Viper pipa?

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Går de att bestycka om förgasarna och sätta viper pipa med tillhörande slutburk på en srxmotor? De är väl i princip likadan motor....

Tacksam för svar:)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Går de att bestycka om förgasarna och sätta viper pipa med tillhörande slutburk på en srxmotor? De är väl i princip likadan motor....

Tacksam för svar:)
Passar tyvärr lika dåligt som att ta ett avgassystem från valfri Ski-Doo... dvs inte alls. Helt olika motorer och som Polaris-Jimmy säger helt annan portning.

//R
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
varför byta motor?. De är ju bara 118hk i en viper
Undrar jag med. SRX-motorn har ju bara upsides jämfört med Vipermotorn. Även när den senare är "pipad" så åker den ju på däng. :aetsch:

Nu får du berätta för nu blir vi nyfikna hur tankegångarna går. :confused::hmmmm:

//R
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Undrar jag med. SRX-motorn har ju bara upsides jämfört med Vipermotorn. Även när den senare är "pipad" så åker den ju på däng. :aetsch:

Nu får du berätta för nu blir vi nyfikna hur tankegångarna går. :confused::hmmmm:

//R
Mina tankegångar;)

Dom lyder så här, tänkte bygga om skotern ännu mer nu på vårkanten. Tänkte få fram styrståången över motorn med hjälp av att bygga pyramid på chassit. Men kruxet är att mina pipor är ivägen för att pyramiden, tänkte att den går upp från dämparhusen men där är piporna ivägen på avgassidan. Så tänkte att man sätter enkelpipa, förlorar ju hästar men nog finns de så de räcker.

jag ska även slänga på viper buk och crosshuv och då får inte heller piporna plats. Hade vart läcker med viper grejerna på. Så dem är helt enkelt ivägen för mig:p

Sen ska även montera en lynx racing tank med en Revo 440 dyna. Har även bestämt en budget på ca 5-6 tusen.
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Enligt mig så är det idioti att "strypa" skotern för ombyggnation av chassit.

Men vad har jag me de att göra ;) Om du skulle kunna vinkla om rören på nått vis ?
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Enligt mig så är det idioti att "strypa" skotern för ombyggnation av chassit.

Men vad har jag me de att göra ;) Om du skulle kunna vinkla om rören på nått vis ?
Tycker inte heller att de är något bra för är ju effekten man vill åt. Men har inte råd att köpa en viper och om jag hade de så skulle jag ju inte börja bygga om en sådan ändå rätt så ny skoter.

Ska jag bara på med viper buk så funkar de ju att sätta trim pipor till srx:en. Går ju att vinkla om orginalpiporna men de låter som mycket jobb. Och trimpipor vill jag igentligen inte sätta, och sen finns dem inte heller i överflöd till just srx:en.

Men om bygget drar igång så blir de kanske att byta motor, man kanske slänger in en vanlig trippel från sxR, sx eller liknande. För om jag ska få plats med pyramidkonstruktionen så måste dämpartornen vara fria.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Någon som vet ifall en trippel motor från en sxR eller sx passar i srx chassit? För mig att srx:en har en annan bulkhead...:hmmmm:
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Någon som vet ifall en trippel motor från en sxR eller sx passar i srx chassit? För mig att srx:en har en annan bulkhead...:hmmmm:
Stämmer. Du får varken ned en Viper eller SX/SXR motor i SRX:en. Bara att byta hela sk**en för att få det rätt tyvärr.:eviltongue:

Billigare och bättre att skippa det och utgå ifrån vad du har och fixa med lull-lull till den istället. :)

//R
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
ska du flytta fram styrstången finns väl vettigare lösningar!?än att ha den framför motorn me tanke på att du inte kommer så långt fram ändå på skotern !kåpor/tank mm mm.varför pyramid torn på denna maskin?..låter som du vill rejsa cross o bygga om en lakerace maskin till detta?e de inte smartare då att söka sej till en som e mer byggd för detta ändamål istället för att plocka sönder o isär o förlora skoterns värde totalt?!iaf verkar det då enl mig oerhört ogenomtänkt...om det ska bli som jag tror att du tänkt dej att bygga denna maskin blir det ju omfattande byggnationer ...endast körställningen gör ju inte denna maskin till ngt crossbombar monster....fjädring etc bör ju matcha efter detta liksom....annars kommer det sluta med att du har världens dyraste blå yamaha blöja böjd runt ditt bäcken!...nå jag e ju mest lite nyfiken hur dina tankar går:)berätta mer!
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
...världens dyraste blå yamaha blöja böjd runt ditt bäcken!...
Dagens roligaste kommentar!!!! :hahaha::laugh::D Åker själv Yamaha, men det där var fanimej finurligt!

