Warrior inställningar??

Skoterbrando

Medlem
24 sept 2006
32
0
1
Dalarna
Har precis varit o handlat en ny 04 och funderar lite på dämpningen..
Man läser ju mer än ett inlägg på olika skotersidor där man beskriver originalinställningarna som odugliga!? Nån skrivsugen med kunnande?
 

M.Nilsson

Medlem
11 jan 2006
24
0
1
V-by
Det är omöjligt att svara vilken dämpar inställning som just du ska ha.
Finns ju faktiskt dom som även är nöjda med orginal setupen.
Börja med att testa skotern ordenligt och känn efter vad som du tycker känns "fel"
 

Skoterbrando

Medlem
24 sept 2006
32
0
1
Dalarna
Absolut sant. Kändes bara på d beskrivningar jag läst som om det var ett uppenbart fel som lätt kunde justeras till. Givetvis kommer jag att åka, prova o justera tills jag är nöjd. Tack för svar..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag kan väl plita ner lite. Har testat runt med fjädringen i ca 1000 mil på en -04 Warrior och kommit fram till att för min del så finns det 2 huvudspår.
Testa med bägge (tar inte länge att skifta) så kan du snabbt känna vilken du vill utgå ifrån.

1. FRA på min, lite mer förspänning på fjädern, skruva in CK något klick från medim. Denna inställning lämpar sig mer för tvättbrädeleder, dvs komfort, boggien kan röra sig snabbt. Den klarar inte av stora hopp, men fördelen är att om man vill åka 2 på så flyttar man bara FRA till max.

2. FRA på max, minska förspänningen något, skruva ut CK något. Denna inställningen gör att boggien blir lite stummare, den använder hela dämparens slaglängd, klarar av hopp och moguler bra, men tvättbrädeleder kan bli för snabba för denna inställning, går hyffsat om man skruvar ut CK mer.

I bägge fallen så har jag slackat fjädringen i skidorna några varv, dragit in balataremmarna i boggien 10 mm och slackat främredämparen i boggien så det är nästan ingen förspänning alls. Denna inställningen gör att den ligger som ett stryckjärn efter leden.

Sedan har jag halverat tjockleden på transferplastbrickorna, bättre medtryck vid inbomsning samt att den flyter upp bättre vid inbromsning i lössnö.

Transferrodsen är på näst minsta transferinställning, inte störande mycket skidlyft, men man vet att man får upp framändan om behov finns (läs: dike etc)


Men, i slutändan så är det du som kör din maskin och ingen annan.
 

Skoterbrando

Medlem
24 sept 2006
32
0
1
Dalarna
Stort tack till Micke! Det är sådan läsning som gör forumet! Nu har man ju iaf ett utgångsläge, vilket känns bra för en nybörjare..:)