Vmax 600 XT -96

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Har hört att man ska byta kolvarna så snabbt som möjligt då kolvringarna på originalen tenderar arr gå sönder med repad cylinder som följd. Någon som har råkat ut för detta?
 

ackmeister

Medlem
15 sept 2004
22
0
1
Diversion skrev:
Har hört att man ska byta kolvarna så snabbt som möjligt då kolvringarna på originalen tenderar arr gå sönder med repad cylinder som följd. Någon som har råkat ut för detta?
Nej, jag bytte kolvarna direkt jag köpte min, man bör byta kolvarna någonstans runt 600 mil för att vara säker.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Snabbt?

Hmm, känns som att "så snabbt som möjligt" var för ganska länge sedan om det gäller originalkolvarna på en 96:a...
Att byta kolvar skadar aldrig men om kompet är bra och dom ser dom schyssta ut (du kan spana genom avgasporten och tändstiftshålet) så är det ju egentligen inte nödvändigt.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
henkew skrev:
Hmm, känns som att "så snabbt som möjligt" var för ganska länge sedan om det gäller originalkolvarna på en 96:a...
Att byta kolvar skadar aldrig men om kompet är bra och dom ser dom schyssta ut (du kan spana genom avgasporten och tändstiftshålet) så är det ju egentligen inte nödvändigt.
Jo, fast den hade gått 128 mil när jag köpte den ifjol. Det är inte min första skoter så jag tror faktiskt att det är ärliga. De "skador" som finns verkar mer ha uppstått av att den stått övergiven och inte av körning.