wildcat 700-efi-92

bathen

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
boden SWEDEN
hejhej.. en kompis kompis ska sälja sin vildkisse, å nu är det så.
jag har aldrig haft en skoter, kört ganska mycket i mina "yngre" dagar. så är en wildcat 700 efi en bra "första" skoter, för jag är ju inte så hajj på att mecka. men det är ju en billig penning han ska ha 17000:- för den, å det är väll ganska mycket att åka med?! så vad tycker ni om den? fördelar nackdelar. sen så får den gärna vara ganska så driftsäker, för man vill ju inte helst bli stående.
hur är det med rep. kostnader? för jag kan ju inte mecka så mycket själv, så det blir väll verkstan om det blir nå hightech fel :)
alla svar e välkommna!!

noob @ skoter =)
 

RallyPerra

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Skellefteå
Det är ingen nybörjar skoter, går för hårt och är för tung för det, enligt min mening. ( beror på din körskicklighet iofs )
Sen är 17000:- inget super bra pris ( beror på skick iofs )

Ang krångelfri, EFin på de äldre skotrarna är kända för att strula och då blir det allt annat än billigt. Men när det väl funkar är det utmärkt.

Sen är dom fula som stryk 91-92 ;)

Gör som jag : Köp en nyare 93-94 och montera Rotax motor i den :)
 

bathen

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
boden SWEDEN
tyngden är de väll inge fel på jag är ju inte direkt liten, har ju spenderat åtskilliga timmer på gymmet.
å sen om man lär sig köra bra så borde det vara busenkelt att köra en "liten å lätt" maskin?
å att den går hårt, det är väll bara att gasa mindre?! :)
hur nu det ska gå...
vad är ett "bra" pris om den är i normal skick för en 92a?
å sen tänkte jag inte lägga mer änn MAX 20 på en skoter för då blir jag ruinerad :(
vad kostar det att laga efin på en sånn?! (om den nu brakar)

nån som vet en annan vettig skoter för max 20 som e hyffsat vass, rolig å håller??
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det är ju en gammal muskelmaskin så den är inte direkt billig i varken försäkring eller bensin. De brukar ligga på ca 15-17k i inköp för en i ganska bra skick.

Brakar EFI'n så är det ofta billigare att konvertera till förgasare (kostar några tusen överlag). Inte säkert att det som just är trasigt är så dyrt att laga, men felet ska ju hittas också...

Men å andra sidan så känns det som om AC har haft bättre pli på sina insprutningar än Polaris, men det kanske är fel...?
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Hej

Jag har erfarenhet av 2 egna vildkattor med EFI samt 2 andra kompisars. Samt en 93:as EXT med EFI. Alla har gått klanderfritt
vad gäller EFI'n. Elektronik nöts aldrig
och håller länge. Vanliga förgasare blir slut efter en tid.

Enda nackdelen med hållbarheten är då en kompis sänkte sin vildkatt i havet en vecka.
Den boxen är död. Men vi fick tag i begagnat system med tändning o insug för 2500.

Iofs skulle skoterskroten ha 6000 för anbart boxen.
Inget i tändningen gav upp.

Se bara till att ha fräscht batteri. Kolla
kablar så dom inte nött bort isolering, men det gäller alla gamla skotar.

Håller med om at du skall lägga på några tusingar och köpa en 93 eller 94.

95 och 96 har så fet blandning att dom går dåligt o drar mycket soppa. Men chippa om dom med ett BM chip för en tusing så blir det ordning på dom med.

Men en 92 ger dig mycket kusar för pengarna.




 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
" Men å andra sidan så känns det som om AC har haft bättre pli på sina insprutningar än Polaris, men det kanske är fel...? "

Det är ingen större skillnad, i grund och botten är det samma system och samma underleverantör (JECS, Japan Electronic Control Systems) som bägge firmorna använder.

Möjligen har Arctic varit lite bättre på att anpassa systemet till motorn, många gamla Polaris med insprutning får ju så fet blandning att de knappt går, med originalprom.

Driftsäkerhet och sånt behöver man egentligen inte oroa sig för, liknande system sitter ju på många japanska bilar från början av 90-talet. Och på hur många såna behöver man ens röra ett finger för att hålla insprutningen igång innan bilen skrotas efter 20000-30000 mil?

Om man har problem med insprutningen på en skoter beror det i första hand på att någon klåpare har varit framme och försökt göra något, i andra hand är det problem med strömförsörjning, sönderskavda kablar och sånt.

Komponenter som spridare, givare, spjällpotentiometer, bränslepump mm är ju av "bil-kvalitet". Och en skoter går aldrig så långt att sådana delar hinner bli ens i närheten av slitna.
 

mikael.s

Välkänd medlem
2 aug 2004
274
0
16
36
sunnansjö
micke wild kise ägare

jag tycker att dom är lätta att meka med men om du e ovan så e det bara att ta det lungt och tänka på vad du gör
sen själva skotern är en vass sak min e det 44mm förgasare på och det gjorde stor skilnad på kör känslan tycker jag med efin va den lite sölig men nu drar jag min polares polaris storm så jag e bara nöjd
 

HELLCAT

Välkänd medlem
17 okt 2004
136
0
6
Piteå
www.retroskoter.com
bathen skrev:
hejhej.. en kompis kompis ska sälja sin vildkisse, å nu är det så.
jag har aldrig haft en skoter, kört ganska mycket i mina "yngre" dagar. så är en wildcat 700 efi en bra "första" skoter, för jag är ju inte så hajj på att mecka. men det är ju en billig penning han ska ha 17000:- för den, å det är väll ganska mycket att åka med?! så vad tycker ni om den? fördelar nackdelar. sen så får den gärna vara ganska så driftsäker, för man vill ju inte helst bli stående.
hur är det med rep. kostnader? för jag kan ju inte mecka så mycket själv, så det blir väll verkstan om det blir nå hightech fel :)
alla svar e välkommna!!

noob @ skoter =)
--------------------------------------------------------

Är det AWS chassie? dvs den modellen med rutan monterad på styret och hastighetsmätarna också?

det är nog ugnefär lika svårt att skruva i en skoter vilket märke du än köper

men du hade ju polaren som du ska köpa den av han får väll hjälpa dig

tänka bara på en sak att om EFIn går sönder och du funderar på att byta till förgasare så måste du byta tändplatta på motorn....och det är dyrt..

lycka till..
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Angående EFI så är det extremt ovanligt att det blir fel på elektronikboxen i sig, fel beror oftast på triviala glappkontakter eller trasiga givare, som inte är särskilt dyra att byta ut MEN, då många skotermekare lever kvar på stenåldern och får kallsvett när de ser en elektronisk pryl så säger många verkstäder att *det är bara att byta elektronikboxen, och den kostar 15'000* När det egentliga felet kanske är en trasig tempgivare för 78:-

Ungefär som att byta ut förgasarna för att man fått skit i ett munstycke.