Viper som går dåligt ???

keli2

Medlem
27 nov 2007
14
0
1
Någon som har något tips....
Min Viper går bra på tomgång, men suckar in direkt man gasar på. När den sen har återhämtat sig så suckar den in igen efter en halvmeter och så håller den på. Ungefär som bensinen håller på att ta slut. Kan det vara något annat än pumpen?? Har nyss bytt till Boyesen reeds men den gick klockrent vid provturen efter bytet. Har dock aldrig hört talas om någon pump som gått efter 300 mil (?). Tacksam för idéer innan jag börja riva....
//Kenneth
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Har du sett att det inte blivit is på de rörliga delarna på gashantaget? Låter som "dödaren" går in och bryter tändningen.

David
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Någon som har något tips....
Min Viper går bra på tomgång, men suckar in direkt man gasar på. När den sen har återhämtat sig så suckar den in igen efter en halvmeter och så håller den på. Ungefär som bensinen håller på att ta slut. Kan det vara något annat än pumpen?? Har nyss bytt till Boyesen reeds men den gick klockrent vid provturen efter bytet. Har dock aldrig hört talas om någon pump som gått efter 300 mil (?). Tacksam för idéer innan jag börja riva....
//Kenneth

Såg att du monterat Boysen reeds, var det hela reedkorg systemet eller bara membranen.? Vilken skillnad vart det?

Mvh
 

keli2

Medlem
27 nov 2007
14
0
1
Jag bytte bara reed'sen, inte hela korgarna. Dessutom justerade jag ut stopparna ca 2mm per sida enl instruktioner från PF Racing. Har tyvärr inte hunnit prova mer än en kort sträcka, fanns knappt någon snö vid tillfället. Jag upplever en klar skillnad på gassvaret, men har svårt att säga om det egentligen blev någon skillnad i övrigt, men som sagt, för kort testkörning.

När det gäller ev. is vid gasen så är det inte det, det har stått i garage i 2 veckor efter senaste korta test, då den gick hur bra som helst. Vatten i tanken, hmm... möjligt men jag har fyllt på ca 10 liter fräsch bensin efter sommaren. Tror inte det är tändning då den ibland gick upp i varv då den inte belastades, typ blank-is, men direkt den fick det minska motstånd som stannade den nästan av, gick inte framåt mer än en 10cm //Kenneth
 

keli2

Medlem
27 nov 2007
14
0
1
Lysande diagnos, det var felet (trots garage men inte varmt nog). Tack! //Kenneth
 

keli2

Medlem
27 nov 2007
14
0
1
Det var alltså mekanism i gashandtaget som hade frusit och bröt tändningen....