X-tra hjul i boggin till RS MTN

Yamahamannen

Aktiv medlem
29 okt 2004
60
0
6
Västerbotten
Jo jag vet att KN Racing har Marginal snow wheel kit...men det är med 6 st hjul för 3000 och det var jag inte intresserad av utan jag skulle vilja ha ett par.

Yellow och Heggan vart har ni skaffat hjulen från??Pris??
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Finns på Yamhacenter i Luleå, dom tar dom direkt från USA.
Strax under 1000:- har jag för mig.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det där med att montera vagnsbult i mattan som vad jag förstår ska passera slidsen
istället för skoningar är det att det är för få skoningar i mattan på nyare maskiner jag
bara undrar.
 

Yamahamannen

Aktiv medlem
29 okt 2004
60
0
6
Västerbotten
Japp..var 3:dje hål tror jag det var ,är stängda så där sitter det ingen skoning...

Då kan man sätta dit vagnsbult iställe för att minska friktionen mot slidsen.
Orsaken varför dom har valt denna lösning vet jag ej men tanken är väl att man kör mest i pudret så att det skall smörja tillräckligt ändå..men oftast så blir det ju viss ledkörning och då kan det blir marginelt med smörjning beroende på hur hård leden är.

Det som kanske kan bli en nackdel med vagnsbulten är ju den runda skallen som kanske nöter tokigt i slidsen..men har man tillgång till en svarv så kan man ju minska ner rundningen.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
jammen600 skrev:
Det där med att montera vagnsbult i mattan som vad jag förstår ska passera slidsen
istället för skoningar är det att det är för få skoningar i mattan på nyare maskiner jag
bara undrar.
[/QUOTE


Det är så att på dom nya RS Mountain sitter det en Cammoplastmatta som inte har alla hål/fönster uppskurna.
Det är två hål sen är det en oskuren sen två hål igen osv. och där det inte finns hål kan man heller inte sätta in plåtskoningar så då blir det på två ställen som det inte sitter skoningar per 3 hål i o m att det sitter en plåtsko på var sida om varje hål normalt.
Och då om man sätter dit en vagnsbult mitt i det outskurna fönstret så lyfter man ut gummit lite från slidesen så att man inte "bränner" gummi då det är dåligt om snö som smörjer utan istället glider vagnsbulten på slidesen.
Jag har beställt Rostfria vagnsbult så det ska bli riktigt bra hoppas jag.
 
Senast redigerad av en moderator:

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
mina slides är så gott som slut efter 62mil, kört 7mil på hårt spår å resten på snöbelagt... mest slut just framför där boggien är knäckt uppåt.

sen har de klarat sig bra där de sitter hjul, men på övriga ställen är de tunt...


inte fan ska de va slut efter 62mil???

måste va kass kvalite på dom?
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Vet inte kolla mina såg fina ut kanske att dom va lite slitna baktill där boggin är uppvinklad. Får se snart om dom slits mycke då blire reklamations sak.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
de säger att de kan sluta slitas "där", ska hålla koll på mina så får vi se, ska in på service på onsdag, 66mil nu =)
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Mina är mycket slitna och mest just före knäcken på boggien och maskinen har endast gått 50 mil . Jag anser att det ska inte slita så mycket på slidesen men ok maskinerna är ju gjorda för pudersnö men va fasiken vi är ju i sverige nu och här blir det ju 80-90% ledkörning hur man än gör så borde dom anpassas till sverige av yamaha på nåt vis.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sidewinder skrev:
Mina är mycket slitna och mest just före knäcken på boggien och maskinen har endast gått 50 mil . Jag anser att det ska inte slita så mycket på slidesen men ok maskinerna är ju gjorda för pudersnö men va fasiken vi är ju i sverige nu och här blir det ju 80-90% ledkörning hur man än gör så borde dom anpassas till sverige av yamaha på nåt vis.
Du har ju själv svaret när du säger att den är gjord för puderkörning och iom att du inte kör puder utan 80-90% led så har du ju köpt fel skoter, extrema kammar på 50mm och mer har aldrig och kommer aldrig funka bra på led.
Lösningen är inte att Yamaha ska anpassa Mtn till nått den inte är avsed för utan att den som köper skoter köper en som fungerar under dom omständigheter som man kommer nyttjar den mest.
Annars får man räkna med div problem i detta fall slide och matt slitage.
Byt skoter, matta eller underlag
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
MrGreen skrev:
Du har ju själv svaret när du säger att den är gjord för puderkörning och iom att du inte kör puder utan 80-90% led så har du ju köpt fel skoter, extrema kammar på 50mm och mer har aldrig och kommer aldrig funka bra på led.
Lösningen är inte att Yamaha ska anpassa Mtn till nått den inte är avsed för utan att den som köper skoter köper en som fungerar under dom omständigheter som man kommer nyttjar den mest.
Annars får man räkna med div problem i detta fall slide och matt slitage.
Byt skoter, matta eller underlag
Jag hade inget märkbart problem med min äldre MM.
Jag har inte köpt fel skoter utan det är så att denna skoter har en ny boggie som är betydligt känsligare mot sådant, dom har faktiskt klagat på det i USA också.

