wiseco kolv kitt

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Till AC köper man inte smidda kolvar !!! Smidda kolvar sopar man endast in i skräpmotorer som är kända för att spräcka kolvar.

Jag rek Prox kolvar för de är ruskigt bra kolvar som funnits i hojvärlden i minst 20 år med enastående bra resultat. De har dessutom RIK kolvringar som görs i Japan de är samma kolvringsfabrikat som Mercedes kör med bla stora märken. Sök först själv på Prox hemsida
. Snowx är också ett piratmärke som kör med Rik ringar men jag har ingen erfarenhet av de kolvarna.

Du kan nog hitta både Prox och Snowx på ebay annars kan du köpa Prox här i Sverige av locknersbilochmc.

De är lätt att förväxla alla piratkolvar för de heter så lika. Snox och Snopro och Psi funkar också men de har inte lika bra ringar som Prox och Snowx.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Köp original på Suzukis art.nr. Troligtvis har KGK även till dessa tagit hem direkt ifrån Suzuki japan och kan då sälja dom lite billigare än om de vart över till USA å vänt. Annars kan du köpa från Countrycat.
 

kimolsson

Aktiv medlem
23 jan 2011
67
1
6
älvsbyn
Till AC köper man inte smidda kolvar !!! Smidda kolvar sopar man endast in i skräpmotorer som är kända för att spräcka kolvar.

Jag rek Prox kolvar för de är ruskigt bra kolvar som funnits i hojvärlden i minst 20 år med enastående bra resultat. De har dessutom RIK kolvringar som görs i Japan de är samma kolvringsfabrikat som Mercedes kör med bla stora märken. Sök först själv på Prox hemsida
. Snowx är också ett piratmärke som kör med Rik ringar men jag har ingen erfarenhet av de kolvarna.

Du kan nog hitta både Prox och Snowx på ebay annars kan du köpa Prox här i Sverige av locknersbilochmc.

De är lätt att förväxla alla piratkolvar för de heter så lika. Snox och Snopro och Psi funkar också men de har inte lika bra ringar som Prox och Snowx.

Kan du förklara varför man inte bör stoppa smidda kolvar i en Arctic? Brukar inte smidda kolvar vara att föredra istället för gjutna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Kollade på lockner men dom har bara listat wiseco & sno pro, snow x har bara listat till M8 -09 om det inte är samma till 12:ans M 800?
Tyvärr verkar inte Prox eller snowX ha till nyare än 09 vilket va värdelöst för PSI och Snopro wiseco har det. De tycks vara samma kolvar 2010-2012 ev nyare också.

När maskinen är så ny så köp org kolvar då inte Prox eller Snowx finns.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Boost har rätt, köp oem kolvar till en så ny maskin! Smidda kolvar som wiseco mfl. är mjuka och slits mkt. fortare än gjutna. Du måste även varmköra längre med smidda för att inte riskera att få "kallskärning" (kolven sväller snabbare än cylindern) enda fördelen med smidda är spricktåligheten, har man inte problem med det så är gjutna att föredra.