Vilken GPS rekommenderas!

Pizzy

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Gävle
Just det, vilken GPS kan rekommenderas för skoterkörning och fjällfiske/vandring på sommaren, någon smidig vore schysst.:D
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Just det, vilken GPS kan rekommenderas för skoterkörning och fjällfiske/vandring på sommaren, någon smidig vore schysst.:D
Ska du ha en GPS för bägge dessa aktiviteter så är ju en Garmin 60 Csx inte helt fel.
Har själv en sådan, men displayen är inte direkt överdriven stor, så vid navigering på skotern, då känns den lite väl liten. Men å andra sidan så skulle ju en maskin med större display, sannolikt kännas lite klumpig vid vandring istället.
Så det finns nog ingen maskin som är riktigt helt perfekt för bägge dessa skilda aktiviteter.

Möjligen att Magellan Explorist kan vara ett alternativ, då den har större display, men den är oxå då lite klumpigare att ha med sig på vandring.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Håller med Stig. 276c är ju perfekta för skoterbruk med stor display som går att läsa utan att man ska måsta stanna varje gång, dock blir den för stor om du ska gå med den i fjällen. 60 Csx är ju bra storlek att ha i en ficka och lätt att gå med. Då blir ju den lite liten på en skoter och du måste stanna för att kunna se nått. Och sen så ser du ett mindre område på den också.
 
4

426H

Ett alternativ är ju att köpa en modern mobiltelefon oxå. Tex: http://www.europe.htc.com/en/products/htctouchcruise.html
Då har du både dator med hela office-paketet, e-post, telefon, kamera, mp3-spelare, videospelare, filmkamera, gpsnavigator + att du kan surfa på skoterleden när du är i fjällen :). Allt i samma mannick. Finns massor av gratis kartprogram och kartor som är bättre än garmins friluftskartan pro att ladda ner gratis.
Själv kör jag tomtom i bilen och ett kartprogram som heter pocket kartex från lantmäteriet+terrängkartan/fjällkartan på skotern i min htc-telefon. Funkar helt ok.
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
en bra grej iaf är att köpa en med stor skärm, o kolla upp vad kartorna kostar för du måste köpa kartorna
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kolla även upp detaljrikedomen på kartorna, för det skiljer även på det.

Sedan så är displayernas synbarhet i starkt solljus en viktig grej, framförallt på vintern (där det finns vit snö !). Be att få jämföra detta ute om möjligt i starkt solsken.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ja ursäkta att jag skrev 70 det var ju så klart Garmin GPSmap 76CSx jag menade :)
något annat som är väldigt bra med tex 76:an och csx60 är ju att de drivs med vanliga batterier vilket är bra när man tex är ute o vandrar / fiskar när man inte kan ladda dom på tex skotern. Då är det ju bara att ha med några xtra batterier så klarar man sig länge.
skickar med en länk till Garmin sida om 76:an
http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1275

Lycka till!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kolla även upp detaljrikedomen på kartorna, för det skiljer även på det.

Sedan så är displayernas synbarhet i starkt solljus en viktig grej, framförallt på vintern (där det finns vit snö !). Be att få jämföra detta ute om möjligt i starkt solsken.
Inte bara detaljrikedomen, det är också hur kartorna ser ut i GPSen. Hjälper ju inte mig om jag ser varenda sten i skogen men inte kan få fram vad samhället/sjön heter.

Även också vilka kartor som finns tillgängliga är viktigt.

Sedan är det där med synbarhet i starkt ljus viktigt, de flesta kollar hur GPSen ser ut i mörker och då är de flesta bra, det är när solen ligger på mot displayen som skiljer agnarna från vetet.

276C klarar den biten galant, dock är den mindre rolig att ha med vid fjällvandring.
 

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Det är viktigt att det är en med nytt chipset(typ SIRF III) i GPS-mottagaren. Det är en otrolig skillnad i känsligheten.
Man får ofta GPS synk fast man är inomhus (villa) och det hjälper vi dåligt väder eller tät skog. Det går även snabbare att få synk.
Skulle personligen aldrig köpa en utan nytt chipset, Garmin 60Cx/60CSx har t.ex nytt chipset
//
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är viktigt att det är en med nytt chipset(typ SIRF III) i GPS-mottagaren. Det är en otrolig skillnad i känsligheten.
Man får ofta GPS synk fast man är inomhus (villa) och det hjälper vi dåligt väder eller tät skog. Det går även snabbare att få synk.
Skulle personligen aldrig köpa en utan nytt chipset, Garmin 60Cx/60CSx har t.ex nytt chipset
//
Visst är SirfIII bra, men vill man ha en GPS med stor skärm ex. 276C (278) så har de inte SirfIII och nog har de bra mottagning. De snappar inte upp satelliterna lika snabbt som Sirf vid uppstart av GPS. Har man dessutom extern antenn på vanliga mottagarna så får man en grym mottagning.
 
D

Deleted member 9532

Det finns ju miljontals modeller. Jag är Garminfrälst och skulle köpa någon av deras vildmarksmodeller som klarar lite stryk!
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
jo när det gäller garmin gps så måste du ha med kartan så du ser var sjön heter och så. annars så kan man spara sjönamnen och det på gps:en. jag rekomennderar garmin, den är lättast att använda av alla gps.