Lite aggressivt skrivet dock, men skiter man i det så finns en logik där som är svår att komma undan. SRX:en är som en tax i byggnaden och att försöka göra guppätare av den är bara fel. Möjligtvis att man helt enkelt köper ett guppätarchassie (som inte vipern är egentligen heller) och pressar ned skiten i det chassit med allt vad det innebär. Billigt blir det iaf inte!

Skulle personligen hellre köpa en bättre guppätarskoter från början och lägga pengar på trim för att få samma underbara motorkaraktär som SRX:en

//R
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
ska du flytta fram styrstången finns väl vettigare lösningar!?än att ha den framför motorn me tanke på att du inte kommer så långt fram ändå på skotern !kåpor/tank mm mm.varför pyramid torn på denna maskin?..låter som du vill rejsa cross o bygga om en lakerace maskin till detta?e de inte smartare då att söka sej till en som e mer byggd för detta ändamål istället för att plocka sönder o isär o förlora skoterns värde totalt?!iaf verkar det då enl mig oerhört ogenomtänkt...om det ska bli som jag tror att du tänkt dej att bygga denna maskin blir det ju omfattande byggnationer ...endast körställningen gör ju inte denna maskin till ngt crossbombar monster....fjädring etc bör ju matcha efter detta liksom....annars kommer det sluta med att du har världens dyraste blå yamaha blöja böjd runt ditt bäcken!...nå jag e ju mest lite nyfiken hur dina tankar går:)berätta mer!
Verkar inte som om de går att flytta fram styrstången som den är nu, plastklossarna som finns i styrsystemet tillåter inte de...
Ang. om de går ha framflyttad körställning med orginalkåporna så tänkte jag ta bort tankkåpan och orginaltanken och ersätta med en racingtank samt en annan panel. Sen kapa i en viperhuv så man får mer benutrymme. Hade inte tänkt göra den till någon crossmaskin utan bara en rolig skoter:) Har redan uppdaterar fjädringen fram så är ju bara boggin kvar, en enduro boggi står högt upp på listan.

Behåller nog skotern så länge jag kan så tänkte då spelar de ingen roll vad jag gör med den. Pyramid tänkte jag mest för att prova och leka med svetsen. Har sett ett tidigare bygge på en yamaha med pyramid och vart sugen. Fast är just motorn som ställer till de, den är grym men den är så stor:eek:! Så nu har jag börjat tänka på att kanske köpa en sx/sxr 700/600 eller liknande och bygga på en sån istället. Fast då måste jag uppdatera fjädringen på en sån igen.....

Vad är de som gör att man inte får ner en "vanlig" trippel i srx chassit? Är bulken för bred eller liknande? Tänkte för motorfästerna sitter ju på samma ställen som på srx motorn....
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
ska du flytta fram styrstången finns väl vettigare lösningar!?än att ha den framför motorn me tanke på att du inte kommer så långt fram ändå på skotern !kåpor/tank mm mm.varför pyramid torn på denna maskin?..låter som du vill rejsa cross o bygga om en lakerace maskin till detta?e de inte smartare då att söka sej till en som e mer byggd för detta ändamål istället för att plocka sönder o isär o förlora skoterns värde totalt?!iaf verkar det då enl mig oerhört ogenomtänkt...om det ska bli som jag tror att du tänkt dej att bygga denna maskin blir det ju omfattande byggnationer ...endast körställningen gör ju inte denna maskin till ngt crossbombar monster....fjädring etc bör ju matcha efter detta liksom....annars kommer det sluta med att du har världens dyraste blå yamaha blöja böjd runt ditt bäcken!...nå jag e ju mest lite nyfiken hur dina tankar går:)berätta mer!
Ge mig några bättre anledningar varför man inte ska bygga utifrån denna underbara motor?!
Sluta vara så J**LA negativ.

Sen ang att det kommer bli dyrt, nja hur tänker du då?:confused:
Säg en likvärdig maskin efter all ombyggnad är väl kanske rev, rev-o, pro-xr osv vilka ligger på c:a 40-50k!
Säljer han sin nuvarande = c:a 28k

Sen då försvinner ju ALLT det roliga med att bygga svära o tänka + motorn!

Ang allt annat med däpare har han ju som sagt bytt fram, sen byta boggie osv.
Drömmen vore ju en mono-shock boggie:rolleyes:
Jag tror allt på detta projekt.
Kör hårt .. =)

//Rasmus
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Ge mig några bättre anledningar varför man inte ska bygga utifrån denna underbara motor?!
Sluta vara så J**LA negativ.

Sen ang att det kommer bli dyrt, nja hur tänker du då?
Säg en likvärdig maskin efter all ombyggnad är väl kanske rev, rev-o, pro-xr osv vilka ligger på c:a 40-50k!
Säljer han sin nuvarande = c:a 28k

Sen då försvinner ju ALLT det roliga med att bygga svära o tänka + motorn!

