Vridmoment 2 takt mot 4 takt

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Är de skenerellt bättre vridmoment i en 4 takt?

har bara hört att om man inte vill ha en arbetsskoter utan en mer "rolig" skoter men som man ändå ska kunna sladda lite leder med och även dra lite tyngre så har många sagt att just xtx kan vara ett bra alternativ.

Är de just för att den är 4 takt eller är det något annat man syftar på. Tänkte mest att jag funderar på att köpa commandern, men nu med de nya arctic catsen och då just 1100 utan turbo kanske skulle vara ett alternativ, just för att kunna sladda lite leder, fara ut med familjen/pulkan etc men även kunna ha mycket roligare när man är ute själv och åker.

Vad har ni för åsikter?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fyrtaktare har i allmänhet en bredare vridmoment- och effektkurva. Att säga generellt si eller så är svårt, men om du letar på motorcykelforum och liknande kan du hitta utredningar i ämnet som säger ganska tydligt att en fyrtaktare med samma effekt är snabbare oavsett om det gäller enduro eller roadracing.

De teoretiska förutsättningarna kan jag däremot inte uttala mig om.

Skall du dra med skotern så är det utväxlingen det handlar om i första hand, sedan variatorsetup och först senare motorkaraktären. Alla skotrar idag duger i princip att dra med, även om de vassaste sport-, racing- och lössnöskotrarna av olika anledningar är mindre lämpade. Alla fyrtaktare verkar dock duga gott att dra med och faktiskt vet jag inte många skotrar som är direkt tråkiga att köra, oavsett motor.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Fyrtaktare har i allmänhet en bredare vridmoment- och effektkurva. Att säga generellt si eller så är svårt, men om du letar på motorcykelforum och liknande kan du hitta utredningar i ämnet som säger ganska tydligt att en fyrtaktare med samma effekt är snabbare oavsett om det gäller enduro eller roadracing.

De teoretiska förutsättningarna kan jag däremot inte uttala mig om.

Skall du dra med skotern så är det utväxlingen det handlar om i första hand, sedan variatorsetup och först senare motorkaraktären. Alla skotrar idag duger i princip att dra med, även om de vassaste sport-, racing- och lössnöskotrarna av olika anledningar är mindre lämpade. Alla fyrtaktare verkar dock duga gott att dra med och faktiskt vet jag inte många skotrar som är direkt tråkiga att köra, oavsett motor.
Håller med om att de flesta skotrar kan vara roliga att köra med. Allt är väl vad man är ute efter för stunden. Tänkte väl mest att jag vill ha acceleration och kunna leka runt i snön.

Kör ganska mycket med yeti 1000, och den kan absolut vara kul att köra med, speciellt med ljudet som den frambringar. Dock så är de inte så kul om man ska fara runt i skogen i lössnön eller hänga på kompisarna. Fastnar man så sitter man där man sitter. Visst finns de acceleration i den men inte på samma sätt som många andra.

Gå de att laborera mycket i variatorsetupen på en commander, så att man får mera drag i skotern när man är ute själv?