vilken 800cc är mest driftsäker från 05 och framåt?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Vem har sagt att polaris hade en bra 800 innan den "nyaste" modellen?
Jadu, ingen har nog genomfört det klavertampet hitintills, men de e väll lika bra att utesluta modellerna allt eftersom, eller hur?
Polaris tidiga Liberty 800 motor är inte deras stolthet, med bla. vevaxlar som gick av.

Problemet med såna här frågar är väl att det alltid slutar i märkes***eri. :p
Mjo, men man måste ju få vara ärliga utan att folk blir stötta.. och kanske inte droppa lätta one liners utan att förvänta sig att folk ska reagera lite..

Från 05 och framåt så vet jag inte om man kan be om en driftsäker 800, AC 800HO motorn är den jag hört minst problem om, ifall vi inte räknar 800Etec, men också de chassie som har lockat mig minst. Alltså har jag inte forskat i frågan allt för mkt.

Vill man ha en driftsäker (läser jag som skottsäker och man ska sällan ska behöva fundera på saken) stark skoter, ska man köra en överladdad 4t... en Vector, nytro, rx1 eller apex, vilket du inte helt enkelt får med din budget...då absolut inte en phazer då de är rankade som sämre i hållbarhet än en orenoverad rotax 800 som har gått 1200mil.

Vill man ha smidighet och styrka inom sin budget, så får man kanske hålla sig till 2t 800orna helt enkelt, om man inte gör som Chris och snyter bling bling och fräsmaskiner ur näsan helt enkelt ;-)

Tillbaka till saken..

Vill man ha en performance motor, vilket jag tycker -> 05 -800 är så ska man inte vara, jag vill säga grinig, naiv och tro att de inte behövs underhåll av motorn. Vissa mer eller mindre.

Vill du ha driftsäkerhet & verkligen försäkra dig om saken, köp en 600. Vill du ha ett krutpaket som kan kräva mer uppmärksamhet, köp en 800. Är en av dem den driftsäkraste, sure, passar resten av maskinen alla? nej, verkligen inte,.

Det är klart en motor funkar bra, om den repas regelbundet
Ski-Doon tar inte täten än om den är nyrepad
Ok, rätt tycker du, fel tycker jag.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Efter mitt utlägg som tänkte så summerade jag ihop ditt och mitt resonemang, vi håller mer eller mindre om att AC har en fin motor, men jag gillar den inte innan den fick sitt uppdatering. Fast den i sitt utförande är väll ändå utanför budget området?

Laydown-designen gör att motorn får ett lågt masscentrum i chassiet, det är riktigt snyggt. Och bränsleinsprutningssystemet är ett av de som underlättar vid ex överladdning, vilket gör motorn ännu finare, men då så ska vi väll inte säga att den blir driftsäkrare, så de poängen kan ändå inte räknas hem i denna diskussion.

.. men det jag gjorde var att summera ditt resonemang, dvs att du tycker att
1. AC
2. Polaris
sen Skidoo-Lynx.

utan att ge de hela ett vettigt resonemang.
Nästa gång vill jag se bättre resonemang.

..är lite kinkig då hela forumet har börja bestå av samma frågor överallt, och svaren blir sämre och sämre, kortare och enkelspåriga. Inte mitt syfte att hoppa på just dig k-len, men dina inlägg var väldigt fattiga, du kan bättre, de vet jag.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Och bränsleinsprutningssystemet är ett av de som underlättar vid ex överladdning, vilket gör motorn ännu finare, men då så ska vi väll inte säga att den blir driftsäkrare, så de poängen kan ändå inte räknas hem i denna diskussion. [/I]
FEL! Stod och repade en förgasar rotax 800 i vintras tillsammans med svågern pga felbestyckning. Det hade jag inte behövt göra om han hade kört en med insprut som känner av höjd samt temperatur. För en nybörjare så är enligt min mening en insprutare driftsäkrare, då de flesta idag ej har någon koll på bestyckning.. Men det är min åsikt :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
känner av höjd samt temperatur
Inga bedrifter som inte finns hos förgasarförsedda modeller, så de är ingen fördel, dvs inget som gör den bättre för att de inte finns en motsvarighet hos den förgasarbestyckade 800 motorn.

EFI är kanon iom att de går "rätt" enkelt att våldsgästa när man ska överladda motorn, det är fördelen jag ser vs en traditionell förgasarförsedd motor.

Men ok, detta är mer eller mindre en del om driftsäkerhet, helt klart.
Kommer du ihåg varför det var fel munstycken?
Vilka av munstyckena var fel?

Eller var det en maskin där tidigare ägaren hade bestyckat om maskinen?
Eller skar den med orginalmunstycken i pilot och main-jet?

