaatmodellerna då det inte bara är tändningen som ska styras utan även APV-motorn. Så det kanske heter ECU på din skoter också. Någon annan vet nog bättre. Men var är det för box du har under förgasarna säger du? hur ser den ut?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om jag fattar han rätt så har han enbart gnista på ett stift och inte bägge när han kollar gnistan, då har det inget med nån förgasare eller dyl att göra.
 

redmaz

Aktiv medlem
27 sept 2010
51
0
1
Det stämmer har bara gnista på ena stiftet hur jag än gör :p

Om jag fattar han rätt så har han enbart gnista på ett stift och inte bägge när han kollar gnistan, då har det inget med nån förgasare eller dyl att göra.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Jag har köpt en F5 2003 som efter en mil endast går på ena stiftet har bytt tändspole och stift, skiftat på stift och kablar..
uppfattade det som att den går på bägge när den startas, och därefter slocknade. därför förgasarbekymmerna. Speciellt då du skrev att du bytt till en fungerande tändspole.

Men okej om du ALRDIG har gnista på det stiftet trots nya stift och du samtidigt får gnista på det andra så är det ju fel på tändspolen. då den skickar gnista till bägge stiften samtidigt

eller statorlindningen (charge coil). Om du är helt säker på att kablaget och själva tändspolen är okej så kanske du bör kolla upp statorn.
Du kan googla fram värden för statorn, har för mig charge coilsen ska ligga på 13.6-20.4ohm på firecat men det skiljer säkert mellan olika årsmodeller