Wildcat 700 Efi -95 varvar inte ur

Jaca72

Medlem
14 feb 2021
7
0
1
51
Storfors
Hej
Ny på detta forum och jag söker hjälp.
Har en wildcat som inte vill varva mer än 6-6500rpm.
Startar lätt och går fint upp till ca 6300rpm sen händer det inget mer. Känns bara som den motar i motorn.
Någon som har tips på vad jag ska börja kolla?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Den bör gå nästan fullt ut på 7,5 bar med varm motor om du håller full gas och drar tills mätaren stannar. Jag vet inte hur mycket de ska va med fräscha cylindrar kolvar men jag gissar på 9 bar. Om de ska va 9 bar med nya kolvar och cylindrar och den visar 7,5 bar så tappar motorn ca 200-300 varv i slutvarv full gas. Om nu fjädrarna är rel fräsch i variatorerna så ska den varva 8200- 8300v , men räkna med halvsluta fjädrar så 8000v är mer troligt. För att den ska varva bara 6500 varv måste kompet va väldigt dåligt typ 6 bar.
 
Last edited:

Jaca72

Medlem
14 feb 2021
7
0
1
51
Storfors
Ok, tack då ska jag kolla det till helgen.

Brukar den inte vara slö och orkeslös även på lägre varv om kompet är så dåligt?
Den går som ett skott från tomgång till 6500.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Mycket dålig koll på om din maskin har avgasportar eller inte då jag typ varit helt off från skoter sedan Rotax 503 var modern och ILO satt i Ockelbo :)
För att lära mig själv lite så funderar jag om det inte är runt dom varven som portarna börjar jobba ? Om nu din maskin har portar ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Mycket dålig koll på om din maskin har avgasportar eller inte då jag typ varit helt off från skoter sedan Rotax 503 var modern och ILO satt i Ockelbo :)
För att lära mig själv lite så funderar jag om det inte är runt dom varven som portarna börjar jobba ? Om nu din maskin har portar ?
Den har inte avgasportar men om den haft det har de nog varit fel på dem.
Till ts fråga att den går bra upp till 6500v så låter det som kompet ät bra för den borde va slö från låga varv om kompet är dåligt.
De kan va så många elfel på dessa gamla efi motorerna så man blir mörkrädd. Som ex kan statorn ge för lite ström till efi boxen,, och picup spolen kan va väck, samt givaren för insprutspulser som sitter i närheten av picupspolen och läser mot utsida svänghjul kan va väck.
Om de går få fram ohmvärden på pickupspolen så mät upp den sammas sak med statorn och givaren/picupp för insprutspulserna.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Känns spontant som att bränslepumpen inte orkar hålla trycket. Har du möjlighet så hade det bästa varit att koppla in sig med en mätare och kolla trycket under körning. Om du pallar upp skotern är det någon skillnad då? Sitter väl en sil på sugledningen i tanken också kan mycket väl vara den som är igentäppt också.
 

Jaca72

Medlem
14 feb 2021
7
0
1
51
Storfors
Jag har varit inne på bränsletrycket också. Kollat silen i tanken och den var ok.
Har inte pallat upp den, kanske bara kan rycka remmen och provvarva?
Hur funkar bränsletrycksregulatorn på dessa?
Sitter en vakumslang på den som bara hänger löst, skall det vara så?
På bilar brukar den vara ansluten bakom gasspjällen.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Låt remmen sitta kvar först iallafall. Man ska vara försiktig med att varva utan rem. Är man för ivrig på gasen så smäller skivorna ihop och man kan ha en sprängd primär på köpet.