Var det en motormässigt standard 800, dvs inget rört på motor, bränsletillförsels och motorstyrning sidan?

Har man inte koll, ska man då ha en högprestanda maskin?

För en nybörjare så är enligt min mening en insprutare driftsäkrare, då de flesta idag ej har någon koll på bestyckning.. Men det är min åsikt
Helt klart en bra åsikt! Är det också din åsikt att en nybörjare bör ha en 800?
Visst kan man ha erfarenhet från motorsport sedan tidigare, och helt enkelt inte veta om att den instegsmaskinen man valde har en. ev. problematik man bör tillgodose..

Finns många infallsvinklar i diskussionen.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Som vanligt spårar trådarna ur eftersom ingen gillar att inte ha den "bästa"maskinen..

Ett tips till alla som känner för att skriva av sig, utan att ha den minsta aning om vad dom pratar om. LÄS RUBRIKEN.

Den mest driftsäkra 800an är utan tvekan A-Cs. Basta.
Jag har ägt dom flesta skotrarna som nämns i tråden, den enda skoter som inte krånglat motormässigt har varit just en A-C, och då köpte jag ändå skotern när den gått 700 och sålde strax efter den passerat 1000mil
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
Melmaq, vad har A-C för kända problem på sina 800 motorer?

Både rotax och polaris har välkända problem, där av min fråga.

Eller råkar det vara så att du är Ski-doo fantast ut i fingerspetsarna och har allmänt svårt när nån säger att rotax faktiskt har ett välkänt problem?

På ren internet statistik är A-C 800 mest drift säker. Sen finns det helt säkert dom där ute som haft mer problem med Arctic än med rotax lr polaris. Sånt är livet.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
då har vi kommit fram till att skoter överlag är ett enda stort rackel som alltid rasar. för det är det, är alltid något som ska jävlas så att tro att man ska köpa en driftsäker skoter går inte att tro. går man efter att det kommer att jävlas mycket så blir man inte förvånad och arg när den rasar. men visst finns det vissa som har haft tur och haft en skoter som gått problemfritt, det finns det men att tro det om skotrar i allmänhet är fel
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Monno, oj, you tell me!
Du frågar fel person när de gäller problemen, de ska du fråga k-len ang, eller kanske hellre dysse. Varför de inte finns motsvarande trådar som vevaxeltråden på AC forumet (kanske gör de, jag bryr mig inte så hårt) de vet jag inte, kanske för att SerieIII motorn är näst intill lika aktuell och eftertraktad idag som för 11-12år sedan. Att samma sak kan sägas om då AC eller polaris, de tror jag inte. Fler, betydligt fler SerieIII motorer finns i omlopp än den motorgenerationen som Laydownmotorn nu befinner sig i, de tror jag vi kan vara överense om?

Här på forumet så fick Serie III tråden ett starkt fäste tack vare de bra jobb som 2Stroke, numer bannad iom tidigare ledningen på snowmobile, genomförde för att hjälpa folk. En individ som verkligen kan och vill hjälpa.
Motsvarigheten finns inte i de andra forumavdelningarna, inte såvitt jag vet.

Alla "stora problemtråden" blir numera belamrade med halvsanningar, "hört av en kille" och andra ofärdiga vägledningar och problemlösningar. Det behövs mer glöd och styrsel för att få igång detta forum, känner jag, helt OT nu.

Så problemen med AC.
Det jag läst om den är hur mkt bättre den blev när den uppdaterades. Motorn dvs. Avigsidan har jag inte så bra koll på.

Att jag är rotaxfantast, de kommer med territoriet, jag älskar skidoo's REV chassie, och XP chassiet. Jag tyckte när 440AC racern kom 03 var nice, riktigt nice. Efter de, not so much.
Jag finner fler fel i konstruktion, ergonomi, och design än vad som passar mig hos AC, men de har en fin motor. Har jag läst, numera.
Har jag haft problem som jag blundar för med min rotax? Nej, har du sett vad jag skrivit tidigare skulle du inte behöva fråga om jag är en rotaxfantast, eller komma med retoriska frågeställningar.

Lite OT här, men ibland måste man ju visa vad man begrundar sin tankegång på. Och vad det är för något som gör att man gillar något mer än något annat.

