warrior -04 som familjemaskin

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
ja jag går i tankarna att handla en beggad 04:ans warrior då till mina funderingar..

håller originaldraget för en nilakälke? Givetvis så kör man ju med insidan då..
Om jag fattat allt rätt så är extrakylaren ett måste då man kör saktare o efter hjårt spår o allra helst då med kälke..
vad kostar en sån o eftermontera? borde väl vara svårt o få yamaha att montera en sån nu..

visst finns det att montera dit (pirat) extraduna som enkelt kan tas bort igen kan hända ibland att man måste åka 2..

mattan måste väl förses med vagnsbult om man inte vill byta slides vid varje tankning..

är det besvärligt att montera 365 matta med 38mm kammar?
Bandtunneln borde väl räcka till?

finns det nåt annat att tänka på?

mvh/ markus
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Yamahas orginaldrag är bland de vettigaste och starkaste konstruktioner du kan hitta. Sen det som alla klagar på, att Yamaha är tunga, gör att de håller ihop även om du drar lite pulka. Tunneln och infästningarna för draget är mkt starkt konstruerad. Jag drog pulka med min förra RS Rage -05 (samma chassi som Warrior) utan några som helst problem:)

Montera isrivare så tror jag inte du behöver extrakylare. Min Rage gick aldrig någonsin varm (den hade i och för sig extrakylare monterat från fabrik). De som åker i pulkan kan dock få bereda sig på att åka lite fort och skumpigt för variatorsetup på både Warrior och Rage gör att det är svårt att smygköra. Mycket saktare än 20km/h är svårt att köra utan att remmen skall ta alltför mycket stryk:D

mvh / Matti
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
sök på warrior i forumet så får du säkert träff, finns ju killar typ micke som kört lååångt med sina warriors....fråga dom
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har flyttat min bakdel drygt 1200 mil med min Warrior. Nilapulkan har släpat med i kanske 400 mil. Funkar klockrent. Jag har gjort en avgasförlängning liknande BK-System så att avgaserna och framför allt ljudet hamnar bakom kälken.

Vagnsbult är att rekommendera, speciellt om man åker 2 på skotern, vilket går helt utmärkt utan extradyna. Har vart på långresor (+70 mil) med frun på bak och det går bra även fast jag är 188cm och frun 174cm, har t.om haft vovven på framför och frugan bakom och ångat på, t.om på vatten. :)

Skall du montera 365 matta så flytta bak boggien ett par centimeter så du får bättre vinkel och skaffa sedan förlängsningskit.
38 får plats utan problem.

Vill du sedan ha pyssla vidare så kan jag rekommendera Heavy Hitters vkit + ECP filterkit. Då får de flesta se baklyset på din familjeskoter. ;)

Visst, finns ju också turbo/kompressor....
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
tusen tack för svaret. har läst ett gäng inlägg i forumet o vill man läsa allt så tar det ca 2 veckor :)
har ev handlat mig en warrior nu en 04 med 330mil på mätaren.. med isrivare o drag extrakylare o allt.. men de blir montage av vagnsbult o mya slides iaf..

tror de blir en superskoter som funkar minst 10 år :hello:
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
hmm fick reda på att den drar ca en liter olja på ca 100mil är detta normalt
Har för mig att jag läst om att en del haft problem med kolvringarna stämmer det?

men den skotern har ju garanti fortfarande är det nåt som yamaha fixar?
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kolla med handlaren angående oljeproblemet, men vissa maskiner av 03-04 tar lite olja, likväl som att en MC tar olja om du ligger på höga varv en längre tid. Men för 1 liter / 100 mil så skulle jag inte låta någon öppna motorn. Så dyr är inte Mobil 1 0W40

Man byter kolvringar till -05ans ringar då de har mindre leakdown. Original så sitter det R1-ringar och man byter till FZR eller liknande (kommer inte ihåg).

Du kan annars använda RingFree eller SeaFoam för att ta bort beläggningarna på ringarna och då försvinner problemet.

Heavy Hitters Acceleration Kit köpte jag av Tikka.

ECP Kit funderade tikka på att ta in men jag vet inte hur det blev med det.
Gå in på www.rx1.info och skicka ett PM till SUPERTUNER (Freddie Klies), jag tror jag betalade ca 300 dollar för det. Ger 15hk i mitten och 7 på topp samt ett gassvar du bara kan drömma om. SKall du köpa bägge samtidigt så kan nog Freddie fixa fram ett HH-kit också.
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
ok så det blir bara beläggning på ringarna?
nä då e de inte mycket o bry sig om.. så det gör en sån stor skillnad..
jaja nu e de bara nån timme kvar tills jag ska kolla på skönheten.

är det nåt speciellt man ska tänka på?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Njae, inget speciellt.
Det du kan fråga det är så det är bytt olja/filter, så du vet om du skall göra det om du köper den.

Annars så är det W-armen (främre länkarmen i boggien) som du skall kolla så det inte är sprickor i den.

I övrigt, lager i boggien etc. som man kollar på vilken skoter som helst. Starta den, lyssna efter konstiga skrammel. Primären kan rassla vid tomgång, inget att bry sig om, det är pga reduktionsväxeln och 4Ts vridmomentspumpande (skumt ord) vid tomgång så gör det.
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
gahhh vilken beslutsångest jag har... står i valet o kvalet mellan en warrior eller en vector mountain... varför warrior?
det är ju kul o piska led och även kul att köra i lössnö...

men warriorn e kanske bäst att dra kälke med...

snälla warrior ägare övertyga mig..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tja, det är ju dina pengar och du som skall köra maskinen.

Om det gäller mig så hade jag tagit Warriorn alla gånger före Vectorn, men det är jag.

Mitt arsle har släpat runt på Warriorn i snart 1300 mil och det gör fortfarande gött när man ger full mutter... Och tror mig, den kommer få fortsätta att släpa runt på mig... :)

Kommer inte att sälja den, möjligen köpa en till...
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
men vad lustigt det var just med trygg hansa jag kollade med..
det roliga är ju att jag har ca 12 år utan skador o nu även hus o allt i samma bolag o ändå detta pris..