Vilken skoter som förstaskoter?

slemrotta

Medlem
24 feb 2014
10
0
1
Borlänge
Hej!
Hoppas ni inte har tröttnat på alla dessa "vad-ska-jag-köpa-för-skoter-trådar"

Tänkte iaf att jag skulle köpa en skoter för runt 30k (+- några tusen) till hösten.
Problemet är att jag inte vet så mycket om skotrar och de olika märkenas problem. Dock har jag hängt här i forumet i nått år och läst en hel del, men ändå :)
Är ca 1.85 - 1.90 lång och väger ca 125kg (ifall det är en parameter man bör ha i åtanke) Har bara kört skoter ett fåtal gånger i livet dessutom.

Som så många andra har jag fastnat helt sen barndomen för ski-doo och har länge sneglat på rev-chassit (klart det snyggaste chassit i min mening av alla skotrar) och då på renegade. Tanken där, är ju att jag vill köra lika mycket på led som bredvid led. Blir ju mer en leksak än nyttomaskin såklart :) Men inte omöjligt att det blir en kort rev till en början heller.

Motoralternativen jag är ute efter är ju att det helst ska vara en 800, så man har bra med krut från början. Dock vet jag ju om problemet med vevaxellagrena på dessa. Isåfall blir det att köpa en som har borrade kanaler till lagrena. Eller "duger" det med en 600?

Har även kikat lite på dom lite nyare XP och RS-chassin på ski-doo/lynx. Är dessa inge bra maskiner med tanke på att dessa börjar krypa ner i samma pris som en äldre rev:ar?
Även lynx re/xtrim har jag kikat lite på, men samma där med vevaxellagrena på 800.

Eller ska jag helt enkelt strunta i brp, och kolla på AC/polaris?
Tänkte isåfall F7/F8/Crossfire/M8/IQrr eller något sådant.

Ska tilläggas att jag inte är så hajj på att skruva, så blir att lämna in för service och problem isåfall.

Hoppas ni har några tankar och idér :)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Crossfire kan nog vara ett bra alternativ. Är vad jag förstår driftsäkra och tar sig bra utanför leden men går även bra på leden. Och eftersom du är ganska lång är ju det justerbara styret en fördel. Men ska man gå in mer på detaljnivå får någon mer insatt svara på eventuella frågor.
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
RS är en racemaskin som är byggd för bana, dom är väldigt billig för dom måste man skruva med hela tiden och det är ingen back eller liknande. Skulle inte rekommendera en rs.

Sen så håller jag me Vesslan att skulle hellre kollat på en Crossfire då AC's motorer håller väldigt mycket bättre än ski-doo's.... http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=22928 där har du en tråd om ski-doo's motorer i den prisklassen!