Ang allt annat med däpare har han ju som sagt bytt fram, sen byta boggie osv.
Drömmen vore ju en mono-shock boggie
Jag tror allt på detta projekt.
Kör hårt .. =)

//Rasmus
Sa inte att jag inte tror på bygget..o negativ e jag inte..så då e de två sakerna utagerade!!

Ja sa bara min syn punkt på saker utifrån min erfarenhet ifrån skoter/racing/skoter mek/trim...20år..kanske ger en fingervisning:)

Angående dämperiet framgick det inte att det var gjort från början..så då e ju bara bak kvar att göra..att jag sen tyckte att pyramid konstruktion lär bli dyrt..
me tanke på att han (ursäkta jag pratar i 3dje person) säger själv att det skulle bli besvärligt med pip ombygge...o kan man inte svetsa o vrida om rör måste han ju leja ngn att göra detta=kostar inte gratis för det e ett omfattande jobb om man ska avtäcka dämpartornen som han ska fästa konstruktionen i..
kolla ner under huven på en blå-devil så ser du själv:bawling:!!man får ju knappt in ett bladmått där.vart ska han göra av piporna tex?huven på en srx e ju i princip smält på o över motor/afgasrör

därav ifrågasatte jag pyramid bla bla!...bättre vore ju att räta upp styrstången max det som går kanske ta bort luftburk mm för att göra detta möjligt o ev följa efter med tank o dyna och gärna då fotholkarna om det går/nödvändigt...o om det blir rätt pengar..dvs inte över 5-10 tusen..
men de e ju bara vad jag tycker iaf...OBS obs min personliga åsikt!...så slipper man höra gliringar veckor efter åt:laugh:

Sen e det ju en annan sak som kommer i anspråk här!...det sitter en trippel i skotern o en srx e väldigt balanserad redan som den är!men en hel del tyngre jämfört med en sxr..att sedan flytta en förare framåt 20 cm gör en J****a skillnad på skoters uppförande=framtung..vet man om detta o kanske inte bryr sig så mkt om det så e det väl upp till var o en

sen viiisst e de kul att bygga hit o dit..men man bör ju samtidigt vara realist o väga det roliga mot alla svordomar som kan uppstå och att man kanske lessnar mitt i!

I övrigt kan man stoppa i en trippel i sxr chassiet...allt går bara man ids o har orken att lägga ner tid...även en fyra!!..fasen man kan ju om man vill stoppa in en rak tolva men hur ser skotern ut sen?!?!o ska man ens kunna köra den?:rolleyes:

hur som helst.lycka till o visa bilder o skriv lite om den sen:)
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Sa inte att jag inte tror på bygget..o negativ e jag inte..så då e de två sakerna utagerade!!

Ja sa bara min syn punkt på saker utifrån min erfarenhet ifrån skoter/racing/skoter mek/trim...20år..kanske ger en fingervisning:)

Angående dämperiet framgick det inte att det var gjort från början..så då e ju bara bak kvar att göra..att jag sen tyckte att pyramid konstruktion lär bli dyrt..
me tanke på att han (ursäkta jag pratar i 3dje person) säger själv att det skulle bli besvärligt med pip ombygge...o kan man inte svetsa o vrida om rör måste han ju leja ngn att göra detta=kostar inte gratis för det e ett omfattande jobb om man ska avtäcka dämpartornen som han ska fästa konstruktionen i..
kolla ner under huven på en blå-devil så ser du själv:bawling:!!man får ju knappt in ett bladmått där.vart ska han göra av piporna tex?huven på en srx e ju i princip smält på o över motor/afgasrör

därav ifrågasatte jag pyramid bla bla!...bättre vore ju att räta upp styrstången max det som går kanske ta bort luftburk mm för att göra detta möjligt o ev följa efter med tank o dyna och gärna då fotholkarna om det går/nödvändigt...o om det blir rätt pengar..dvs inte över 5-10 tusen..
men de e ju bara vad jag tycker iaf...OBS obs min personliga åsikt!...så slipper man höra gliringar veckor efter åt.

Sen e det ju en annan sak som kommer i anspråk här!...det sitter en trippel i skotern o en srx e väldigt balanserad redan som den är!men en hel del tyngre jämfört med en sxr..att sedan flytta en förare framåt 20 cm gör en J****a skillnad på skoters uppförande=framtung..vet man om detta o kanske inte bryr sig så mkt om det så e det väl upp till var o en

sen viiisst e de kul att bygga hit o dit..men man bör ju samtidigt vara realist o väga det roliga mot alla svordomar som kan uppstå och att man kanske lessnar mitt i!

