Som den före detta SDI ägaren som omnämns så känner jag att jag måste hoppa in här Jag tror du ser tillbaka med rosafärgade glasögon här Micke, din (förgasar) RX1 och min SDI tog i nio av tio fall nästan exakt lika mycket soppa - jag vet med säkerhet att SDIn tog rätt mycket mindre än din på några resor (var ned på 1.16l/mil en sväng tex).Vet inte det riktigt om jag håller med. Jag vann då alltid över en 600SDI vid macken, dvs fick i mindre soppa. Och jag har en stor tung RX Warrior. De enda som klippt mig på fingrarna och kommit under 1.3 l/mil är RS'are samt någon kort förgasar-RX'are.
Och varje gång killen var in med sin 600SDI för att flasha om BIOSet för en ny fix så hoppade bränsleförbrukningen upp 1 dl/mil. I slutet var han och klev på 1.7 l/mil.
Nu kör han en RX Warrior...
Vad man däremot kan säga är att SDIn var mycket mer känslig för körsätt, snödjup/moddighet och utetemp än vad din Warrior är. Din maskin ligger ganska stadigt på 1.4-1.5, medans SDIn kunde variera mellan 1.1-1.7 beroende på olika faktorer. Sen är det sant att förbrukningen gick upp i snitt mot slutet, men då ska man komma ihåg att det (givetvis) var körning på våren, med vad det innebär av varmare temp och moddigare snö/tyngre före. Har man lite kubik & 2-takt så får man varva för att hänga med
Värt att nämna kanske är att EFI RX-1orna (som jag nu har haft två av) tar lite mer soppa är förgasarmaskinerna - dock marginellt.
Rent allmänt så tycker jag att det enda någorlunda rättvisa sättet att jämföra bränsleförbrukning, iaf tills Statens Provningsanstalt tar fram en standardiserad körcykel för skotrar, är att vara ute ett gäng med olika maskiner, köra samma sträcka under samma förhållanden och sen mäta när alla tankar - då får man i alla fall en hyfsat jämförelse för just den svängen.