Vilken ska jag välja, nya Alltrack eller nya Superb?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Bägge med 190hk diesel, fyrhjulsdrift och DSG samt årsmodell 2016. Bägge i kombiutförande.
Vem ska man välja och varför?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Alltrack pga andrahandsvärdet och bättre utformat bagageutrymme. DSG skulle jag noga överväga innan jag beställde, även om det är leasingbil...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Restvärdet var lika i bägge kalkyler. Är det fortfarande problem med DSG alltså?
kör nästan ingen stadstrafik om det har betydelse för DSG...
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Är du anställd eller egenföretagare?

Är förmånsvärdet och utrustningsnivå likartade?

Allt annat lika väljer jag en Passat Alltrack före en Superb alla dagar i veckan...

DSG skulle inte stoppa mig - har läst om dom och det verkar vara "vissa" generationer/modeller som strular - känns orimiligt att dom fortsätter stoppa problemlådorna i nya modeller...
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Anställd, bra utrustade bägge två. Superb är högsta utr.nivån, Laurin Klement. Blir samma pengar per månad.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Då spelar ju restvärdeskalkylen mindre roll för din del och då faller min röst - Som sagt - på en Passat - men det är såklart högst subjektivt och har inte ens suttit i en SKODA (kommer nog inte göra det heller) :D
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Inga problem med 6-växlad DSG på "stora" motorerna.
De tidigare 7-växlade på de mindre bensinarna hade ju ett taskigt rykte, men funkar skitfint i normalt tillstånd.

Ska man åka många och ofta så är Superben given, iom det enorma benutrymme man har i baksätet. Men då minskar ju givetvis bagageutrymmets volym i normalt läge.

Alltrack... 177an är törstig. 0,72-0,74 i 110-120. Inte OK för en "modern" diesel.

Haldex 5 i båda, så förvänta dig inte någon ohejdbar terrängbil.
Det är bara Audi och Subaru som gör fyrhjulsdrivna bilar.


Går det verkligen inte att få 218 hk A6 TDI? Skulle köpt en sån alla dagar i veckan, om jag så skulle behöva betala privat emellan.
Passat GTE hade jag gärna gett en chans om jag hade pendlat mycket, men inte långt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kan en 218hk Audi vara mindre törstig?
Det sitter 190hk diesel i Alltrack, lika i Skodan.
Ja.
Ja? Om de/Alltracken - mot förmodan - är omväxlade så att de ligger UNDER 2k vid 110-120 så kanske det finns chans att den går ner på 0,6x.

Men nåjo, skitbilar båda två.



Restvärde är inte detsamma som andrahandsvärde, för den som nu tror det.

Antal mil per år?