Vilken är den sämsta skotern ni ägt?

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Ja.. vilken är den sämsta skotern ni ägt? :eviltongue:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Exciter IIE -92
Köpte den lätt beg, och den var den enda skoter jag haft enbart en säsong.
Slö, sämre framfjädring än Prowlern jag hade innan och riktigt usel på sidan om spåret.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Arctic Cat Wildcat 700EFI -95.
Tändstiften droppade genom kolvarna(var rätt tändstift), sen skar den, sen skar den igen, sen skar den igen, sen elfel, sen gick veven, sen skrotades den.
 

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
Et 340 -87.....min va iaf totalt nedrans slut på(på alla sätt å viss).
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Skidoo Rev 550f -06 , skar 3 gånger på 350 mil, började gå på 1 cylinder lite nu och då, reparerade den ordentligt - sålde och köpte mig en 800cc som jag hade hört skulle va den värsta motorn när det gällde att skära, har nu haft 3st 800,or och INGEN har strulat.
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Polaris Edge 700. Gick som satan må jag säga, bästa gassvar jag känt på en förgasar motor. Men totalt värdelös i övrigt. Fick vara kvar ca 2 veckor
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Överlägset sämsta (i förhållande till pris iaf) var en PRO XR som jag bara behöll en vinter efter nyköp då det inte fanns nått jag gilla med den. Annars ligger en xc 700 rätt bra till men den var bara helt slut rent allmänt. Blir lätt så då man köper en skoter längs vägen till fjälls klockan 22 en fredags kväll :) men är man kör sugen så är man.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Måste nog säga Ockelbo 300 årsmod runt -80 har jag för mig, sanslöst dålig skoter..man fick typ stanna ute på isen vid moddföre och dra runt den för hand åt det håll man ville svänga. Skidor lossnade, boggiehjul o lite annat skräp. Men som alltid handlar det väl om hur man tar hand om grejerna, vilket inte var det första man tänkte på när man va 12 bast..

Har haft en zrt 800 också som skar typ 3 gånger under en o samma vinter, då var man ju hyfsat less..men sanslös maskin när den väl gick!
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Ski-Doo Mach 1 -98

Gick under snön. Rutan var perfekt placerad för att styra all snö över huven och rakt in i hjälmen. Jävla skitskoter som jag sålde till en bekant och så skar fanskapet bara några mil efteråt. Jag kände mig hyfsat dålig då. :eek:hwell:
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Hade en -96 Polaris Ultra SP, skar två gånger, tog 5 liter milen, åt tändstift som pix, vägde som en Peugeot och gick ungefär som en sån också.... sen dess hatar jag allt med tripplar förutom BM218.....

..... Vad är det för svammel om Polaris ProXR 800, förmodligen en av dom bästa mskinerna som nånsin gjorts. definitivt från den "eran" i alla fall =)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
På samma sätt är jag säker på att det var flera som tyckte att ultran va bra, för den eran.

Men jag antar att detta är en personlig tråd, med mycket individuella svar. Annars konmer det bara bli en enda stor märkes-***eri tråd med massa skitprat:)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Rolig tråd :)

John Deere Spitfire. Motor var en 1cyl 250 från en Polaris indy Starlite.
Tomgångs skruven ralla upp så mycket att variatorn slog i när jag skulle plocka upp handsken ja tappat.
Resulterade i att jag fick följa skoterspåren i en halvmil till fots i dikeskanten innan jag hittade den upp och ner mitt inne i en by.
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Rolig tråd :)

John Deere Spitfire. Motor var en 1cyl 250 från en Polaris indy Starlite.
Tomgångs skruven ralla upp så mycket att variatorn slog i när jag skulle plocka upp handsken ja tappat.
Resulterade i att jag fick följa skoterspåren i en halvmil till fots i dikeskanten innan jag hittade den upp och ner mitt inne i en by.
hahaha.. den var underbar.!
 

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Den sämsta skotern jag ägt måste varit en Lynx 535 -80 den hade en tendens att börja brinna titt som tätt, så det var bara hoppa av och kasta snö för att släcka och sen fortsätta :)
 

izze95

Välkänd medlem
28 okt 2011
200
0
16
Vemdalen, härnösand
En mxz 500 från 98 också den enda... hittills har magnapullfjädern gått av två ggr dragsnöret 5 ggr skurit 1 gång. Måste starta den på första rycket och prima hela tiden första minuterna (dåligt inställd förgasare förmodligen) och om man inte startar på första draget blir den sur och man får rycka i fem minuter. skotern går bra när den väll går förutom att den gräver ner sig överallt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Rolig tråd :)

John Deere Spitfire. Motor var en 1cyl 250 från en Polaris indy Starlite.
Tomgångs skruven ralla upp så mycket att variatorn slog i när jag skulle plocka upp handsken ja tappat.
Resulterade i att jag fick följa skoterspåren i en halvmil till fots i dikeskanten innan jag hittade den upp och ner mitt inne i en by.
hahahahaha made my day!
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har haft en zrt 800 också som skar typ 3 gånger under en o samma vinter, då var man ju hyfsat less..men sanslös maskin när den väl gick!
Jag hade också en ZRT 800 och det är lätt den sämsta skotern jag ägt...

När det var mycket snö så den fick jobba så började primären föra väsen och den orkade inte driva framåt utan man blev stående och hela skiten rasslade så man bara väntade på att motorn skulle rasa. Man fick slå av den och vänta i ca 30 min så gick den sen igen.

Skapligt kul när jag en gång skulle ladda över en sjö på hösten när isen var extremt dålig och skiten stannar precis bredvid en liten vak mitt ute på sjön... Fick byta kallingarna när jag kom hem.

Sen en "vacker dag" (ser på det så nu i efterhand) så rasade det mittersta vevlagret vilket demolerade kolven inne i cylindern som i sin tur repade sönder hela cylindern och slog stora hål i blocket...

När den väl gick så va det ju ett jävla klipp i maskinen men fy fan för å starta den när den va kall...
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Lynx racing 453 - 99 skrotax...

Oljepumpens packning for stup i kvarten plus att den skar detta på ca 150 mil. Sämsta motorn någonsin? Kostade massvis med pengar att laga.

Blir arg bara jag tänker på den.
 

johlid

Välkänd medlem
19 jan 2011
155
2
18
umeå
en artic trailcat 340 79-80 bara skit med den! sedan dess har jag kört med yamaha i 20 år med ett avbrott i form av ene lynx cobra -94............men nu är jag frisk igen ...............

//johan