Vintercamping

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Det blev en plats i Sälen!
Men nu skulle jag behöva lite tips på hur det här med vintercamping går till.
Jag har husvagn, vinter förtält vad behöver jag mer?
Hur gör jag under förtältet? Har sett att många bygger "trall" av pallar under förtältet.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det blev en plats i Sälen!
Men nu skulle jag behöva lite tips på hur det här med vintercamping går till.
Jag har husvagn, vinter förtält vad behöver jag mer?
Hur gör jag under förtältet? Har sett att många bygger "trall" av pallar under förtältet.
Nu är jag ingen skicklig husvagnscampare. Men, som jag förstått är det inte så stor skillnad mot att campa på sommaren. Dock så får jag föreslå att ni bygger ihop en träkonstruktion istället för ett förtält som man faktiskt kan använda.
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Farsan vintercampar, och vi har byggt ihop trallen av SJ pallar, ovan på det har vi lagt en typ av flisskiva. Funkar skit bra. Vi har även lagt en sådan matta man har på altaner, efter som det blev väldigt halkigt på golvet när snön frös på golvet. Utan för har vi en SJ pall.
Glöm inte att fixa reflexpinnar, så att traktorn ej träffar trallen när de röjer snö.


Ungefär så ser det ut. (snabbritat i paint)

Skaffa även någon typ av pallbock att ha mot balkarna underhusvagnen för att motverka att det "svajar" i husvagnen.
Aluminiummarkis över fönstret i fram är att föredra, för att minska isbildningen på kofferten.

Blir det någon skidåkning? Då kan det vara gött att ha ett skidställ inne i förtältet. Så att skidorna ej repar husvagnen.

Det är vad jag kommer på just nu, fråga på. Kan nog svara på mycket mer;)

Glöm inte grillen:D det är väldigt gött att grilla när det är soligt väder:)
Under däcken har vi markisolering, för att ej de ska frysa fast när man ska dra hem. Dock har det ej varit så kallt fram tills då. Går säkert lika bra med lite tjockare plankor.

Har du långt till närmaste service hus, kan du ju snickra ihop en släde av ett par gamla skidor och en trälåda. Vi har pulka, fast den håller på att gå sönder pga att det det blir för tungt. Gött att ha om man ska hämta vatten, tömma avlopp.
 
Last edited:

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Tänkte berätta hur jag har det med min vagn. Jag har ett aluminiumgolv i förtältet med en "altanmatta" ovanpå. I år har jag en aluminiumkeps fram på vagnen för förra året blev det isbildning på fönstret och huven. Vid ingången av förtältet har jag en trall som räcker ända till framänden av vagnen så det är lite yta dom inte är så lerigt när det är smältgrader. I år byggde jag en liten "ölveranda" på solsidan av förtältet så man kan sitta och avnjuta en öl i solen när det är väder för sånt :) Och som The_Yamaha skrev, Glöm ej plogpinnar runt tältet och pallbockar under vagnen. I tältet har jag ett litet bord och 2 stolar och en gasolkamin så man kan ha lite värme där om man vill sitta där ibland.
Det är så jag har det runt förtältet. I vagnen är det som vanligt.
Glöm ej att tömma färskvattentanken och toa om du inte tänker ha värme på när du inte är i vagnen. Tråkigt om det fryser sönder. Kan vara lätt att glömma det.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Själv kör jag med förgård eller "spiketält" som det kallas i vissa delar av landet. Förgård är runt 1000 gånger bekvämare än förtält. Min är 2x3 meter och byggd av vanliga husvagnsväggar. Den väger inte mer än 250-300 kg. Lastas lätt av 4 man upp på ett släpvagn.

En liten altan i söderläge att inta ölen på är inte dumt.