I övrigt kan man stoppa i en trippel i sxr chassiet...allt går bara man ids o har orken att lägga ner tid...även en fyra!!..fasen man kan ju om man vill stoppa in en rak tolva men hur ser skotern ut sen?!?!o ska man ens kunna köra den?:rolleyes:

hur som helst.lycka till o visa bilder o skriv lite om den sen:)
Håller med dig. Låter som du vet vad du pratar om, kul med riktigt kunnande människor :)

De är trångt under huven, riktigt trångt!! Enklare att räta upp styrstången men ser de bra ut sen?? Och ska man räta upp den så räcker de inte att bara flytta den. Klossarna i styrsystemet tillåter inte de. Då måste man kapa styrstången och svetsa den så den går upp rakare och de tänkre jag verkligen inte göra.

Har även jag tänkt på de där att den kommer bli ännu mer fram tung om föraren ska fram t ex 20 cm. Blir mycket vikt över skidorna, men jag hade planerat att försöka lätta skotern så man kan flytta fram förraren så pass mycket. Men har bestämt mig för att göra de enkelt....
Runt påsk ska jag försöka få tag på ett sx/sxR chassi med tillhörande motor sen får bygget utgå från den. Sen tar man framfjädringen från min srx och monterar och eventuellt boggin också med höjningen jag gjort. Om pengar finns så åker en enduro boggi dit istället. Slänger på viper buk och huv och konstruera pyramiden. Sen tar man de man behöver till bygget från srx:en och säljer resten. Tror inte heller att pyramiden blri så dyr, får förhoppningsvis tag i stål gratis eller bättre pris. Bygget får inte kosta mer än 5 tusen. Men säljer jag srx motorn samt de som blir över så tjänar jag ju in de jag lagt ut på nya chassit. Om jag nu får sålt grejerna dvs, man ska ju inte gå händelsern i förväg...

Tro inte att detta är tom prat från nån fjortis nu utan bygget kommer genomföras!
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Tänkte på dina styrklossar i styrningen..det e ju egentligen bara den nedre som det handlar om om du ska ha den frammåt...asså den nedre som måste ha typ en maskinfräst kloss i vinkel sådu inte behöver modifiera styrstången så mkt...det bör vara enklast....upp till får manju svetsa ngt slags fäste som gör att stången kan montsreas längre fram...o sen såga ur i huven motsvarande i plasten.

Det finns väl höjningsats med tillhörande dämpare till srx vad jag minns annar kan du ju garanterat byta in din boggie på skroten om du nu ska bygga på denna maskin
annars får man ju löjligt bra fräs i sxr 700 motorn me pipes o portning.runt 150 hk på 98 oktan e ju inte alls omöjligt:)
Angående pyramid choosan där!!du kan ju alltid glo lite på race yamahan de hade för nå år sen (den med den första monoshock boggin i)o se vad de hade gjort på den..de var inte alls så mkt speciellt o den har de ju testat en del med...kan va ide att sno lite ideer där kanske!?den hade ju mer upprätt köställning och lättad med mm

ja det ska bli kul o se vad det blir när de e klart iaf:D
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Tänkte på dina styrklossar i styrningen..det e ju egentligen bara den nedre som det handlar om om du ska ha den frammåt...asså den nedre som måste ha typ en maskinfräst kloss i vinkel sådu inte behöver modifiera styrstången så mkt...det bör vara enklast....upp till får manju svetsa ngt slags fäste som gör att stången kan montsreas längre fram...o sen såga ur i huven motsvarande i plasten.

Det finns väl höjningsats med tillhörande dämpare till srx vad jag minns annar kan du ju garanterat byta in din boggie på skroten om du nu ska bygga på denna maskin
annars får man ju löjligt bra fräs i sxr 700 motorn me pipes o portning.runt 150 hk på 98 oktan e ju inte alls omöjligt:)
Angående pyramid choosan där!!du kan ju alltid glo lite på race yamahan de hade för nå år sen (den med den första monoshock boggin i)o se vad de hade gjort på den..de var inte alls så mkt speciellt o den har de ju testat en del med...kan va ide att sno lite ideer där kanske!?den hade ju mer upprätt köställning och lättad med mm

ja det ska bli kul o se vad det blir när de e klart iaf:D
tänkte fixa de där med styrstången och klossen iår tills man bygger vidare. SKa ut i garaget imårrn och kolla hur de ser ut kring styrstången då jag ändå ska lacka om framvagnen och byta tillbax till orginalhuven.

Om de ens blir att fortsätta bygga på detta chassi, de ser jag till våren :) Sxr eller sx som sagt lutar de åt....
Tack för alla tips och idèer, uppskattas! :) Om ni vill se hur de blir med bygget och maskinen inom en snar framtid så kommer de att uppdateras på snowperformnce.2u.se. Länk finns i min signatur.

MVH//Jim