Vilken snöskoter borde jag ha?

Jo4cim

Ny medlem
7 jan 2026
2
0
1
34
Ockelbo
Hej!

Jag ska flytta ifrån Mälardalen till Västernorrland i vinter och suget efter en snöskoter har kommit men jag vet inte vad jag borde ha för typ.
Vill köpa en äldre beg. skoter först för att se hur mycket man kommer använda den för att kanske köpa en finare skoter i framtiden.

Har växt upp med skoter hemma och då kört gamla Ockelbo 600, 8000, 4500 och lynx forest fox hemma i skogarna men i princip aldrig testat en modern skoter.
Användningsområden;

• Åka ut på utflykt med familjen (släde/pulka bakpå)
  • Dra barnen på bob
  • Göra dagsturer själv och kanske åka ut med tält m.m
  • Ta med till fjällen och lasta med toppturskidor och packning (2 pers)för att komma snabbare upp på fjället ( tänker jag i praktiken blir det nog inte så ofta)
  • Smyga runt i skogen runt stugan
Vad jag inte kommer använda den till:

• Friåkning i massor med lössnö
  • Köra snabbt på led eller sjön
  • Fiske
Av vad jag läst kanske en modern Lynx Ranger 49 600 eller Ski doo Skandic 600 vore nått men vill köpa något äldre/billigare.

Tips på modeller, motorstorlek?

Jag kan meka en del, byter t.ex bromsar och sköter servicar på bilarna själv. Mer avancerat lämnar jag in för.

Mvh
Joacim

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.429
191
63
Offerdal, Jämtland
Ranger 46 600 etec är en mysig maskin. Jag hade en 2011 för några år sedan och den var ett bra komplement till summiten. Ena grabben drog hem en likadan häromveckan som förvisso inte startar men vi väntar på delar. Ser fram emot att få fart på den då den var lagom till det mesta.
På BRP sidan så är ju Commander och Expedition fina bruksmaskiner också. Har dålig koll på andra märken.

Backar man till äldre generationer så tycker jag personligen att alla skotrar blir sämre. Man sitter sämre på dem de låter mycket och drar mer bränsle. De är mer tungkörda också.

Motormässigt så funkar 600 etec till det mesta. Går man på 600 ACE så är den helt OK på led och ganska mysig att puttra runt med (Farsan har en Lynx 59 med den motorn). Men blir det motstånd då märker man att den är gansksa svag så jag hade inte valt den i första hand.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.429
191
63
Offerdal, Jämtland
Ja jag kanske inte ska uttala mig om sånt då jag letar "fynd" dvs saker som har en massa fel som jag inbillar mig kunna fixa snabbt och förhoppningsvis kunna sälja med lite vinst....funkar väl sådär men man har ju något att göra på kvällarna och spendera pengarna man har surt förvärvat :)

Men 600etec "brukar" vara ganska driftsäker. Den förra jag hade hade länsstyrelsen haft så den såg ju ut som den hade överlevt ett världskrig trots den "bara" gått 900 mil när jag fick tag på den men den blev rätt bra tillslut. Den grabben köpte nu ser riktigt bra ut och har något mystiskt elfel.

Om man inte gillar att skruva så ska man väl undvika de maskiner som gått i rennäringen eller länsstyrelsen för de får leva hårt. VAriatorern brukar vilja ha en översyn annars vet jag inte om det är något speciellt. Kolla att allt sitter fast i boggien och att inte bultar har rekat lös eller liknande.

Reactions: Sneeuwscooter

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.647
111
63
Örnsköldsvik
Ranger och Commander är nog vettiga på så vis men dom är ju också sinnesjuka priser på begagnat.
En över 10år gammal commander verkar ju folk betala 80k för...

Till att börja med tycker jag att budget är det första att fundera på, sen utgå ifrån det.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.209
173
63
Säfsen
Vad bör man kolla efter på t.e.x en äldre Ranger 49 ? Hur många mil ok och när bör man undvika ?
Jag hade en 49 Ranger 2012 i sex år och det var inte många fel på den. Jag var supernöjd med det låga inslagsvarvet och möjligheten att smyga omkring i skogen och att kunna backa i i lössnö om man letat sig in för trånga snårigheter. Även de uppsvängda undre A-armarna var toppen, och kylfläkten med extraradiator är guld värt. Den gick aldrig varm.
Det man kanske kunde ha önskat sig var en 44mm kammar istället för de 38mm som var original. Men det var inget problem egentligen, fastkörningarna handlade mera om att jag körde och utmanade på fel ställen :D

En sak som gick sönder efter 4 år var lagren i de övre löphjulen på boggien, och det dumma är att lagren är ingjutna i plasten. Så det blev byte av hela hjulen. Förra vintern så hände samma sak på dotterns Rave 2012, så det blev nya hjul nu under sommaren.
Elektriskt så hade jag inga problem förutom att pipsignalen för backen dog, men det var bara skönt tyckte jag.

I övrigt så är det väl stötdämpare som kan vara slut, då de är av budgetmodell.
Eftersom 49 är en jobbmaskin så kan väl slitaget på dem vara hårt, beroende på ägare/förare.
Årsmodell 2011 är väl den modell som man bör undvika då det är första årsmodellen, och en hel del ändrades till 2012. Bland annat olika boggies.