Vilken pickup skall man köpa?

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Går i planer på att införskaffa en pickis och bygga om till skotertransport för 2 skotrar på flaket.

Vilka alternativ finns det?
Går det att bygga på korta 6 fots flaket? Eller lär man upp på 8 fot?
4x4 är ju ett måste.

Någon som har några bilder att bjuda på för lite inspiritation?

Budget typ 200kkr
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Dodge Ram med cummins, Chevrolet 2500 duramax eller ford f250.. Beror ju väldigt på om du har B eller C körkort?
Svårt val faktiskt, har åkt nästan alla moderna pickisar.. och äldre med för den delen.. f250,f350,1500,2500, bensin och diesel, och olika ramar =P
Hade jag haft 200kkr å köpa pickis för hade jag tagit en Ram 2500 cummins, skottsäkermotor, komfort, storlek och med ett chip så är dom faktiskt "snåla" polarens -06a cummins med bullydog drack 0,9 landsväg! Då hade han över 500 diesel hkr

Har du C reggat så kommer man undan bra med skatten med

http://fc09.deviantart.net/fs30/f/2008/047/e/0/Dodge_Ram_SRT10_by_Hossworks.jpg

visserligen med srt huv, men stuket är ju lite tufft!

http://www.truckdeck.ca/images/long deck on 2010 3500 dodge ram short box 2.JPG

http://bulldogdecks.com/admin/uploads/P1170339.jpeg

Eller sådan här kanske? ^^
http://i61.photobucket.com/albums/h46/Prorida/Picture173.jpg
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Ska du upp med två skotrar på flaket så måste du ha minst 2500/250 storlek och vill du dessutom vara laglig så måste du åka C-regat.

Tillockmed Jänkarna gruvar sej för att lasta två maskiner på en 1500 oavsett märke och dom är inte ens närmelsevis lika nervösa som våra Transportstyrelseclowner.

Har en Dodge 1500 med 6 Fots flak och min BD 3900 går då fint upp, (fördelen med Jänkarna är ju att man får lasta på baklemmen), enda problemet är väl egentligen att alla bindöglor hamnar väldigt långt fram på skotern. Hade däremot gärna haft en med 8 fots flak, ett pickisflak är väl som en avlöning, blir aldrig för stor =)
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Glömde ju naturligtvis skriva att jag bara har B-kort. (tänkte ta E till sommaren)
Så det bästa är egentligen att satsa på en (ext/crew) 150/1500, med 8 fots flak, köra en på flaket och dra ett släp med två på? Då löser man ju dom "korta" transporterna på hemma plan utan problem, och man kan tränga in sig 3st i hytten för en längre tur norrut. Även om det kan bli en pina att sitta trångt så tjänar man på det om man slipper köra två bilar. Ett släp för 4 skotrar är inget alternativ då jag tycker det är sjukt onödigt och har egentligen bara ett användningsområde, att köra just 4 skotrar. Och en 150/1500 med chip kan man ju köra som pendlarbil dessutom.

Men det ser ju så förbannat kaxigt ut med två på flaket.. :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Jag har en -10as Quad cab. Det är minsta fyrdörrars hytten och den hytt man får om man ska ha 6ft flak. Hytten är andå betydligt större än alla Kingcabbar och liknande. Ingen större skillnad mot vilken V70 som helst i baksätesstorlek, går fint att åka en rätt bra bit bak.

Du kanske skulle köpa den av mej =)
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Vist är en stor pickup fränast.
Men ska du se till den praktiska biten så hade jag personligen hellre tittat på tex en VW Transporter Syncro DH eller liknande.
Bekväma efter vägen, bra bränsle ekonomi,billigare att äga och du får upp två skotrar på flaket utan att behöva bygga något sled-deck.
Dessutom får du framföra dem på B-Kort.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Med en dodge ram får du dra max 750kilo med B kort. En skoter på flaket går bra på min då jag får lasta max 450kg (reggad för 6 pers)
En dodge ram som är reggad för 2-3 pers kan man få lasta 650 kg på, men då bländar man mötande trafik. Hijackers eller ställbara lampor hade varit bra då
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Om du säljer den för 200kkr så.. ;)
Nja, men 50 till så kanske =)

Man får väl knappt dra släp efter en Transporter heller med B-kort, och jag GARANTERAR att Dodgen är bekvämare och definitivt tystare att åka. Nya 1500-chassiet som kom -09 med spiralfjädrar bak går silkeslent efter vägen.

Letade själv efter en Transporter i våras, men för pengarna jag fick en -10 Dodge med 3000 mil på mäteren hade jag fått en -07, -08 Transporter med 15000 mil på mätaren. Transportrarna är ju svindyra.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Nu har ju inte jag en Transporter av nyaste modell men iallafall. Får lasta 840 på flaket och 810 på kroken, helt okej på B-kort. När reglerna för vikt ändras så bör jag få koppla på mitt 850kg släp (300x180) också.
Låter inte mer i kupén i Transportern än på min A4a (säger dock inte heller att A4an är världens tystaste bil) och jag sitter bekvämare i den, högre och rakare och man känner sig därför piggare vid längre turer.