 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
På caravan camping i Tandådalen (Sälen) är "förgård" ej tillåtet, vet ej varför. Annars hade de varit att föredra. De tillåter inte håller "brännbart" i tälten, så som skåp?
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag har vintermarkis och ett vinterförtält! reflex pinnar ska fixas!
Måste man palla upp vagnen med extra pallbockar?
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Du måste inte palla upp med extra pallbockar, men det blir väldigt mycket stadigare med dom, när du t.ex går i vagnen. Det beror också lite på hur stor vagnen är.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Själv kör jag med förgård eller "spiketält" som det kallas i vissa delar av landet. Förgård är runt 1000 gånger bekvämare än förtält. Min är 2x3 meter och byggd av vanliga husvagnsväggar. Den väger inte mer än 250-300 kg. Lastas lätt av 4 man upp på ett släpvagn.

En liten altan i söderläge att inta ölen på är inte dumt.
Mina svärföräldrar har en Kur (förgård, Spiketält) så jag kan hålla med att det är mycket bekvämare med det. Ska nog bygga mej en egen nästa år :) Skönt att sitta där och äta och kolla på tv ist för att sitta i vagnen.

Har sett fler som har gjort som du och använt husvagnsväggar. Har du en del av inredningen från husvagnen oxå ellar bara väggarna?
Har sett dom som kapat en husvagn på mitten och satt den imot den vanliga vagnen.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag har vintermarkis och ett vinterförtält! reflex pinnar ska fixas!
Måste man palla upp vagnen med extra pallbockar?
Vagnen "sätter" sig över vintern så det är bra att den har lite extra stöd. Spec framåt våren när det börjar bli löst i backen.
Du kan även palla upp med träbitar om du vill göra det enkelt för dej.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Den jag har är köpt från Polarfabriken i Dorotea. Nypris ca 30k. Det är ingen "husvagnsinredning" i den utan jag har själv inrett den med hyllor, krokar och klädstång.
 
E

ejwbegysv

Jag har nu avverkat 2 st vintermarkiser så i år ska jag stärka upp dom ordentligt med extra stödpinnar osv.

Om du betalar extra för elen (eller värnar om miljön) så skotta upp snö runt vagnen (lämna ett eller två hål för ventilation), detta sparar massor med energi för våran vagn iaf..

Se till att ha fyldgasoltub om det blir strömavbrott..

finns massor att tänka på.. www.husvagnsforum.com är en bra informationskälla!

Jag har nu ställt upp vagnen för vintern :) Såg att det var minusgrader nu i Gördalen hehe...
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Tänkte att jag skulle komma med en camping rapport nu när halva säsongen har gått.

Vintermarkisen satte jag aldrig upp :(


Känndes så där att gå lös med hammaren på framstammen!
Men jag fick bort isen, skulle gissa på att det var över 500kg is som satt där!!
Jag satte in en kupefläkt i gasol kofferten, mest för att jag fick höra att composittuberna inte gick att tömma om dom blev för kalla. Visade sig att den funkade bra för upptining av luckan också (syns ganska tydligt på bilden), så den blir kvar nästa år också.

Kylskåpet slutade fungera vid -10, men det ska tydligen lösa sig med vinterluckor!

Vi har kampat i -34 utan problem, vi har varit hela familjen och åkt skidor(2 vuxna, 2 tonåringar, 1 barn och en stor hund)

Till nästa år så ska jag skaffa/ bygga en förgård, är det bara djupet som campingplatserna reglerar? Skulle jag kunna bygga den 7m lång?

Kan verkligen rekomendera er som har husvagn att använda den året om!
Är ganska mysigt med vintercamping och ett väldigt prisvärt alternativ till att hyra stuga eller bo på hotell.
Platsen jag står på (Joängets camping i Sälen) kostar mindre per säsong än att hyra en stuga under sportlovs veckan!
 
E

ejwbegysv

J_vlar med is :)

Vi har vintermarkis som sagt och man måste vara noga med att skotta av snön från taket på framsidan av vagnen för att slippa all is...

Mitt första problem på två år nu är att en backventil till vattnet hade spruckigt och började läcka när vi använde kranarna, som tur var ran det ut på golvet direkt så jag tror vi klarade oss från fuktskador... Så ni som har pumpar med tryck i ledningarna hela tiden bör tänka på detta, inte kul om den spolar ut 40 liter vatten på golvet när ni är ute på tur...