Vilken skoter skall vi köpa?

DrKeller

Medlem
29 jan 2013
44
0
1
Hej alla skoterfantaster!
Jag och frun är båda inne på att skaffa en skoter. Syftet är att kunna ta sig runt lite här kring Sandviken, samt ta sig ut på Storsjön och pimpla lite gös. Vi är totalt novis och nybörjare och har inga stora krav, åtminstone inte på hastighet och prestanda. Det ända som är viktigt är att den fungerar och är skapligt driftsäker. Vi tänkte prova en vinter och se om detta är något för oss. Vi har lagt en budget på 15000 kr för denna första skoter, och nu till frågorna..

Är 15000 kr ok för att hitta sin första skoter?
Finns många på blocket till salu, vilken rekommenderar ni för det priset?
Vad bör vi tänka på vid vårt första inköp? Att titta på när vi provkör menar jag.

Med vänlig hälsning, DrKeller
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Om du är helt novis på skoter i allmänhet och inte särskilt duktig på att meka (rent antagande) så anser jag att ni borde höja er budget och satsa på en yamaha 4-taktare. En phazer kanske?
 

DrKeller

Medlem
29 jan 2013
44
0
1
Meka är inget problem, snarare roligt. Verktygsmakare och jeepfantast som tillverkar egna reservdelar och höjningssatser. Med driftsäkerhet menar jag att motorn går bra och elen inte strular...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Om du är helt novis på skoter i allmänhet och inte särskilt duktig på att meka (rent antagande) så anser jag att ni borde höja er budget och satsa på en yamaha 4-taktare. En phazer kanske?
Får man en nyare yamaha 4-T för 15k då?Käns som om man får tag på en phazer 4-T i dom pengarna,så lev.den förmodligen i några papp lådor som skrot....dvs.kg.pris...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
912
113
Stora Blåsjön
För 15k är nog en Viking lämplig (då får man också mycket skoter (i kg) för pengarna). Dock så är det en väldigt gammal skoter man får för 15k, så lite skruva/service till en början får man räkna med.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
För er som gillar att snacka om märken så finns det en tråd för det, håll er till ämnet!

En viking kan nog vara något att ha.
- Stabil
- Funkar bra till ert ändamål
- Drar pulka mycket bra

Men en viking är ganska tung, så det blir inte desto mer puder körning med den. En riktig pimpelskoter! ;)
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Får man en nyare yamaha 4-T för 15k då?Käns som om man får tag på en phazer 4-T i dom pengarna,så lev.den förmodligen i några papp lådor som skrot....dvs.kg.pris...
Läs inlägget ordentligt. Jag skrev att dom borde höja sin budget.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Den första frågan du ställer är den intressantaste.

Är 15k nog för att köpa skoter?

Jag tycker nej!

15k får du inte mkt skoter för.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Arctic Cat har alltid intresserat mig då man ska åka två/ensam varannan gång. Dom har ju ett bläck som man fäller ner för att få ökad fjäderförspänning i boggien. Detta gör det enkelt att gå från två till ensam och samtidigt behålla komforten. Finns ju såklart lösningar hos ski-doo, lynx och polaris också men då på mer moderna snurror och priset bokstavligt talat flyger iväg.

Skulle jag köpa en pimpelskoter så skulle jag överväga arctic cat 660T. En fyrtaktare som går snålt och låter snäll. Ingen tvåtaktsrök inne i garaget när man startar den och tillslaget på variatorn tillåter min tjej köra tack vare att det är så lågt och starkt. (inget remslir även om det skulle vara lite snöslask som håller emot mattan). Nu får du väl inte tag på en sådan för 15tusen men jag tycker personligen att skotrar är dyra leksaker och att det är värt pengarna att satsa lite högre.

(sen att arctic cats 4taktare drar i vanliga fall mycket mindre än konkurerande skotrar i samma segment och prisklass är väl bara en bonus)

Tycker personligen att yamahas skotrar är till för fjällresor på välpistade leder då viss vikt och storlek på motor passar bättre in där.

Själv kör jag ski-doo så det är inget märkesintresse.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Håller med Emanuel, en 660T skulle sitta fint också. Körde med en 660 innan jag köpte en crossfire. Tyckte den gick fint och hade inga problem, förutom när jag råkade få lite snö i tanken och bränsleledningen frös. Tar sig fram i lössnö men inga långa sträckor. Drar väldigt lite bränsle och tanken rymmer 48-50L tror jag det var på 660 -02. Mycket skön att ligga på leden med och två personer ryms gott och väl sen kan man ju pressa in en tredje om man vill. Rymlig packbox som man får med extra rem, ved och yxa. Som sagt, luktfri så du slipper vädra kläderna när du kommer hem.

Skulle verkligen köpa en sådan om jag var du, men då får öka din budget ett snäpp. Har du tur kan du få en A-C 660 för 30tkr. Köper du en gammel skoter så kommer du få lägga till några tusen lappar på priset då den kanske inte är i så bra skick.
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Mitt tipps höj budget til 20kkr och ta hjälp av någon att hitta en maskin som är riktigt bra skick.
Sen märke och modell inte så stor betydelse.
Men kolla så att den är en som inte har kända fel.
Och för 20kkr kan man garanerat hitta fina driftsäkra maskiner.
//Robert