Men vist, hade de inte spelat någon roll med det praktiska och ekonomiska ägandet så hade jag också kört en amerikansk penisförlängare bara för att det är fränare :)

Transportrarna är ju dock svindyra det håller jag med om. Men de finns ju anledning till varför och de verkar ju hålla värdet bra.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
att Transportrarna står så högt i pris är för mig en gåta. Har åkt i en 12000 mil å den drar bränsle som en gris och det mesta rasar hela tiden.
Grabbarna som kör amerikanskt har 0,1-0,3 mindre i förbrukning på samma körning och mer komfort.
Å lastar man den lite så går den som skit på vägen.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
.... så du köpte en polsk penisförlängare istället? =)
Nah vet inte om den förlänger något någonstans faktist, kanske snarare tvärt om för Coolhetsfaktorn i att köra VW är ju inte direkt något man skryter om. :)
Men den gör sitt jobb och fraktar skotern dit den ska både ekonomisk, enkelt och praktiskt så vad mer kan jag begära. Roligt det har man på fjället med skotern, inte på vägen med laståsnan ;)
 

Roggaz78

Aktiv medlem
30 jan 2008
94
0
6
Brunflo
Ska du upp med två skotrar på flaket så måste du ha minst 2500/250 storlek och vill du dessutom vara laglig så måste du åka C-regat.

Tillockmed Jänkarna gruvar sej för att lasta två maskiner på en 1500 oavsett märke och dom är inte ens närmelsevis lika nervösa som våra Transportstyrelseclowner.

Har en Dodge 1500 med 6 Fots flak och min BD 3900 går då fint upp, (fördelen med Jänkarna är ju att man får lasta på baklemmen), enda problemet är väl egentligen att alla bindöglor hamnar väldigt långt fram på skotern. Hade däremot gärna haft en med 8 fots flak, ett pickisflak är väl som en avlöning, blir aldrig för stor =)
Köpte en 1500 i fjol när jag och en kompis va å körde skoter i B.C. Hade ett sleddeck plus två skotrar på flaket. Körde så i tre veckor, träffade på både polis och "flygande besiktning" under vistelsen men ingen sa nått om att så får de inte se ut. Hade inte en tanke på att de va för tungt på flaket förens de va en local i Revelstoke som påpekade de :). Så de verkar va lugnt over there med va man kör och har lastat på flaket.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Var och provsatt en Dodge 1500 -10 igår (http://www.blocket.se/gavleborg/Dodge_Ram_1500_Sport_4X4_Hemi_5_7_43687291.htm?ca=5&w=1)
Och jag måste ju säga att dom är kaxiga! Och jag gillade inredningen skarpt! Problemet nu är ju att man inte vill ha något äldre för det ser bara dassigt och slitet ut. Var en hårsmån från att köpa den där igår. Hade jag varit kvar 10 min till och lyssnat på säljaren så hade jag nog varit ägare till den där.. Prutade ner den till 320kkr bara genom att säga att jag var intresserad...
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Köpte en 1500 i fjol när jag och en kompis va å körde skoter i B.C. Hade ett sleddeck plus två skotrar på flaket. Körde så i tre veckor, träffade på både polis och "flygande besiktning" under vistelsen men ingen sa nått om att så får de inte se ut. Hade inte en tanke på att de va för tungt på flaket förens de va en local i Revelstoke som påpekade de :). Så de verkar va lugnt over there med va man kör och har lastat på flaket.
Var det ni som körde "bloggen" på FB.. Swedish dudes trying to...? Jag följde den hela resan iaf. Såg grymt kul ut!
 

miccesolinas

Medlem
7 nov 2012
38
0
1
norrlands kusten
Jag kör en 2003a wv 2,5 tdi dubbelhytt och det är nog det optimalaste enligt mig. Std dieselvärmare och kanon värme även vid - 30. En pickis som man sitter fem i men kanske inte det skönaste baksätet men det funkar. Optimalt med last men jag kör iofs smal summit men det är inga problem att köra två sådana på flaket. Tror nog att man kan köra två bredare maskiner också.
Det blir lite matt utstick bak men det gör ju ingenting. Under flaket rymmer (gömmer) jag uppkörnings rampen som är 105cm bred 230 lång.Två skotrar lastade och surrade på en kvart Jag kan om jag vill ligga på 110km/h upp till fjällen med en förbrukning på dryga litern och under 0,9 vid 100. Har under alla år inte behövt fyrhjulsdrift men det är väl för att man använder huvudet.Har haft med kedjor men aldrig använt dessa. Man får lasta 950kg och dra två tons släp. Helt optimalt och hygglig komfort jämfört med många andra :) Kanon för min del 4500:-i års skatt 2300 helförsäkrad och går billigt och dessutom kan hela familjen åka med