Vilken olja???

Mr Börtnan

Aktiv medlem
30 jan 2008
66
0
6
Hej!
Jag har precis köpt en Ranger 550-08a.
Vad för olja bör man åka på?
Finns det någon som är prisvärd och som ni vet fungerar bra?
Pratade med handlaren och han sa att jag inte behövde köra med ngn brp olja.
Tack på förhand!
 
D

Deleted member 9532

Enligt tester är det Okq8s 2trykfria oljor som är bäst!

Motorerna som körts på endast ok olja är de som har minst förslitningar och spån i motorn efter ett antal mil!
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Jag kör på rotax orginal mineral olja, funkar utmärkt, inte mycket rök alls. Och kostar bara 179kr/4L hos min handlare :)
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Jag kör på rotax orginal mineral olja, funkar utmärkt, inte mycket rök alls. Och kostar bara 179kr/4L hos min handlare :)
Den ryker visst mycket jämfört med dyrare oljor. Köpt en 4liters flaska jag med, trodde ju det var brand i skogen då man kallstartade den..
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
statoils skoter olja..... hittar du återförsäljare för statoil typ någon hydraultekniks verkstad så kan man köpa för 31:-/Litern vilket jag gjorde och den oljan har ju inte fått dåliga betyg heller i tester.
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Jag har kört på Pennzoil helsyntet men jag ska köpa Arcitcs olja nästa gång. Skoterhandlaren sa att den va bättre än originaloljan ( brp's)

Men du behöver väl inte köpa helsyntet om du inte har några avgasportar som någon sa? :p
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Enligt tester är det Okq8s 2trykfria oljor som är bäst!

Motorerna som körts på endast ok olja är de som har minst förslitningar och spån i motorn efter ett antal mil!
Jasså...vad grundar du det på då? Det enda seriösa test av 2t oljor jag sett på sista åren är de som skotertidningen gjort i samarbete med SMP, då "vann" statoil 2T-way som kostar 119:-/L
Den oljan har jag svårt att tro att man kan köpa för 31:-/L som nån påstår här.

Ska man ha en olja som inte ryker ska man köra på Bluemarbleoil, har inte provat nån som ryker så lite som den.
Sen rent kvalitets mässigt spelar det inte så stor roll vilken olja man kör på, då praktiskt taget alla moderna oljor på marknaden är väldigt bra. Det visar om inte annat SMP´s test i höstas eftersom det var mycket lite som skilde oljorna åt.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Tänker inte tala om för dig vilken olja du ska ha men där emot tala om vad jag kör på och det är shell snowmobile halvsyntet. De flesta påstår att man ska köra helsyntet nän man har avgasportar och så är det kanske men jag har kört min polaris 100mil med helsyntet(ves original) och de sista hundra på shell oljan och avgasportarna har markant mycket mindre beläggningar med shell oljan sen att att jag får ett bra pris på den 50,-/L gör inte saken sämre.Nu har du inte avgasportar på din så då kanske valet blir lättare men frågar du 10 personer vilken olja du ska ha kommer du förmodligen få tio olika svar:)
 

Mr Börtnan

Aktiv medlem
30 jan 2008
66
0
6
Jasså...vad grundar du det på då? Det enda seriösa test av 2t oljor jag sett på sista åren är de som skotertidningen gjort i samarbete med SMP, då "vann" statoil 2T-way som kostar 119:-/L
Den oljan har jag svårt att tro att man kan köpa för 31:-/L som nån påstår här.

Ska man ha en olja som inte ryker ska man köra på Bluemarbleoil, har inte provat nån som ryker så lite som den.
Sen rent kvalitets mässigt spelar det inte så stor roll vilken olja man kör på, då praktiskt taget alla moderna oljor på marknaden är väldigt bra. Det visar om inte annat SMP´s test i höstas eftersom det var mycket lite som skilde oljorna åt.
Var finner man denna Bluemarbleoil? Vilka säljer den och är märket bluemarble? Verkar intressant eftersom jag kör skoterpulka ibland.
 
D

Deleted member 9532

Jasså...vad grundar du det på då? Det enda seriösa test av 2t oljor jag sett på sista åren är de som skotertidningen gjort i samarbete med SMP, då "vann" statoil 2T-way som kostar 119:-/L
Den oljan har jag svårt att tro att man kan köpa för 31:-/L som nån påstår här.

Ska man ha en olja som inte ryker ska man köra på Bluemarbleoil, har inte provat nån som ryker så lite som den.
Sen rent kvalitets mässigt spelar det inte så stor roll vilken olja man kör på, då praktiskt taget alla moderna oljor på marknaden är väldigt bra. Det visar om inte annat SMP´s test i höstas eftersom det var mycket lite som skilde oljorna åt.

Jag kommer inte ihåg vart det var, men jag läste ett test om det. Jag kör själv på Statoils olja. Testet kanske va fejk, men jag läste om det iallafall.:hmmmm2:
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
jag läste om testet som statoil vann i en skotertidning kommer inte ihåg vilken det var eller nummer dock....
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
edit: hittade deras hemsida så kolla själv och se om jag ljuger....http://www.oljefynd.nu/
Jamen va f**n det skiljer ju flera mil mellan den oljan som säljs på hemsidan du hänvisar till, och den som vann testet. För det första så är det en helsyntet olja som vann testet och det är inte den olja du hänvisar till, för det andra....ja suck orkar inte skriva mer om vad som skiljer, den som är läskunnig ser själv.

Jag håller fortfarande fast vid att den olja som vann och kostar 119:-/L inte går att köpa för det pris du skrev.
 
4

426H

Tror att statoil har tre olika 2T oljor i olika prisklasser. Själv kör jag ipone jordgubbsolja.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
vad hette statoils olja du menade då??
hittade en hos dom också som hette
2-TWAY REVOLUTION SNOWMOBILE var det den du menade?
den kostade 90kr/L
Hur som helst så har de alltid lägre priser an statoil efter som de har möjlighet att sälja på lösvikt från fat, då man tar med en egen dunk.