Viper eller Renegade X?

ensda

Medlem
12 aug 2016
7
0
1
Luleå
Tjenare,

Är på väg att skaffa skoter igen efter 25 års frånvaro och är ute efter lite råd. Min körning kommer vara en blandning mellan nyttokörning på is (mellan hamn och sommarstuga), någon släde i bland men också längre turkörning, förmodligen mest på led. Jag vill ha en maskin som är pålitlig, bra effekt och kan vara lite kul när man är ensam. Kollar på 4-taktare, mina två huvudkandidater är en Viper 146/153 eller en renegade x med 1200 motorn.

Vad tror ni? Kan tänka mig lägga uppåt 100k för en 2014-2016 maskin. Kommer att köras mest i Luleå trakten.

/Daniel
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om fyrtaktare: absolut Yamaha. Pålitlig och bra effekt får du bara där, Skidoos 1200 är en gris.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Om fyrtaktare: absolut Yamaha. Pålitlig och bra effekt får du bara där, Skidoos 1200 är en gris.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Menar du att 1200'an är ful som en gris, eller tung som en gris. Om det är det senare så skiljer det nog inte många kg mellan dessa skotrar, kan däremot tycka att 1200'an i XR kostymen (-2015) ser numera lite ålderdomlig ut.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nja visst är den tung men mer att den är drabbad av många fel. Få har stått ut med dem särskilt lång tid.
Utifrån önskade egenskaper skulle jag vilja tipsa om Apex XTX av senare årsmodell. Inget man ligger och sidehillar med men oj vilken rolig skoter till just det TS är ute efter. 45 hk upp från Skidoos 1200 och japansk kvalitet ända ut i skruvskallarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Som du beskriver det skulle jag kolla mer på Apexen.
För dom pengarna får du en TTX, och ja öhlinare är skillnad.
 
Last edited:

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
För 100 papp går det ju lätt få tag i en Apex ttx som har riktigt bra dämpare standard... det är en skoter det och inget ihopslarvat skräp som mycket annat är.
 

ensda

Medlem
12 aug 2016
7
0
1
Luleå
Tackar mattgojohn, lite kul att vara tillbaka i skotervärlden igen. Hade glömt hur kul det är!

Map maskinen, bra info runt 1200:an, den går nog bort utifrån vad ni skriver. Har också sett att det är väldigt få ute på blocket vilket väcker en del frågetecken av hur många som egentligen sålts i Sverige.

Jag har kollat på apex men jag får känslan av ett gammalt chassi. Motorn+avgassystemet är säkert fenomenal men det känns som om man sitter lågt, mer gammaldags helt enkelt. Vikten är också ett frågetecken för mig. Jag gilar skarpt de mer "motorcykelliknande" maskinerna där du sitter högre. Känns mer spännande helt enkelt. Får väl erkänna att det är mycket känsla här då jag inte har någon vidare modern erfarenhet av att köra dessa maskiner men utifrån att "torrköra" så tilltalas jag mer av Viper typen än Apex typen. Fast jag kanske är ute och cyklar här?

En annan fråga - hur pass stor skillnad i framkomlighet (tänk lössnö skog/fält, inte berg) är det mellan 137/141/146/152?

/Daniel
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Prova Apex, man sitter bra på den även om det inte ser ut så... :)

Framkomligheten på öppna ytor sitter i högertummen, med 44mm kammar så är saken biff. Jag tycker att XTX/TTX går riktigt bra i snö för skotertypen. Spöade tex Crossfire 800 i Snowmobiles test för en massa år sedan...

På led är Apex svårslagen i längden.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Jag monterade en WRP dyna på min Apex, den är ca 5cm högre och mycket hårdare.
Är 1,89 lång och med en styr höjare blir det perfekt .
Apexen är mycket lättkörd pga servot ,frugan gillar den bättre än -07 phazer hon hade förut.

1200 är ingen dålig maskin, dom fick lite dåligt ryckte på tidiga årsmodeller.
Är en modernare maskin än Apexen, dock ej motor mässigt.
Men servot gör den otroligt lättkörd.... motorn.......
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Du har inte sneglat någonting på brps 900ace maskiner, sitter förpackad i lite modernare körställning än ex apex. Beroende på modell såklart
Inte fullt lika skönsjungande som en Yamaha motor men en rejäl arbetshäst till motor trots färre hästar.

ett litet sidospår att fundera på.
Personligen tycker jag mer om ace maskinerna pga av chassiet men känslan i öron och kropp när man vrider ur en Yamaha är dom inte i närheten utav
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
900 ACE är ruggigt trött jämfört med APEX, även Vipern är ju rena raketen i jämförelse... rytet som finns i Yammorna saknas helt på ACE. Nu har jag bara testat en Renegade 900 ACE en gång, men den kändes trött.
Sen om du har tänkt röra dig i Lule-trakten så får du ju Hed's som handlare om du väljer Yamaha! Lätt bästa handlaren i norrbotten.
BRP har väl sminkat upp sig lite med nya lokaler i Lule... men innandömet är samma gamla jönsar som tidigare (Endast mina egna erfarenheter förstås gällande handlarna).
 

ensda

Medlem
12 aug 2016
7
0
1
Luleå
Japp, 900 ACE har jag också utgått från att den inte har det bett jag är ute efter. Bra tips om Heds, känns utmärkt om det finns en bra lokal handlare här. Lutar nog mer och mer åt en Viper ändå...

En 2016 Viper XTX LE, 100 mil, 41 mm matta, 90-ish papp - där någonstans kommer jag nog söka. Kompletterad med ett 1+1 säte för de gånger man behöver åka två. Får se om jag hittar någon!

Tack för hjälpen ni som svarat, nu får vi se vad jag hittar!

/Daniel
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Japp, 900 ACE har jag också utgått från att den inte har det bett jag är ute efter. Bra tips om Heds, känns utmärkt om det finns en bra lokal handlare här. Lutar nog mer och mer åt en Viper ändå...

En 2016 Viper XTX LE, 100 mil, 41 mm matta, 90-ish papp - där någonstans kommer jag nog söka. Kompletterad med ett 1+1 säte för de gånger man behöver åka två. Får se om jag hittar någon!

Tack för hjälpen ni som svarat, nu får vi se vad jag hittar!

/Daniel
Om du vill ha flångnytt så kör Yamaha kampanj på 2016 modellerna. Betydligt mycket dyrare än beggat men tänkte ändå att jag tipsar.
https://m.yamaha-motor.eu/se/products/sno/snoskotrar/crossover/srviper-x-tx-le/