vilken olja F8?

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Måste man köra på arctics egna olja som en del försäljare påstår? Har hört att det ska vara nån speciell olja pga avgasportarna eller kan man köra på tex mobil 1 syntet?

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
gissar att det är som till alla skotrar med avgasportar. Kör med vilken olja som helst bara du rengör dom, för vissa skitoljor vill ju klegga som tusan och då kan avgasportarna börja fastna.

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Jag kör med shell´s semisyntet i min och använde den även i f7án jag hade innan.

Kör du på mobil1 syntet det ska nog inte skapa några problem med apv´n mer än nån annan olja av lite bättre kvalitet.

Last edited:

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Tror man måste köra på arctics apv-olja under garanti-tiden för att garantin ska gälla ifall att avgasportarna skulle fastna eller nåt liknande. (rätta mig om jag har fel)

Men självklart funkar andra oljor av bra kvalitet lika fint, jag körde på mobils skoterolja och det var inga problem.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Var hos min ÅF idag och skulle köpa ölja till min F6a. Den är uttagen 07 så jag har garanti kvar på den men han sa inget om att jag skulle köra på Arctics egna APV olja.

Jag köpte istället Motul Snow Power ESTER. Den var ca 30kr billigare men jag köpte den för att jag har fyllt i med den oljan som blev kvar från gammel skotern. Som också hade APV portar.

Den ända skillnaden han sa var(förutom priset då)var att Arctics egna olja luktade mer "race" än vad Motuls gör.

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
34
Gävle
Var hos min ÅF idag och skulle köpa ölja till min F6a. Den är uttagen 07 så jag har garanti kvar på den men han sa inget om att jag skulle köra på Arctics egna APV olja.

Jag köpte istället Motul Snow Power ESTER. Den var ca 30kr billigare men jag köpte den för att jag har fyllt i med den oljan som blev kvar från gammel skotern. Som också hade APV portar.

"Den ända skillnaden han sa var(förutom priset då)var att Arctics egna olja luktade mer "race" än vad Motuls gör."
Varför köpte du inte Arctics olja då för :eek: ?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
För jag jar slängt i den oljan som var kvar från Zrn..ca 3liter..har kvar halv liter ungefär från den dunken, och för att jag har hört av en som är ganska så bra på motorer att man inte ska blanda olja.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jao tycker jag oxå men de gör inte mor och far då de luktar skoter i hela huset efter en dags tur :D

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
För jag jar slängt i den oljan som var kvar från Zrn..ca 3liter..har kvar halv liter ungefär från den dunken, och för att jag har hört av en som är ganska så bra på motorer att man inte ska blanda olja.
Har ingen ingen större betydelse om man blandar olika fabrikat av oljor,
Då dom flesta oljor har likadana egenskaper&tillsatser.
så en olja från statoil och en från shell går att "blanda" utan nån som helst problem.
Har själv gjort det ett flertal gånger under årens lopp jag kört skoter.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har ingen ingen större betydelse om man blandar olika fabrikat av oljor,
Då dom flesta oljor har likadana egenskaper&tillsatser.
så en olja från statoil och en från shell går att "blanda" utan nån som helst problem.
Har själv gjort det ett flertal gånger under årens lopp jag kört skoter.
Okej, så de gör inget om man blandar oljorna. Då kanske man far till ÅF och byter till olja så man får den där "race" lukten i skotern :D

F8 Sno Pro

Aktiv medlem
13 jan 2010
50
0
1
Skogen
Har haft olika Arctic cat med Apv sen 2001 och har alltid kört med Castrol snow race helsyntet. Har sen 2001 haft 1 zr 600,1 zr 800,2 zr 900, 1 Mc 900 och nu en f8 ,inget sot i motor och avgasportar och har aldrig behövt rengöra avgasportarna eller haft några motorstörningar. Kanske lite dyr olja men helt enkelt kanon.