Vinadne/Tjutande kedjehus xc 700

svettigt

Medlem
26 mar 2006
34
0
1
52
Torsby
Hej.

har precis köpt en XC 700 sp -00. Nu tycker jag att det tjuter/viner från kedjehuset. Det låter som att det skulle vara rakskurna kugg. Hörs tydligt när man motorbromsar.
Ska det vara så?

Han jag köpte den av sa att han precis hade bytt kedjan.
Nu ska jag säga att jag tror att det är från kedjehuset ljudet kommer.

Kan också lägga till att jag är helt grön när det gäller skoter.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Detta vinande ljud förekommer mer eller mindre på alla polaris sportmaskiner från 99 till 05
förutom fusion och iq. Och ja...det är från bromskivan oljudet kommer ifrån.

Du behöver inte vara orolig!
 

svettigt

Medlem
26 mar 2006
34
0
1
52
Torsby
Puhh.

Låter bra.
Då gasar jag på ett tag till då.

Läste i en annan tråd att det var nån som fått titthål i kåpan pga.
slitna lager till kedjesträckaren. Var rädd att det skulle vara nåt liknande på min.

Tack för svaren.
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Det är kedjesträckaren som låter, det viner mer om man spänner kedjan hårdare. (Möjligen fortplantar sig ljudet genom bromsskivan...)

Det finns en annan kedjesträckare som inte genererar det vinande ljudet. Man kan byta till den om man stör sig på det.

Viner det både vid pådrag och broms så är kedjan troligtvis lite för hårt spänd, lättar man lite så försvinner pådragsljudet.

2Stroke på Skoterleden känner till var man hittar utbytes-sträckaren, kontakta honom så får ni veta mer.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det e ju inte så svårt att öppna å titta ,tycker det e en hel del antaganden ovan .

Har 2 st polarisar av nämnd årsmodell och ingen låter illa under drift förutom när det blev titthål på den ena
 

svettigt

Medlem
26 mar 2006
34
0
1
52
Torsby
Tror jag ska testa att släppa efter lite på sträckaren

Jag får hoppas att förra ägaren kollade lagren när han bytte kedja.