Vita stift

megane

Medlem
12 mar 2006
16
0
1
När jag står på tomgång ser båda stiften helt normala ut men så fort jag har kört ett tag så är dom vita.
Jag har haft lös förgasarna och blåst rent munstyckena som för övrigt är dom rätta (400).
Nålen är på mittenläget.
Kan det vara tjuvluft, har sprayat med startgas och det verkar komma in mellan ena förgasaren och cyllindern men det förklarar inte varför båda stiften är vita.

/megane
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Tjyvluft är alltid ett "allvarligt" fel som ska åtgärdas!

Huvudmunstycket har inte alltid den största betydelsen för färgen på stiften. Trottelnålarna, luftskruv, ev. bränsleskruv + mellanfartsmunstycke har stor betydelse på allt under full gas. Många nyare polaris (jag antar att det är en polaris) skall ha nålen i läge #4 normalt, alltså ett steg högre nål än mitten.

Frågor: Vad är det för skoter och motor? Vilken temperatur och höjd över havet körs den i ? Vilket läge står luftskruv, ev. bränsleskruv i ? Vilka tändstift sitter i skotern?
 

megane

Medlem
12 mar 2006
16
0
1
Det är en Polaris XC500 edge -01 som körs vid havet mestadels i alla förekommande temperaturer.Stiften blir vita både när det är varmt och kallt.

Var upp till fjälls nyligen där stiften ochså var väldigt ljusa men efter en stund långsam körning så brölade skotern vid vid gaspådrag.
Lågfartsskruven är 1 3/4 varv ut, br9eya stift.

Har hört att det kan vara tjuvluft pga dåliga vevaxeltätningar, sitter dom i botten av cylindrarna eller?

Detta problem har dykt upp helt plötsligt, har inte trimmat eller så.
 
Last edited:

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Det låter ju som ett luftläckage av nåt slag om det börjat plötsligt utan att nåt ändrats. Vevaxeltätningar är packboxarna som tätar där axeln går ut ur motorn s a s, en sitter innanför prim. variatorn den andra bakom tändplattan på svänghjulssidan. Sitter även en tätning mellan hö och vä vevhus mitt på axeln, men det är rätt ovanligt att den går sönder numera. Däremot händer det att cylinderfotspackningen börjar läcka ibland, det är alltså packningen mellan block och cylinder. Sitter det en sk. boost bottle monterad, alltså en plastburk som är ansluten längst fram på båda insugsgummina, då finns det risk att gummit spricker framför boostbottlen med tjyvluft som följd. Kolla insugsgummina nogrannt (inget större problem att demontera dem), för du hade ju tydligen nåt läckage där?