Viper xtx turbo

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Är det någon som satt på 190 hk turbon från mc express på sin Viper xtx som kan berättade lite hur den går?

Några problem med något efter montering?
 

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
Har monterat 2 st. Det ända bökiga som jag tycker är att få tätt mellan original avgasröret och adaptern till turbon. Jag använder rikligt med avgaspasta för att vara säker på att få det tätt.


sen fästet du sätter turbo på är viktigt att få i rätt vinkel då du ha ganska stort glapp på denna.

Lämna in den på NTC i arvidsjaur annars :bigsmile:
 

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
Hur fungerar detta med 180-graders böjen efter grenröret? Fungerar turbon bra trots den komplicerade avgasdragningen? Har för mig att jag läst att någon upplevt hög värmeutveckling från grenröret?

Skulle vara intressant att höra av någon som hunnit kört en del med 190-kittet och kan lämna sina synpunkter.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Har monterat 2 st. Det ända bökiga som jag tycker är att få tätt mellan original avgasröret och adaptern till turbon. Jag använder rikligt med avgaspasta för att vara säker på att få det tätt.


sen fästet du sätter turbo på är viktigt att få i rätt vinkel då du ha ganska stort glapp på denna.

Lämna in den på NTC i arvidsjaur annars :bigsmile:
Blev det nå märkbart bättre drag i den sedan? kör du med orginalmattan?
 
Reactions: 600 cfi

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
Original mattan är faktiskt jäkligt fin enligt mig, en bra allt i allo matta. Tycker att det är ett helt annat klipp i motorn original jämfört med nytron. Men med turbo bli de ett SATANS klipp i motorn, inge senaps effekt.

Sen nått jag gillar med kitten är att du har en riktig ljuddämpare, så ljudnivån bli int alls mycket högre
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Original mattan är faktiskt jäkligt fin enligt mig, en bra allt i allo matta. Tycker att det är ett helt annat klipp i motorn original jämfört med nytron. Men med turbo bli de ett SATANS klipp i motorn, inge senaps effekt.

Sen nått jag gillar med kitten är att du har en riktig ljuddämpare, så ljudnivån bli int alls mycket högre
Vad har du fått göra åt variatorn?
 

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
Men med tanke på att det är första året med turbo på nytro-motorn i artic-chassiet så borde det väl finnas några "barnsjukdomar"?
 

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
Tror inte maskinerna med turbo har gått så långt än så att man ska hitta nån "barnsjukdom".

men jag skulle gärna vilja veta ifall någon har hittat nått!
 

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
Tror inte maskinerna med turbo har gått så långt än så att man ska hitta nån "barnsjukdom".

men jag skulle gärna vilja veta ifall någon har hittat nått!
Ok. Tänkte tänkte mest om man ska beställa turbo-kittet nu i vår eller om man ska vänta tills nästa år då fler hunnit testa vipern med utrustningen.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Beställ nu så du får en, risk för att det blir brist på kit nästa säsong, många som kommer vilja ha MCX turbo på Viper MTX.

Vet inte vilka "barnsjukdomar" ni är rädda för, Vipern är inget barn direkt utan har funnits på snö 3 vintrar redan, vissa med över 300hk.

Har kört min i MTX utförande i drygt 20 mil bara, då jag bara haft den 2 veckor, och är inte det minsta orolig.
Turbon har funnits hur länge som helst och fungerar perfekt, och är ett måste på Nytro/Viper då 130hk är alldeles för lite, enligt mig.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

Glen Ho

Medlem
1 mar 2014
44
0
1
Beställ nu så du får en, risk för att det blir brist på kit nästa säsong, många som kommer vilja ha MCX turbo på Viper MTX.

Vet inte vilka "barnsjukdomar" ni är rädda för, Vipern är inget barn direkt utan har funnits på snö 3 vintrar redan, vissa med över 300hk.

Har kört min i MTX utförande i drygt 20 mil bara, då jag bara haft den 2 veckor, och är inte det minsta orolig.
Turbon har funnits hur länge som helst och fungerar perfekt, och är ett måste på Nytro/Viper då 130hk är alldeles för lite, enligt mig.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
Ok. Jo turbo-kittet fungerar säkert bra. Själv var jag lite fundersam över hur turbon skulle funka med den lite aviga dragningen från grenröret? 180 graders böjen etc? Har ju läst att någon upplevt att grenröret blir glödhett.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Ok. Jo turbo-kittet fungerar säkert bra. Själv var jag lite fundersam över hur turbon skulle funka med den lite aviga dragningen från grenröret? 180 graders böjen etc? Har ju läst att någon upplevt att grenröret blir glödhett.
Nope, blir knappast hetare än på Nytron då det är öppet till bandtunneln, snö kyler hela tiden. På Nypexen har jag turbon mellan motor och tank utan problem.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
Det är bara att köpa tycker jag! Än så länge har det ju inte visat sig vara några allvarliga problem med kittet.

Jag monterar gärna ett kit till innan vinterns slut :D
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Har monterat 2 st. Det ända bökiga som jag tycker är att få tätt mellan original avgasröret och adaptern till turbon. Jag använder rikligt med avgaspasta för att vara säker på att få det tätt.


sen fästet du sätter turbo på är viktigt att få i rätt vinkel då du ha ganska stort glapp på denna.

Lämna in den på NTC i arvidsjaur annars :bigsmile:
Tro hur bökigt det är att få den godkänd sedan, man måste väl besikta om den för att inte få böter och att försäkringen ska gälla fullt ut?
 
Reactions: hcrsweden

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tro hur bökigt det är att få den godkänd sedan, man måste väl besikta om den för att inte få böter och att försäkringen ska gälla fullt ut?
Att besikta den med turbo kan du stryka direkt, så mkt kan jag säga. :)
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Att besikta den med turbo kan du stryka direkt, så mkt kan jag säga. :)
Det finns ju Yamaha återförsäljare har jag sett som sålt nya Nytro med turbo(som de själva har satt dit), trodde de var godkända och besiktade, känns inte som de skulle sälja de annars men jag kanske har fel.