Vilken drevning blir bäst

turbonezze

Aktiv medlem
24 sept 2010
94
0
6
Hällefors
Jag har M5ans drevning på min F8 (satt när jag köpte) men tycker den varvar ur lite väl lätt. Enligt säljaren så är orginaldrevningen alldeles för hög.

Så vilken är lagom på de här maskinerna?

F8 -07 med DD och back, 44 camoplastmatta

// Patrik
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Växlar den ut fullt på variatorerna också ?

Annars kan det vara ide att se över bestyckning av variatorerna. Vilken bestyckningen ändrad eller orginal? Vad sitter där?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Enklaste sättet att se om den växlar ut är att kolla på skivorna i variatorn om remen har "nött" hela vägen upp. Om glidklackarna/rullar i sekundären har gått hela vägen i sina spår. Men då det inte är lämligt att torrköra i garaget och skoterföret inte är bra. Så är det väl svårt att testa nu.

Men om den både är drevad och ett "universial mirakel v-kit" så har du troligen orsaken till vartalet delvis där.

Om man behåller bestyckningen av variatorer (orginal eller inte) och drevar ner så upplever man att man höjer varvtalet lite. Den där är väl relativt mycket neddrevad.

Har den där maskinen dessutom ett "variator kit" som i bästa fall hade kunnat fungera bra med orginaldrevning så blir det än mer. Då även kitten som regel ska få maskinen lite mer aggresiv.

Du bör med lite justering och byte av bestyckning i variatorerna kunna få till en användbarare maskin. Nedväxlingen kan då bli intressant så länge inte toppfarten är en begränsning i din åkning. Men för att någon ska kunna ge dig tips. Försök indentifiera vilka saker som sitter i variatorerna. Primär (vikter, fjäder) Sekundär (fjäder , helix)
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Inte heller bra att ha för låg drevning
crossfire 8 drevning 60/60 är nog optimalt på en F8
original är dom drevade för 200+ vilket är onödigt högt
fast det gäller ju att variatorerna lirar rätt för att det ska funka bäst
 

turbonezze

Aktiv medlem
24 sept 2010
94
0
6
Hällefors
Hittade lite dokumentation i kvitto högen jag fick med.
Enligt kvittot ska företaget finnas på www.blackmagicracing.com men den sidan finns inte.

Racingkit Black Magic 11 120 kr
Clutch kit 80-7855
Drive clutch spring 70-1426
Drive clutch weight 71-2078
Driven helix 75-BM5600
Driven spring 200-024
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vad man (ska) finns det inget givet svar på , kör man inte fort och aldrig gasar på längre raker kan m5 drevningen vara den rätta , med den går givetvis snabbt i overdirve vilket medför lägre effektivitet och varmare rem i högre farter , jag har fått byta tillbaka tills std drevning på F7:eek:r som börjat spränga remmar över sjöarna med f5:ans , BM variator kittet var en katastrof med den drevningen och den gick rikigt uselt , övervarvade hela tiden , crossfire utväxlingen är mera lämplig enligt mig ...

ett kit med fasta vikter fungerar på en std maskin (i bästa fall) , kit med justerbara vikter är det man ska ha ,
antar att du menar att den varvar för mkt då du skriver "varvar ur" -vet du vilka varv du har ?
 

turbonezze

Aktiv medlem
24 sept 2010
94
0
6
Hällefors
Nu ska jag vara helt ärligt, maskinen har precis inhandlats och jag har inte hunnit provköra den. MEN enligt säljaren toppar den ca 135 km/h med den drevning som sitter på nu och det kändes lite väl lite.

Kan tänka mig att den blir rejält törstig när den måste varva så mkt.

Jag vill att maskinen ska bli bra allround, led och lössnö, så skulle vilja hitta en hyffsad kompromiss.

Kanske helt enkelt ska sattsa på en 60/60 drevning.

BM kitet i övrigt är det nått att ha eller ska jag slänga på orginalgrejerna igen?
Han sa att inkopplingsvarvet var ca 5000. Om jag byter fjäder till orginal blir det lägre då eller riskerar jag och fucka upp allt då?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
varvar den för mkt blir famförallt prestandan usel , man kan tappa 10-20 hk på bara några 100 varv ,
5000 lät onödigt högt , du kan prova byta fjäder de borde blir betydligt lägre , men kör först å kolla vad den varvar , de verkar ju so det är rätt fuckat redan som de är
 

turbonezze

Aktiv medlem
24 sept 2010
94
0
6
Hällefors
Okej, nu kommer de ju aldrig nån snö här i hällefors så det har inte blivit någon provtur än mer än en kort runt huset.
Den är väldigt aggressiv i tillslaget och allt vad smygköra heter finns inte. Tokspinn på mattan direkt. Har inte kunnat prova toppfarten dock.

Men nu har jag rivit bort kåpan till diamond driven för jag ville se att grejerna var schysta. Men när jag tar bort kåpan så kan jag vicka 2-3mm på de tre drevena som sitter där. De som sitter på drivaxeln till mattan alltså. Visserligen sitter lagringen i kåpan så det kanske ska vara så?

Hela axeln rör sig alltså upp och ner inte de inviduella dreven.
namnlös.jpg
De är de drevena på bilden som jag kan vicka
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Jag har på min F8 bytt till 60/60 drevning, original vikter (77g tror jag det är) Sitter nu en Orange primärfjäder (Gul original) osäker på vad den har för specc, men hårdare än den gula iaf... sedan ett shift assist kit i sekundären...denna combo tycker jag funkar klockrent, (För mig) Ev att jag kanske skulle gå upp en storlek i vikt på vikterna, men har satt på en 44mm för i år så vill testa först...

Men hur som helst ett tips är ju att försöka börja om lite från början så att säga.. kanske bara bara byta en/två saker i taget och inte hela tjottablängen på en gång så får du det som du vill =)
 

turbonezze

Aktiv medlem
24 sept 2010
94
0
6
Hällefors
Hittade det här testet å grejerna:
http://www.arcticchat.com/forum/f-chassis-07/202914-clutching-07-f8.html
De verkar ju nästan lyriska så jag kanske ska testa innan jag dömer ut det.
Har kollat runt lite, fjädern verkar bra hård och vikterna väger 78 gram

Primär fjäder BM
70-1426 strenght 162/315 Black/Orange
mot
Orginal
92/222lbs spring Red

sekundär
sekundär fjäder
200-024 Maroon Driven spring

vikter
71-2078 78 Gram Black Magic Super Shifter weight

Ska nog bara testa och byta till mjukare fjäder och se vad som händer.