Water skippa med G4 chassi som orginal?

superboonan

Medlem
20 jun 2015
40
1
8
södra finland
Tjena har en summit 600 146 och en polare som har en liten sjö med sötvatten och ca 2 m djup och är väldigt frestad att prova på att köra på vattnet men hittar dåligt med info hur g4 beter sig. Måste man täta nånstans vid variatorn eller hålls vatten borta från den så länge man inte klåpar? Och har man någon möjlighet att svänga den( bryta i kull) på vattnet när det är orginal fjädring
Någon som testat? 😅
minimi skidtryck och mycket gas eller vad mera behöver man?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.151
111
63
Att just BRP motorer inte tål vatten är BS. Givetvis är en sänkning inte bra ur nån synpunkt men det blir inte värre där än i nån annan motor. I teorin borde äldre BRP motorer och även då 600 som fortfarande har fettade vevlager (inte alla lager) klara sig bättre eftersom att dom är kapslade. Men repiga kolvar kommer som ett brev på posten så fort en vattendroppe kommer in i motorn.

G4 chassit funkar grymt på vatten som det är. Däremot går det tungt på vatten och särskilt med en högkamsmatta så hur bra en 600 går har jag ingen aning om men 850 går som en båt. Lys med en stark lampa under skotern så ser du vart det behöver tätas. Skarv mellan buk/chassi och stötdämpartorn är otäta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Äldre Rotax 3 serien med förgasare tålde sänkningar bra. Menas det att nyare e-tec inte klarar sänkning eller?
 

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
35
Sweden
Det jag har hört av dem som kört etec motorer på vattnet är att elboxarna inte tål sänkningar. Det kanske andra oxå kan verifiera? eller så rör det sig om maximal otur. Men 2 tändboxar på 2 sänkningar rör det sig om iaf.
 

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
Det jag har hört av dem som kört etec motorer på vattnet är att elboxarna inte tål sänkningar. Det kanske andra oxå kan verifiera? eller så rör det sig om maximal otur. Men 2 tändboxar på 2 sänkningar rör det sig om iaf.
Det var samma snack när Sdi motorerna kom.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
Andreas Bergmark har väl spenderat halva sommaren körandes på vatten?
Och isf har han aldrig sänkt sin maskin eller så har han bytt maskin varje gång han sänkt? Men inget av det känns särskilt troligt.

Snöskotrar är ju ändå att betrakta som vattentåliga. Klart, sänka på 20m djup och låta ligga där några månader är knappast optimalt dock.

Inget svar på om man måste täta dom för att slippa vatten på remmen. Men man kan ju testa skicka PM till t.ex. Bergmark på Instagram kanske han svara =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.156
986
113
Stora Blåsjön
Nu lär nog inte Bergmark köra en stock maskin direkt ur låda... utan ha kört så mycket så han vet vart man behöver täta för att klara grejorna vid ev sänkning och är duktig på att fixa grejorna direkt vid sänkning. Men varför ska man sänka överhuvudtaget, täta så det inte kan komma vatten på remmen så sänker man inte och får inga problem.... :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
Nu lär nog inte Bergmark köra en stock maskin direkt ur låda... utan ha kört så mycket så han vet vart man behöver täta för att klara grejorna vid ev sänkning och är duktig på att fixa grejorna direkt vid sänkning. Men varför ska man sänka överhuvudtaget, täta så det inte kan komma vatten på remmen så sänker man inte och får inga problem.... :)
Jo men det är ju därför jag menar att man kan fråga honom.

Och han kör väl ändå E-tec? Och bör ju ha sänkt nån gång i alla fall. Tänkte mest på ett bevis att elektroniken i en E-tec inte tvärdör av att skotern blir blöt.