Men sen är det ju så att dessa maskiner har inte någon motsvarighet till ställen att köra dem på här i sverige (enbart puder) utan hur du än gör så blir det mycket ledkörning dvs dom borde vara mera anpassade för VÅRA förhållanden.

Ja mena nog vet ju importören vad det är som gäller i skandinavien och betalar man så pass mycket för grejorna kan man faktiskt kräva lite funktion å.

Jag har spårat i lössnön ca 25 av mina mil sen har jag kört på normala leder med lagomt mycket lös snö på resten i princip sen mycket lite på hårdare spår.
Men nu räcker det med mindre än 50m efter hårdpackad led eller liknande med minimalt med lössnö för att det skall börja lukta bränt och det är ju inte rätt, min gamla MM va inte ens i närheten lika känslig men nog brände den till slut den med.
Givetvis så nöter dom mera slides än vanliga maskiner men att slidesen nästan är slut efter mindre än 50 mil är ju löjligt. ska man byta 3-4 omgångar slides på en ny rem vaaa.
Drygt 400mil räcker dom med gamla boggien som jag använder maskinen.

Ska man tänka som du MR Green så skall maskinen inte ens importeras till sverige.
 
Last edited:

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Sidewinder skrev:
Jag hade inget märkbart problem med min äldre MM.
Jag har inte köpt fel skoter utan det är så att denna skoter har en ny boggie som är betydligt känsligare mot sådant, dom har faktiskt klagat på det i USA också.

Men sen är det ju så att dessa maskiner har inte någon motsvarighet till ställen att köra dem på här i sverige (enbart puder) utan hur du än gör så blir det mycket ledkörning dvs dom borde vara mera anpassade för VÅRA förhållanden.

Ja mena nog vet ju importören vad det är som gäller i skandinavien och betalar man så pass mycket för grejorna kan man faktiskt kräva lite funktion å.

Jag har spårat i lössnön ca 25 av mina mil sen har jag kört på normala leder med lagomt mycket lös snö på resten i princip sen mycket lite på hårdare spår.
Men nu räcker det med mindre än 50m efter hårdpackad led eller liknande med minimalt med lössnö för att det skall börja lukta bränt och det är ju inte rätt, min gamla MM va inte ens i närheten lika känslig men nog brände den till slut den med.
Givetvis så nöter dom mera slides än vanliga maskiner men att slidesen nästan är slut efter mindre än 50 mil är ju löjligt. ska man byta 3-4 omgångar slides på en ny rem vaaa.
Drygt 400mil räcker dom med gamla boggien som jag använder maskinen.

Ska man tänka som du MR Green så skall maskinen inte ens importeras till sverige.
jo de ligger nå i de du skriver, den måste anpassas bättre anser jag med, speciellt boggiedämparen som inte alls är bra när man väger 100kg...
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
yel_low skrev:
jo de ligger nå i de du skriver, den måste anpassas bättre anser jag med, speciellt boggiedämparen som inte alls är bra när man väger 100kg...
Vad gäller boggiedämparen så har jag lösningen åt dig ..

