Vilken Yamaha ska jag köpa?

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Dags för ny skoter och jag vill tillbaka till Yamaha och testa fyrtakt!

Jag kommer använda skotern till en hel del. Det blir ledåka, lite lössnö, dra pulka med familjen, kortare turer med barn på skotern osv.

Har tänkt handla för runt 60k.
De skotrar jag funderar på är Vector LTX, RX Warrior och Nytro XTX.

Vilken maskin tror ni passar mina behov bäst?
Spontant är jag mest sugen på en Nytro, men jag tänker att den kanske är sämst lämpad för pulkadragning och fisåkning med barnen..?

Kom gärna med åsikter och tips gällande dessa modeller!
 
J

Jona$

Nytro xtx har mest att ge av dina val. Men oavsett glöm Vector det är ett problembarn.
 
J

Jona$

Varit problem med sträckaren,ojämn i motorn för att nämna 2 enkla.. sedan varför gå på sämre när du kan få en apex för samma peng eller skifta chassi å ta en nytro. Dock är Apexen mer stabil och har en jämnare motor och snällare i gången.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Apex (eller RX om du nu vill kalla den så).
Så ny som du har råd med.

Apex XTX ligger nog lite för högt för din prisbild.

Drar pulka etc. med båda mina maskiner...
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Så Apexen är "snällare" i gången än Nytro? Kan ju va trevligt om det går ok att åka lite sakta utan att det rycker å har sig..
Tycker ju Nytron är mkt snyggare:p Sen känns det som man får en modernare maskin om man köper en Nytro xtx?
Men Warriorn kanske är bättre lämpad för mina behov ändå...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
När det gäller 'saktakörning' så är 4T lite jobbiga, iaf Yamma. Är ruskigt känsliga på gasen i början då man har betydligt mer effekt just vid tillslagsvarv/strax efter än vad man har på en 2T.

Tar väl några mil innan man vant sig med det och den lite kraftigare motorbromsen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
När det gäller 'saktakörning' så är 4T lite jobbiga, iaf Yamma.
Är väl mycket en kalibreringsak i primären.
Har för mig att det går att få dem betydligt lugnare precis vid tillslag.
Yamaha verkar tycka det är bra med on/off drivning till mattan...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo, så är det.
Finns ju ett primärkit till ex Apex XTX som 'lugnar' ner den i början.

Vill minnas att det är bla fjädern från en RS Viking etc. Sänker tillslaget rejält bl.a.
Nu kände inte jag för att köra omkring en skoter som har känslan som en Viking så jag skippade det.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
När det gäller 'saktakörning' så är 4T lite jobbiga, iaf Yamma. Är ruskigt känsliga på gasen i början då man har betydligt mer effekt just vid tillslagsvarv/strax efter än vad man har på en 2T.

Tar väl några mil innan man vant sig med det och den lite kraftigare motorbromsen.
Ok, men du drar kälke som den är å det funkar eller? Är nog bäst för mig att undvika snabbkörning med kälken om jag ska få med mig nån ut..:) men annars kanske det går att ändra om man vill det då.

Några åsikter om Nytron?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag drar kälke, sladdar leder med båda skotrarna. Inga problem, vare sig med varmgång eller rempaj

RX Warriorn är V-Kittad (Heavy Hitters) samt 38mm matta.
Apexen har V-kit (Än så länge MCX men Supertips är på ingående), Roller Secondary och MCX290 turbo.

Utan kälkar och sånt efter skotern så är ju TApexen den klart roligaste... ;)
 
Last edited:

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Kan ni kanske utveckla lite mer än att bara säga att den är bäst?:) Jag har inte kört varken Apex eller Nytro så jag har noll koll på skotrarnas karaktär.
Upplevs den inte som väldigt tung i besvärligt före? Visst är väl Warriorn tyngre än Nytron?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Detta är mina personliga åsikter, kan ju skilja lite. :)

RAD4 går betydligt jämnare än en RAD3
Bra med pulver.
Och vill man så går de ruggigt fort, slutar liksom aldrig att öka.
Äter inte remmar.
Har varit väldigt lite problem med 4orna, motormässigt.
Chassimässigt så är de som en stridsvagn.

(Exempelvis så är min gammel uppe i 2100mil och jag har bara bytt tändstift 1 gång och variatorrem 3 ggr och då bytte jag bara rem för bytandes skull. Motor helt oskruvad)

Ljudet är väl hyffsat trevligt.

Sedan finns det en teori om att motorn snurrar baklänges jämfört med mattan och motverkar då gyrokrafterna, vilket gör att maskinen går att kasta runt förvånandsvärt lätt. SÅ vikten egentligen inte märks. Fanns en lång tråd som röde just den biten, men kommer inte ihåg om det var detta eller annat forum.

Nackdelen är väl att de är en smula tunga, men spelar ingen roll då man fastnat för då väger alla bly.

Nu gillar jag ju RX/Apex så jag är en smula färgad...
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Nytro och byt fjäder så går de o smyg fint! Allt handlar om att lära sig hur man ska köra.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Tack för betydligt mer uttömmande svar! Hur är det med variatorrasslet man hört om. Är alla RX/Apex så? Har Nytron samma sjuka? Tror jag skulle störa mig ganska mkt på det, annars är ju ljudet underbart.

Provköra vore givetvis det allra bästa, men för tillfället finns det varken maskiner eller snö i näheten..:/