Vilken olja i detta fall

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hejsan!

Behöver fylla på lite olja i min f6 -2008

I nu är en rödfärgad olja och när jag frågade förra ägaren svarade han att han har använt valvoline helsyntet
Läste om valvoline helsyntet för 2-takt och det verkar vara för vattenkylda tvåtaktare.

Så min fråga blir då.
Vilken olja kan ni rekommendera mig att köpa för att det inte ska bli några problem med oljeblandningen?

Tack som vanligt =)
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
En olja som också är helsyntet, eller så köper du bara samma olja som han kört om du inte vill blanda? :)
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Ok så färg spelar ingen roll? Var en vän (som kört mycket enduro) som sa att det kunde skilja.
Och att den som är samma är för vattenkylda tvåtaktare är inget jag behöver tänka på.

Någon bra att rekommendera från exempelvis biltema, jula, mekonomen mm?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Olja till fläktkyld kan ha lite väl låg flampunkt pga lägre trimgrad på typ motorsågar,båtmotore och fläktkylda skotrar. En fläktkyld eller båtmotor motor slits mindre av en olja som ligger runt 55-70gr flam.

Håll dig till över 80gr flampunkt så är det ok till en vass vattenkyld motor. Det brukar stå på flaskan eller i datablad på nätet.
Vid Allroundåkning som de flesta kör är 80-110gr lämpligast men kör man tävling full gas så kan oljan gärna få ligga på 90-120 i flampunkt. De flesta helsynteter som hittas i handeln ligger rätt i flamtemp för normalåkaren.

Om man kör en för kall flampunkt i en vassare motor så förbränns oljan för tidigt och smörjer då inte på fulla varvtal = motorskader som föjd. Och kör man en för varm flampunkt i en fläktsnurra eller båtmotor så slits de i onödan för oljan har inte rätt temp att jobba i (för kallt). Detta gör i sin tur att motorn sotar ner sig pga att oljan inte förbränns helt, det sprutar oljeklägg rakt igenom motorn med andra ord.