Jag tyckte att min maskin var rätt ok i boggien men den slog igenom lite för ofta så jag ställde upp bakre dämparen på max men det blev inte så väldans mycket bättre.
Den vill gärna slå igenom då man åker i långa gropar som igentligen inte slår på nåt sätt utan det blir bara som en sugande kraft nedåt typ.

Men jag studerade lite i boggien och kunde ju snabbt konstatera att på Mtn maskinerna så har man inte monterat genomslagsdämpnings rullen som sitter på dom korta maskinerna.
Den fungerar ju så att då man har fjädrat ihop en bra bit så växlas fjädern om en aning så den blir snabbare styvare, sen finns det ju tre lägen att montera denna rulle på ..

Jag svarvade mig en rulle och monterade dit den på lösaste läget, dvs så att man endast växlar om på den yttersta delen av fjädern och det blev mycket bra nu fungerar boggien mycket bättre för mig.

Rullen ska vara diameter 40mm och bredd 38 mm om man skall göra den i samma dimensioner som den rullen som sitter orginal på dom korta maskinerna.
Sen skall det vara en axel och jag tog 20mm axel som jag borrade hål i och gjorde 0.2 mm längre än rullen så att den ska kunna rulla fritt..
Vill man hellre köpa den så är det ju bara att göra det.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
de jag upplever är att dämparen är för mjuk, den inte dämpar nog, den slår ihop max för attsen fjädra ut max å "slår" i ändlägena, jag är inne på att en lite hårdare dämpare skulle lösa problemet? sätter jag den på max(boggifjädrarna) så upplever jag att den studsar mer efter leden och ändå slår igenom i guppen både in och ut.:(
 

Yamahamannen

Aktiv medlem
29 okt 2004
60
0
6
Västerbotten
MrGreen skrev:
Du har ju själv svaret när du säger att den är gjord för puderkörning och iom att du inte kör puder utan 80-90% led så har du ju köpt fel skoter, extrema kammar på 50mm och mer har aldrig och kommer aldrig funka bra på led.
Lösningen är inte att Yamaha ska anpassa Mtn till nått den inte är avsed för utan att den som köper skoter köper en som fungerar under dom omständigheter som man kommer nyttjar den mest.
Annars får man räkna med div problem i detta fall slide och matt slitage.
Byt skoter, matta eller underlag
Dom upplever ju samma problem på Venture modellerna oxså , och dom har ju inga extremkammar direkt.
Problemet sitter nog i att det är stängda fönster på mattan samt att då är det mindre plåtskoningar som glider lättare mot slidsen än gummit i mattan.
 

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Måste ta upp denna tråd igen för jag är så &%#"@... :mad:

Har nu kört 42 mil med min Vector Mnt och mina slides är HELT slut. Jag måste alltså byta redan på en maskin som kostar ~110000:- Vill påpeka att jag INTE kört många 100 m på hårt underlag. Nått är galet så det står härliga till. Om det är hålen i mattan eller nått annat är egentligen ointressant för felet skall fixas på fabriksgarantin!

Skall det vara på detta sätt att man skall byta var 50 mil så är det nog dax att reklamera den. Det verkar ju som om ingen verkar tro på det man säger så, svaren man får är "Jo, men 50 mm kammarna har alltid varit så.."

Kvalificerat skitsnack!

Sen att man skall behöva montera in 50 vagnsbultar i en ny matta är ju inte riktigt klokt.
Skulle jag tex om jag köpte en Jeep, direkt efter det att jag kört några mil vara tvungen att borra hål i fälgarna för att kunna kyla bromsarna...?

Nähä Yamaha, skärpning i leden om ni skall kunna behålla er kvalitet stämpel som ni är kända för.
Finns säkert folk från Yamaha som läser dessa forum så ta tag i detta pronto och meddela era ÅF vad som gäller!