'89 fanns det i Sverige 95-oktanig blyfri bensin och 96/98 oktan blyad.
Men utomlands var det andra förhållanden. I många länder (bl a USA) höll den blyfria bensinen omkring 88-91 oktan på den tiden.
Det finns för övrigt ingen som helst anledning att använda blyad bensin till en tvåtaktsmotor, oavsett oktantal.
Anledningen till att vissa fyrtaktsmotorer kräver blyad bensin är att man riskerar skador på ventiler och ventilsäten om de är tillverkade av alltför dåligt material och de inte får den smörjning blytillsatsen ger.
Men några ventiler finns ju över huvud taget inte i tvåtaktsmotorer!
Där gäller snarare att blyet bidrar till att tändstift "slår igen" vid kallstart.
Så mitt förslag är att du använder 95-oktanig bensin i första hand. Om du märker att motorn spikar så kan du prova ett högre oktantal och se om spikningen försvinner. Apropå spikning bör du se upp med att tändsystemet på Polarismotorer med insprutning, från tidigt 90-tal, har en rätt primitiv form av elektronisk tändförställning i CDI-modulen. Den kan sluta fungera med tiden, det förekommer också pirat-CDI-moduler där tändförställningen inte beter sig på rätt sätt ens när allt är i ordning.
Det kan vara lämpligt att mäta upp tändförställningskurvan och jämföra med de specar som finns i verkstadshandboken om du är orolig.