vilken bensin till indy 500 sp efi?

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
i instruktions boken från -89 står det inte under 96 och inte bly fri.?
 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
>i instruktions boken från
>-89 står det inte under 96
>och inte bly fri.?

Jo men vad hade vi för bensin att välja på då ?
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
En skoter ska alltid ha 98 0ktan. Vissa klarar sig nog på 95 men varför ta risken
att haverera en motor för 10000 när man kan
klara sig med 30 öre litern
Jag har en 500 som gått 1600 mil på 98 och
motorn är inte öppnad.oljan är mobil 1 helsyntet.
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
man kan köra på 98:an när den är blandad med olja har den samma oktantal osm 95:an
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
'89 fanns det i Sverige 95-oktanig blyfri bensin och 96/98 oktan blyad.

Men utomlands var det andra förhållanden. I många länder (bl a USA) höll den blyfria bensinen omkring 88-91 oktan på den tiden.

Det finns för övrigt ingen som helst anledning att använda blyad bensin till en tvåtaktsmotor, oavsett oktantal.
Anledningen till att vissa fyrtaktsmotorer kräver blyad bensin är att man riskerar skador på ventiler och ventilsäten om de är tillverkade av alltför dåligt material och de inte får den smörjning blytillsatsen ger.
Men några ventiler finns ju över huvud taget inte i tvåtaktsmotorer!
Där gäller snarare att blyet bidrar till att tändstift "slår igen" vid kallstart.

Så mitt förslag är att du använder 95-oktanig bensin i första hand. Om du märker att motorn spikar så kan du prova ett högre oktantal och se om spikningen försvinner. Apropå spikning bör du se upp med att tändsystemet på Polarismotorer med insprutning, från tidigt 90-tal, har en rätt primitiv form av elektronisk tändförställning i CDI-modulen. Den kan sluta fungera med tiden, det förekommer också pirat-CDI-moduler där tändförställningen inte beter sig på rätt sätt ens när allt är i ordning.
Det kan vara lämpligt att mäta upp tändförställningskurvan och jämföra med de specar som finns i verkstadshandboken om du är orolig.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kan du tala om varifrån du har fått uppgiften om att en skoter "alltid" ska ha 98 oktan? Vem bestämmer det om inte motortillverkaren? Finns det någon anledning att inte följa de uppgifter som finns i respektive instruktionsbok?

Ett exempel (ur instruktionsbok för Yamaha Vmax 500/600 '96) :
ROT min 93
"Pump octane" ((ROT + MOT) /2) min 88.

Så vitt jag vet så är det ROT-oktantalet som anges i Europa medan "Pump octane" (AKI) anges i USA.
 

mattias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
83
0
0
jag tycker nästan att det verkar som att det funkar ganska bra vilket man än väljer...
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Jag vet iallafall att på Lynxarna rekomenderar tillverkaren 95 okt till alla modeller utom till 440 Racing, till den KRÄVS 98 okt.
Vet inte säkert varför men troligen för att den är hårdast trimmad och därför riskerar att spika annars...?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Oktantalet är ju ett mått på hur svårt bensinen har för att självantända pga tryck och temperatur (knackningsbeständighet). Eftersom oljan består av tyngre kolväten och i största allmänhet är mindre brännbar än bensinen så borde oktantalet rimligtvis öka vid oljeinblandning.
Men i varje fall, några enstaka % olja borde inte spela någon som helst roll.