viper vs sxr,srx

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jodå. Dom reser. Fick min på rullen då den var helt orginal förutom en skrikburk men den är såld. Den satt på i ca 20mil.

Du har PM
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Näe..den gav bara ljudet. Ja den blev lite lättare på höger sida men de märkte man bara första minuten.

Speedtech 2,3kg
Orginal 9,1kg.

Men annars gav det inget.
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
hehe hade inte en aning om att storleken var så stor:O men som tidigare sagt kanske därför ljudskillnaden är ganska marginel:)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nog går det bra. Ställ bara fjädringen på det hårdaste så nog kan man hoppa i mindre hopp med dom.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
jag har haft
srx 600 -99
roligast drog minst bränsle värdelös i lössnö (blöddrar) när den får snö under ljuddämparen
sxr 700 -01
28mm matta underbart chassie värdelös motor (varvar mycke) går lite
viper -02
går bättre än sxren men har sämre fjädring
viper -04
med knacksensor går ca 10-15 km fortare än 02:an och drar nästan en liter mindre bränsle per mil
jag skulle köpa en sxr 500 00-01 eller en viper 04 och sätta engansdämpare på den i boggien
obs en otrimmad viper är problemfri
men en viper med trippelpipor måste man byta kolvar vid 300-400 mil annars skär dom och det blir dyrt
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sxr och Viper har en tendens till att övervarva orginal. Men knracing har ett jätte bra v-kit till både Sxr 700 och Vipern och det är inte allt för dyrt heller.

"Problemet" med att den bluddrar när man kör i puder är lätt fixat. Man tar bara en tunn plåt och bockar till den sen nitar man fast den så det blir som en skärm så att de blir lättare för avgaserna att ta sig ut.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
Sxr och Viper har en tendens till att övervarva orginal. Men knracing har ett jätte bra v-kit till både Sxr 700 och Vipern och det är inte allt för dyrt heller.

"Problemet" med att den bluddrar när man kör i puder är lätt fixat. Man tar bara en tunn plåt och bockar till den sen nitar man fast den så det blir som en skärm så att de blir lättare för avgaserna att ta sig ut.
skärmen som sitter orginal på en mm satte jag på srx:en men den gick lika illa ändå
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Min Viper bluddra bara ibland och det var när det var riktigt mycket snö och jag burkade åt höger, samma är det med min kompis Sxr 700 -01, bluddrar bara då man burkar åt höger.
 

Rednek

Välkänd medlem
29 aug 2006
138
1
6
Om jag har fattat det rätt så gör knacksensorn att när den märker om motorn spikar så ställen den om tändningen. Är inte säker på om de e rätt men de e vad jag har förstått de som.
Helt riktigt! Det finns 3 lägen(tror jag) i tändningen och spikar den fortfarande när den har ställt om tändningen för tredje gången så lägger skotern av och då är de krångel på g! Yamaha tripplarna med knacksensor är de hållbaraste du kan få tag i när de gäller 2t skotrar!

Lycka till!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En knacksensor är en akustisk sensor som känner av de knackningar som föregår de skadliga spikningarna och justerar ned tändningen så att spikningar undviks. Eftersom en tvåtaktare som spikar vid belastning ofta innebär smälta kolvar är det en mycket bra idé och Yamahas senare motorer anses väl mer eller mindre skottsäkra i jämförelse med andra tvåtaktare med samma effektuttag.

Att sedan en trecylindrig tvåtaktare är nära optimal konstruktion i fler avseenden är en annan sak, lite dyrare men mycket bättre i längden. Även för variator, lager mm mm.