Nu är det så länge sedan man höll på med gamla EFI men känns inte som att en vakuum slang ska hänga i det fria. Kolla sprängakisser https://blwpartsfiche.com/
 
Last edited:

Jaca72

Medlem
14 feb 2021
7
0
1
51
Storfors
Den har inte avgasportar men om den haft det har de nog varit fel på dem.
Till ts fråga att den går bra upp till 6500v så låter det som kompet ät bra för den borde va slö från låga varv om kompet är dåligt.
De kan va så många elfel på dessa gamla efi motorerna så man blir mörkrädd. Som ex kan statorn ge för lite ström till efi boxen,, och picup spolen kan va väck, samt givaren för insprutspulser som sitter i närheten av picupspolen och läser mot utsida svänghjul kan va väck.
Om de går få fram ohmvärden på pickupspolen så mät upp den sammas sak med statorn och givaren/picupp för insprutspulserna.
[
Låt remmen sitta kvar först iallafall. Man ska vara försiktig med att varva utan rem. Är man för ivrig på gasen så smäller skivorna ihop och man kan ha en sprängd primär på köpet.

Nu är det så länge sedan man höll på med gamla EFI men känns inte som att en vakuum slang ska hänga i det fria. Kolla sprängakisser https://blwpartsfiche.com/
Kollat nu och slangen är ingen vakumslang, den skall hänga löst.
Ska mäta bränsletrycketnsom skall vara 36,5 PSI.
Om trycket och kompet är bra du står jag rådlös...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag har varit inne på bränsletrycket också. Kollat silen i tanken och den var ok.
Har inte pallat upp den, kanske bara kan rycka remmen och provvarva?
Hur funkar bränsletrycksregulatorn på dessa?
Sitter en vakumslang på den som bara hänger löst, skall det vara så?
På bilar brukar den vara ansluten bakom gasspjällen.
Slangen som sitter lös ska förmodligen gå någonstans så där har du nog hi
Kollat nu och slangen är ingen vakumslang, den skall hänga löst.
Ska mäta bränsletrycketnsom skall vara 36,5 PSI.
Om trycket och kompet är bra du står jag rådlös...
Nu först föll polletten ner. Har du provat byta batteri för om de är lilla minsta dåligt och då menar jag så lite att de inte går mäta sig till så kan de bli alla tänkbara fel på insprutningen. De gäller alla insprutare de är superkänsliga på batteriet hoj som skoter. Prova sätta dit ett annan batteri även om de är rel nytt de som sitter där. Du kan även köra med ett Bilbatteri på fotsteget och dra startkablar till bef batteri bara som test. Men de testet är inte helt vattentätt för om de är kortslutning i en cell så är de långt från säkert de duger med startkabelmetoden.Mät äöven spänningen på batteriet med avslagen motor och ligger de på 12,8 låter de friskt. Med motor igång och lite varv typ 3000+ så bör den ladda 13,5-14,5 om laddningen funkar bra och batteriet är ok.
Om de inte är batteriet så gå vidare med ohmmätning av picup och typ hallgivaren för insprutet som sitter utanför svänghjulet.
 
Last edited:

Jaca72

Medlem
14 feb 2021
7
0
1
51
Storfors
Är det så känsligt så kanske det är laddningen ändå.
Jag har för mig att laddlampan glödde lite, såg det när det var mörkt.
Lyset är bra men det går kanske på annan spole, eller?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Är det så känsligt så kanske det är laddningen ändå.
Jag har för mig att laddlampan glödde lite, såg det när det var mörkt.
Lyset är bra men det går kanske på annan spole, eller?
Ok då har de ev felet där. Mät som sagt vilovolten på batteriet de första du gör och sedan med motorn igång. Lyset går förmodligen på separat lindning, så är det på alla andra motorer ivf. Om nu batteriet visar för lite volt typ under 12 volt och den laddar mindre än 13,5 volt så kan de va endera batteriet som är dåligt eller laddningen. Troligast batteriet. Du kan skruva lös batteriet helt och koppla in viket batteri du vill med typ startkablar för att utesluta laddningsfel. Men varva upp den till strax innan tillslag på variatorn för de kan ladda lite lågt på tomg. Om du vinglar dit externt batteri utan org batteriet inkopplat så se till att de är bra kontakt för annars kan du bränna laddregulatorn!
 
Reactions: Jaca72