Vilken touring ska jag välja?

jonasuu

Ny medlem
9 dec 2007
2
0
1
Jag har tänkt mig en touringmaskin i prisklassen 60-70000:-

Har tittat speciellt på tre modeller, de begagnade lågmilare i nyskick.

Lynx Super Touring 600 -04
Ski-doo Legend 800sdi -04
Lynx Adventure 550 -08, ny

Vilken är måntro det bästa köpet om man ser till problemfritt ägande och även vill ha lite fart på leden.

Tacksam för tips!

Hälsningar
/Jonasuu
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Inte så lätt val.

Tre fina maskiner.

Kolla vad det är för försäkring på dem.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hade inte 800sdi motorn problem med smörjning!? Gick varm mm. Den drogs väl in efter bara 1 eller 2 år. Har ju inte vevhuskylning som på den nyare 1000sdi eller nuvarande 800R. Men om den går bra har du ju en ohyggligt rapp motor där. Finns säkert ROTAX-fantaster här på forumet som kan mer detaljer än mig om detta:D

Annars är ju 600:an (förgasare) i Super Touringen en oerhört beprövad och robust motor med bra mycket mer prestanda än 550 fläktisen (ca 105hk jämför med ca 55hk). Lynx Super Touring har också bra dämpare som om inte jag missminner mig är renoveringsbara:cool:

Å det tredje har ju Adventuren ett helt nytt chassi med modern körställning. Provkör om du kan för skillnaden är stor!

mvh / Matti
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Förstår ditt problem jonasu. Jag stog inför samma dilemma och valde 550 Adventure 08. Vilken du till sist väljer kan ju bara du själv veta och alla är bra maskiner.

Mitt resonemang var att nytt är nytt och det argumentet känndes starkt. Motor mässigt kan aldrig en 550 nå upp till en 800 det fattar ju alla. Men om 4-5 år när du ska byta så är det modernare chassit säkert mer värdefullt i det avseendet att värde fallet blivit lägre än för dom andra maskinerna.

Du vet bäst själv vad du ska använda skotern till och välj utifrån det.