Viper 153 eller 162?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nja, tänkte gardera mot varmgång vid pulkdragning, mtx är ju inte direkt byggd för det. Nytro 162 har väl bättre ställt på den fronten, alltså med kylning.


Nä tyvärr, Nytron har sin fjantiga templampa som tänds direkt du kör på hårt underlag... Viper är bättre försedd med kylare och tempMÄTARE så där är man safe på ett helt annat sätt. Nytro MTX (153/162) har en enda rörkylare i tunneln förutom luftradiator med fläkt.

På andra sätt är Nytron bra som pulkdragare men nog är kylningen på det sättet underdimensionerad/felkalibrerad vad gäller lamphelvetet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tvivlar inte på att Vipen har bra kylning. Men det var Apex Mtx jag ställde mot Nytron (om du kikar högre upp) p.g.a att jag ibland funderat på att använda en sådan som en billig "sport touring". Så tråden kom på av sig på fel spår en vända.


Apex har mycket bättre kylning än Nytron. Och väger 50 kilo mer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu är ju nytron den bästa maskin som någonsin har gjort så sluta klaga nu ;)


Kvalitetsmässigt är nog Apex och RS Venture ännu bättre men Nytron är bra nära, det har du rätt i. ;)

Fordon tillverkade i slarvlandet nr.1: USA saknar egentligen förutsättningar att vara bra. Även om de kan vara jäkligt häftiga att köra så länge de funkar, vilket tyvärr inte brukar vara särskilt länge.

Närå, nog finns det andra egenskaper man kan värdera högre och Nytron har liksom andra maskiner sina sidor. Men japansk industrifilosofi är överlägsen amerikansk dito vad gäller kvalitet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nej vikten är ju inte att leka med det är väl omtalat. Är idag mest rutinerad på en bearcat 550wt, inte helt lätt att lägga omkull alla gånger men det går rätt bra ändå. Är dock mer för att rekreations åka. Nåväl.. tror inte det blir någon apex, det får stanna vid en tanke, finns mycket annat att välja på.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu skall det sägas att man inte kan jämföra med en PRO rmk 600 utan snarare med din Bearcat och då kommer du att tycka att den är lätthanterlig. :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nej PRO RMK lirar väl i egen liga. Och det är säkert bra maskiner och även marknadsledande på många punkter, men har inte behoven de fyller. Är ute efter något som kan dra pulka till stor del, men inte är renodlad touring. BearCaten är inte min utan en maskin jag lånar när jag är less på renovering av huset och vardagen i stort, när jag behöver kuska ut i naturen och hämta andan :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Commander väger nästan som en Apex mtn men det är en trevlig maskin om man står ut med elfelen. Helt klart en kandidat till din beskrivning och troligen bättre än en mtx av vilket fabrikat som helst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo har både commander och 49 Ranger (med d i tankarna också. På 2-takts sidan är det väl spontant de 2 som är mest intressanta som behovet ser ut just nu med 3 kids som ska kunna följa plus sambo förstås.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Commander väger nästan som en Apex mtn men det är en trevlig maskin om man står ut med elfelen. Helt klart en kandidat till din beskrivning och troligen bättre än en mtx av vilket fabrikat som helst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
men inte i närheten lika roterande vikt, den vikt som räknas och märks.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo har både commander och 49 Ranger (med d i tankarna också. På 2-takts sidan är det väl spontant de 2 som är mest intressanta som behovet ser ut just nu med 3 kids som ska kunna följa plus sambo förstås.
Ja, intressanta maskiner båda två.
Ska man dra mycket och framförallt tungt ibland, typ ledsladd så är ju commandern given iom lågväxeln.
Behöver man ej lågväxeln så passar rangern bra.
Vill du ha mer lössnömaskin men ändå kunna dra pulka så funkar Summit Xm ypperligt.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
När du drar kälke eller kör ospårat i djupsnö? Haha, du läser för mycket reklam i skotertidningar om extremåkning, dropp och hopp...

ja precis, skönt att slippa så mycket gyrokraft som möjligt. nä läser inte sånt. så med andra ord så säger du att roterande massa är oväsentligt?
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Om vi skall diskutera gyrokrafter så är Apex:en den perfekta maskinen.
Motorn snurrar i motsatt riktning mot mattan, vilket också märks om man jämför Nytron.
Jag har haft 4st så jag vet, gick tillbaka och byggde mig en Apex mtx med servo.