X-Trim 600 SDI (2006) Går bara på en cylinder sporadiskt (vid belastning?)

paef

Medlem
16 aug 2005
16
0
1
Hej!

Precis införskaffat mig en X-Trim 600SDI från 2006. Den gick fint då den provkördes efter väg vid köp, men nu då den är hemma beteer den sig illa.

Blev en liten wall-of-text, men en kort sammanfattning för de som inte orkar läsa allt.
Den tappar all ork vid längre sträckor på sjöar där det går tungt (vatten på isen).
Går skitbra efter lederna och kortare lekstunder inne på myrarna, men så fort jag kommer ut på sjöar där det går tungt och jag måste hålla högre varv under längre stunder så verkar det som den slutar gå på ena cylindern. Tappar all ork och kan inte hålla något varv, har ca 1000 rpm på tomgång de gånger den tappat orken. Brukar få bra tomgång då man startar om den, och går bra max 200 meter innan den tappar orken igen och börjar gå som en kratta.
Tändstiften bytt två gånger, samma fel återstår.
Rengjort avgasportarna innan första turen.

Efter ca 400 meter på första körningen så börja den dö och (jag tror) gå på ena cylinder tills den till slut dog och ville inte starta igen. Bränslemätarn stog på sträcket innan tomt, så antog soppatorsk och mätarn visar fel. Var och tanka en 20 liters dunk och fyllde i tanken.

Nu starta den igen, men gick dåligt ville knappt gå framåt och låg på ca 1000 rpm på tomgången. Efter ett tag började den gå som en klocka igen. Åkte då för att tanka den, på vägen dit visa den tendens att vilja säcka ihop igen men återhämtade sig båda gångerna.

Köpte nya stift på macken och monterade. Tankade därefter för att fylla upp hela tanken, och fick bara i 8 liter?! Fick alltså totalt i 28 liter från att jag trodde jag hade soppatorsk, ska väl vara 42 liters tank på den?

Med nya stift gick den bra efter lederna och gick att leka lite med den, den kändes riktigt bra. När vi kom ut en älv där det låg vatten isen (gick tungt som attan) så kom den ca 600 meter, nu börja den säcka ihop igen! Tappade all ork och hade bekymmer att hålla varven. Kom till slut upp på leden igen. Inne på lederna gick den som en dröm igen, gick bra både spårat och ospårat inne i skogen. Kom till slut ut på älven igen och den gick 300 meter och började därefter tappa ork igen.

Nu gick den allmänt som att den bara tände på ena cylindern. 1000 rpm på tomgång och hade problem att hålla sig vid liv. Stiften byttes nu igen till nya BR9EYA, startade och den gick bra på tomgång, kom 10 meter innan ena cylindern dog igen och den inte hade någon ork. Därefter bogserades den till närmaste väg och kompisen for iväg för att hämta släpvagn. Provade nu efter ca 15 min starta igen uppe på vägen och den gick nu som en klocka det lilla jag provade efter vägen.

Blev en del fullgasrepor inne på leden och i skogen också men dessa är inte så långa, nån sekund vid klättring av ospårade backar o.s.v. och det klara den bra
Nu står den och skäms på släpvagn, medans jag hittar något som kan vara värt att felsöka..
Gissningen jag har är antingen en tändkabel, men känns långsökt.
Eller att den har svårt att pumpa tillräckligt med soppa vid belastning under längre tid. Dåligt batteri? Men då borde den väl fan gå bra då man kör långsammare? Kan det vara att batteriet inte klarar putta tillräckligt med ström till pumparna? Sitter det egna pumpar till båda cylindrarna eller är det en fuelrail eller dylikt som sitter på den? Att jag bara fick i den 28 liter efter att den inte ville starta, taskig soppapump nånstans?

Tacksam för alla ideer över vad det kan vara!
 

paef

Medlem
16 aug 2005
16
0
1
Motorlampan visar inget. Går det plocka datorn från skotern och åka läsa ut felkoderna hos nån handlare eller måste man komma med hela jävla skotern?