BTW, ingen som vill promota m7 / f7 motorn?
Den ska väll vara i krokarna av samma effekt som tex Rotax 800 och passa vår OP effektmässigt?
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Finns det någon som helst egentlig anledning till att du har skrivit typ 3000 ord i denna tråd? Vad vill du ha sagt gällande trådskaparens fundering? Tycker du att ski-doos 800 är mest driftsäker? JA eller NEJ. Inget mera svammel om skidoos snygga chassie och att klyva motorn borde falla in under service. Den driftsäkraste 800 var frågan. Inget annat.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
BTW, ingen som vill promota m7 / f7 motorn?
Den ska väll vara i krokarna av samma effekt som tex Rotax 800 och passa vår OP effektmässigt?[/QUOTE]

Jo jag :) Har kört över 1000 mil utan ras.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Efter att ha läst på mer i tråden så tycker jag det set ut som
Att alla är överens men ändå fortsätter märkesgnabbet. Alla nya maskiner är fina, jag tittade på länge PRO-rmk innan jag gick och köpte m800. Likaså köpte kompisen en -11 summit häromveckan som jag onekligen drägglar lite över.

Jag valde AC denna gång (som alltid) för att jag inte har råd att byta garderob;)

Oavsett vad du väljer så ha i åtanke vad folket skrivit i denna tråd. Läs problemet och köp
Märket som lockar, men se till så att standard felen är åtgärdade oavsett. För
Övrigt fanns både zr900 och King Cat -05 och de motorerna är i det närmsta skottsäkra och har insprutning.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man skall vara extrem märkes*** alternativt helt dum i huvudet om man skall tro att Rotax 800 är driftsäkrast... Tvärtom.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Jag håller med i tankegångarna. Men det är bara en sak jag inte riktigt kan förlika mig med. Enligt listan är alltså AC nr1, polaris nr2 och brp nr3. Det kan också vara så det ligger till. Man får då absolut den känslan när man läser på internet.

Jag har dock bara lite svårt för det faktum att om man jämför listan vi kommit fram till med antal sålda modeller i Sverige, så ser den ut precis tvärt om.

Säg att det säljs 10 st AC, 100st Polaris och 1000st brp. Om var tionde maskin rasar så resulterar detta i 1, 10 respektive 100st arga forumposter om att motorerna är skit.

Om man läser på andra forum som tex. snow west, så ser det mera ut som gämt skägg mellan rotax och polaris. Men fortfarande med AC i topp.

Jag skulle också tro att det är ungefär så det ligger till. Men jag menar också att så länge man sköter sin maskin (inte då med total motorrenovering varje år) så kommer man inte ha några större problem.

Förmodligen svamlar jag då bara, och inte heller har jag ägt en 800a av något märke. Men en sak är säker, att när jag om någon månad köper min första kommer jag inte bry mig särkilt mycket om denna lista. Utan oavsett om motorn är mer eller midre driftsäker, så spelar det mycket större roll vem som ägt maskinen innan och hur denne har hanterat den.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Hmmm... Väldans livat det blev.... Arctic kan ju APVn fara på. Annars rätt lugnt. Inte klockrent kalibrerad EFI men ananrs en finfin spis. Likaså F7!! Rotaxen går som fan och har rolig karaktär! Dock måste lagren fettas om, insugsgunnin håller inte speciellt länge och haft kolvproblem. JAg har renoverat minst en handfull av dom så att... Polaris spisen är inte bra injusterad standard och har inte brutal effekt, dock går den grymt bra med pipor! Vevaxellager på PTO sidan är väl det största problemet. Menmen... Allt som inte underhålls rasar....
 

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
28
rusksele
jag tycker som sådant att alla motorer håller ungefär lika bra, beror självklart på service intervaller osv osv.. men då finns de ju folk som har grymt otur också, tycker inte att nån skoter är uppenbart mycket bättre än den andra, alla går sönder nån gång.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Man skall vara extrem märkes*** alternativt helt dum i huvudet om man skall tro att Rotax 800 är driftsäkrast... Tvärtom.
Va? Jag hoppas jag missförstod.

Om du menar att någon är "dum i huvet" för att de tycker att rotax är driftsäkrast så får du lägga ner. Hela denna fråga är ju väldigt individuell, många upplever arctic och Polaris som skräp, och tycker att rotax funkar bäst för dem, är de dum i huvet då?

Var det inte någon förut(innan ägarbytet?) som utsåg dig till moderator(mins jag fel?), så borde du hålla en högre nivå än såhär. Det där är påhopp i min bok, och bör inte utövas av gamla forumrävar.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du har rätt, det var onödigt hårt. :) En länk till exempelvis rotaxtråden om vevlager hade räckt.
Jag var en smula ironisk, men i skrift syns det sällan.

Sorry, folks! Jag ber om ursäkt.
 

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
Den mest driftsäkraste 800 måste väl vara den som har gått minst? Teoretiskt sett..
Alla motorer är lika dåliga, nuff said!