Viper turbo vs arctic 9000 (före-17)

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Funderar på att byta upp mig från min org nytro xtx- 11 till något lite nyare. Sidewindern är tyvärr lite för dyr för mig än men turbo lockar. Har sneglat en del på viper turbos men att köra laglig turbo lockar ju.
Vipermotorn håller ju bra, iaf med "lilla" turbokittet och det är väl det jag tänker mig. Men hur är suzukimotorn som sitter i arctic? Driftsäkerhet? Turbolagg? Vikt?
Helt enkelt hur är den att äga och köra.
Kan tillägga att jag väl egentligen har trivts ganska bra med nytron och vill köpa en xf eller xtx då jag inte kör jätteteckniskt men gillar kraftliner å ospårat. Hur mycket smidigare och lättkörda är dessa maskiner jämfört med nytro?? Ös på med åsikter
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Har bara erfarenheter av PRO climb chassiet med 800 snurra. Men det chassiet är ju sjukt mycket smidigare än vad en Nytro är.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Jag har väl inte kört så mycket turbo men mycket Viper. Skittrevlig så länge det inte är för trångt, behöll min xtx med 57-matta när jag köpte en ny M8.

Vipern är riktigt trevlig, speciellt med -16 framvagn. Så ska du köra utan turbo kan du köpa en -16, med turbo en -15 med -16 framvagn och skidor.
 

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Men ingen som har provat eller ägt bäde viper turbo och xf 9000 som kan ge lite fördelar och nackdelar?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Viper turbo alla dagar i veckan!! Suzuki turbon gör sig bäst för ledkörning där den får ligga på fart hela tiden. Inget fel på suzuki-rovan, men den är lite seg i botten.
 

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Ok. Är det mycke turbolagg? Hur är driftsäkerheten. En yamma motor med 190 kitt håller väl nästan lika bra som en org. Mao typ i evigheter!
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Är variatorinställningarna bra och helst luftintaget till turbon utanför huven så är gassvaret riktigt bra på en Viper 190.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Hm känns som det mest kommer svar på hur vipern är. Mindre om xf 9000
Finns nog inte mycket positivt att säga om 9000, torbolagg har den iallafall om man ska om man ska ta något positivt :) beroende på hur man ser det...