Vill göra den mer rapp.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
ang det här med att släppa balataremmarna för att få bättre skidres har alla olika åsikter om, själv tycker jag det ser rätt patetiskt ut då folk släpper dom och ska göra sina skidres .. visst, det är skidres med halva matta i backen men det är inte att åka på rullen ...
men en äldre 600a kanske inte orkar med att åka på rullen oavsett variatorinställning? har aldrig ägt en själv..

men, det är ett enkelt tips, och en enkel sak att göra om man inte orkar lägga ner energi på att prova sig fram till en inställning som passar både förare och maskinen man har ...

edit:
ska inte mxz 600 -00 varva max 8000v? är nog många hästar borta om den går upp på 8200?
 
Last edited:

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Suck.. en till "kunnig" :)

Så du menar att det är ett konstant tryck? Att axeln ligger konstant emot gummit? Nej...

Axelns omkrets är grov nog att INTE skada gummit mera än vad klacken gör.. det är ingen vass kant... avståndet om man har klacken eller om man har bara axeln är 1.8 cm, axeln är 1.1 cm ifrån sitt översta läget till det understa, och det är nog med "yta" för att det inte ska ta skada...

Detdär gummit kommer tillslut att torka avsett klack eller inte så man måste byta...

Något mer? :)
nej sa jag att den ligger hela tiden med tryck på gummit? nej det sa jag inte.
Den skadar gummit så är det bara jag vet har vart med om det själv man behöver inte ha högst IQ för att förstå det,

DET blir en Jävla massa tryck på gummit när det bara ligger en järnbult mot gummit och trycker.

vad menar du med att ta bort bultarna? då rasar ju förfan själva genomgående axeln ner dit. den där balken som går från axeln som klackarna sitter i som går upp till boggiestötdämparen.
den sitter fast skruvad och med klackar från fabrik av just dem anledningarna
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Måste säga både bu och bä om det här med balatan.

Om man tar bort/slappar på den främre balatan och samtidigt spänner den främre dämparan det som går, och slackar på den bakre, på en gammal exciter och monterar fast sin överviktiga flickvän därbak, så kommer du få ett "boggieres". Skidorna kommer altså lyfta, lika mkt som skotern tyngs ner i bakkant. Vilket inte är mkt, men ändå väldigt populär hos P13.

Däremot så brukar även jag själv justera en hel del med dämpare och balator. Och än om mitt boggie nu är ganska likt i inställningarna, som den ovan nämna exciter, har jag numer lättare att få upp den på RULLEN, vilket i min värld klassas som ett rikgit "res".

Kortfattat som behöver jag P13 resningen för att hjälpa skotern på traven, för att orka ta sig upp till ett riktigt res. Medans en motorstarkare maskin, skulle klara detta med stelopererat boggie. Men då jag som ex. åker 153" matta, är det för mkt för att motorn ska orka lyfta runt nästan 300 kilo på den hävarmen som blir, så då hjälper det mig otroligt att justera om boggien i olika lägen.

Mina 2C

Edit: Felstavat.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
exakt att släppa på balata mm är ju fusk res, men det kan vara väldigt bra när man måste över diken att den lyfter över skidorna lätt.

klacken i boggien är ju satt dit för att minska viktförskjutningen (det som dels gör ett res) man tappar skidtryck när man accar. men gör inget att köra utan den