Vilket mattmönster greppar bäst?

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Vilken mattyp ger bästa greppet?

Hej

Jag undrar vilket mattmönster som ger det bästa greppet på blandat underlag, dvs både lössnö och hårt underlag. Finns det nåt mönster som är det ultimata eller? Om inte, nämn lite olika egenskaper för olika mönster, typ challenger (det är väl fullblock va?) och predator. Jag förutsätter att ni jämför mattor med samma kamhöjd för det är ju klart att ju högre kammar man har desto bättre skottar det, men som sagt, jag vill veta skillnader i grepp mellan mattor med samma kamhöjd men olika mönster.

Hoppas på många roliga och intressanta svar :D

// Lidde :rolleyes:
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Hej

Jag undrar vilket mattmönster som ger det bästa greppet på blandat underlag, dvs både lössnö och hårt underlag. Finns det nåt mönster som är det ultimata eller? Om inte, nämn lite olika egenskaper för olika mönster, typ challenger (det är väl fullblock va?), ripsaw och predator. Jag förutsätter att ni jämför mattor med samma kamhöjd för det är ju klart att ju högre kammar man har desto bättre skottar det, men som sagt, jag vill veta skillnader i grepp mellan mattor med samma kamhöjd men olika mönster.

Hoppas på många roliga och intressanta svar :D

// Lidde :cool:
 

googlese

Medlem
10 jan 2005
24
0
1
Örnsköldsvik
Har hört att RipSaw mattorna greppár nå djuriskt bra å så, yamaha kör ju med de std så.

Nån som vet nå mer om de?
 
Last edited:

Sstroke

Medlem
1 jan 2000
15
0
1
Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Men med en sk Fullblocks matta så har du bäst grepp vid acc och broms.
Med en Icke fullblocks matta (glömt bort vad dom kallas, med ex ripsaw som du ser ovanför) så har du bättre grepp i sidled än med en fullblock. Dvs svårare att få sladd under ex ett gaspådrag ut genom en kurva.

Det är dom två skillnaderna som jag vet när det gäller mönster.
 

GT600

Aktiv medlem
3 jan 2005
68
0
6
UMEÅ
Slit tålighet

Hej jag har hört att ripsaw mattan har bättre grepp än andra mattor men att de också slits fortare än andra och på bilden ser ju onekligen kammarna väldigt tunna ut, min teori är alltså att fullblock kanske är grövre med lite hårdare gummiblandning för att bli mer slit tåliga medans de då bör tappa i grepp och att den blir lite styvare vilket borde påverka topphastighet och bensinförbrukning. Sen stämmer också det som Sstroke skriver om sidleds fästet alltså att du lättare får sladd med en fullblocks matta.
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Fullblocks matta, vad betyder det nu igen ... någon sa att det betyder att alla kammar finns kvar på mattan, dvs oskadad(?)
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Det betyder att en kamm är lika bred som mattan ca 40cm och inte ca5-10cm som på en vanlig matta. ser ut så här. :)

/\/\/\/\/\/\

\/\/\/\/\/\/

/\/\/\/\/\/\

inte så här
__ __ __ __

..__ __ __

__ __ __ __

..__ __ __

Det har inget med skador att göra. hoppas du fattar bilden :p :p
 
Last edited:

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Skotran skrev:
Det betyder att en kamm är lika bred som mattan ca 40cm och inte ca5-10cm som på en vanlig matta. ser ut så här. :)

/\/\/\/\/\/\

\/\/\/\/\/\/

/\/\/\/\/\/\

inte så här
__ __ __ __

..__ __ __

__ __ __ __

..__ __ __

Det har inget med skador att göra. hoppas du fattar bilden :p :p
Roligt beskrivet, skitbra.
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
har skaffat en ripsav 32a nu dom är nog ganska hållbara. men det beror ju givetvis på hur man kör. är det pluggen i stenrös så ska du ju ha en gammal järnmatta om den inte ska slitas
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Rätta mig om jag har fel, Ripsaw mattan är väl väldigt mjuk?

Funkar ju bra så länge kammarna sitter kvar, men då är ju frågan hur länge dom väl sitter kvar...?
Är dom slitstarka?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har hittills kört ca 700 mil med 32mm Ripsaw och det syns inget slitage på kammarna, men då har jag undvikit att dra full macka i ett stenrös.
Fästet i mattan är sagolikt bra, både i längled och sidled samt att den funkar bra i lössnö.

Jag kan starkt rekommendera en sådan utifrån mina erfarenheter.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Skotran skrev:
Det betyder att en kamm är lika bred som mattan ca 40cm och inte ca5-10cm som på en vanlig matta. ser ut så här. :)

/\/\/\/\/\/\

\/\/\/\/\/\/

/\/\/\/\/\/\

inte så här
__ __ __ __

..__ __ __

__ __ __ __

..__ __ __

Det har inget med skador att göra. hoppas du fattar bilden :p :p


Denövre har jag på min Blizzard 5500...den nedre har min kusin på sin ET 250...vilken är bäst?
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
Errrnst skrev:
Rätta mig om jag har fel, Ripsaw mattan är väl väldigt mjuk?

Funkar ju bra så länge kammarna sitter kvar, men då är ju frågan hur länge dom väl sitter kvar...?
Är dom slitstarka?
nj INTE känns då min nya så hämskt mjuk men den är ju inte för det hård som en gammal orginal matta från en polaris indy 500
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Norden_AN skrev:
Denövre har jag på min Blizzard 5500...den nedre har min kusin på sin ET 250...vilken är bäst?
om man kollar på det som Sstroke sa har du bättre acc i blizzarden men han kan köra fortare genom kurvorna med et250n. din går också bättre rakt fram i lössnö med din extrema fullblocksmatta :D .

...men nu är det kanske inte BARA mattan det sitter i när ni ska ut och tokracea med blizzarden och etn...stötdämparna är också viktiga... asgarv..:p
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Blizzarrd 5500 vs ET 250

Skotran skrev:
om man kollar på det som Sstroke sa har du bättre acc i blizzarden men han kan köra fortare genom kurvorna med et250n. din går också bättre rakt fram i lössnö med din extrema fullblocksmatta :D .

...men nu är det kanske inte BARA mattan det sitter i när ni ska ut och tokracea med blizzarden och etn...stötdämparna är också viktiga... asgarv..:p

Jorå.....satt i ny boggiedämpare snart juh ;) sen har man juh Ski-Doo's legendariska Rotax 503 motor ;) vi ska göra upp i vinter och utanför spåret.