"vinande" från summit 600 -99

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Hej,
Var ut och provade summiten för första gången i vinter idag. Och påmindes om ett "vinande" ljud som började arta sig i slutet på förra säsongen men som jag förträngt. När man kör som vanligt i lite lägre tempo hörs det som tydligast (5000rpm) för att vid mer gaspådrag överröstas av motorn. Det låter ingenting vid stillastående och börjar låta vid ca 4000rpm.

Ljudet är alltså ett "vinande"/"tjutande" ljud som kommer från variatorsidan. Jag misstänkte tidigare lagret på sekundäraxeln på vänster sida men kollade jag under en liten service jag gjorde förra veckan. Det jag kan tänka mig skulle vara ett lager på drivaxeln. Men det låter inte som det kommer underifrån utan mera framifrån.

Visst befarar jag yttre vevlagret men det känns inte så. Ruckade på primären och känner inte minsta tillstymmelse till glapp. Tycker också att det borde har rasat vid det här laget då den har fört oväsen i drygt 50mil nu...

Dåliga bussningar i primären borde väl ge ett mera rasslande ljud och än mer märkas på prestandan.

Läste att man skulle kanna efter ordentligt med vänsterfoten efter en "krossande"/"gnagande" känsla i chassit men känner inte det heller.

Ljudet låter ungefär som när man rullar ned för en backe utan gaspådrag. Vad annars kan ge detta ljud? kan det helt enkelt vara remmen som låter? (den sliter inte rem heller...).

Eller för dom bara helt enkelt oväsen?

Och jo: Vad är det för motor i -99 zx summiten. Är det den fruktade serieIII eller?

Tack på förhand!

/Mvh Martin
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Haha det där är ingen fara.. klassiskt "problem"

Det är helt enkelt att sekundärfjädern börjar bli lite slapp, kolla vad den ligger i för läge nu, så spänner du upp den ett steg så blir den garanterat tyst igen :)

Kan även vara så att remmen är för slapp, testa spänna upp remmen på sekundären så mattan PRECIS snurrar när du lyfter upp den baktill!

Din motor kallas för 3serien.. MEN du har inte de problemen.. folk säger att -99 började helvetet med fett å läckande kolvringar.. men jag säger nej, problemet kom 03 när HO kom!
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
okej, tack!
Trevligt att höra!
Den har visserligen rasat en gång. Men då var det stock i oljetanken så....
Men tusen tack. Ska prövad det imorgon och se vad som händer.

/mvh
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Om du inte lyckas spänna den så kom förbi mig i Bodsvedjan så spänner vi om den jävulen :)

Ang stock i oljetanken, var det där där jävla "korken" eller vad de nu är som lossnade o stockade? Jag var med om det en gång men tur så han jag slå av den innan nått hände haha..
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Har den lite "delat" med farsan nu och letar efter en egen skoter. Var inte särskilt gammal när den rasade (är 17år nu så..) . Men farsan sa att oljetanken var full i nå plast "spån" typ från oljedunkar eller nå. Hände precis efter att vi köpt den 2001 tror jag.

Du får gärna tala om vad du heter. För jag bor också i Bodsvedjan =)
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Hej igen,
Efter en del råd från IamFredrik så har jag spänt sekundären och även konstaterat att klackarna behövde bytas. Dessa ligger nu på posten men efter en fortsatt utredning visar det sig att det inte är problemet.

Jag la av remmen och hörde precis samma tjutande ljud. Efter att ha kört 10mil i helgen börjar den låta mer som ett skramlande än en tjutande. Ljudet kommer ungefär samtidigt som primmären börjar växla.

Sagt och gjort plockade jag nu lös även primären. Till min förvåning ser den oerhört fräsch ut, bortsett från att den var duktigt skitig från rem damm. Visst finns det ett litet glapp i armarna men det är knappt synbart. Glid klackarna där och ramperna är också fina.

Frågan är då: Kan detta lilla glapp som finns i armarna ställa till ett tjutande som på 6000rpm låter lika mycket som motorn? Eller är det variatorn som kärvar på axeln pga av skit?

Är lite orolig att det är det yttre ramlagret men jag ser inte heller något utträngt fett vid packboxen.
Vågar jag starta motorn med endast den inre variator skivan monterad för att utesluta/konstatera detta eller är det för lite vikt på veven för det?