XC-600 SP ( 2000 ) Vevstakslager ?

hellas

Medlem
4 jan 2006
28
0
1
ludvika
tjena!

har ett problem me min skoter nu polaris xc 600sp.....

ett lager i vevstaken har gått åt h#lv"te :(

men allt har klarat sig i motorn utom lagret. men var in på polaris idag å fick beskedet att det inte går å laga! var tvungen å köpa en ny underdel för 10 000 itsället! å det känns ju lite surt när det andra lagret (yttre) skulle kosta 350:- men mitt trasiga lager är det innre.... gick tydligne inte å trycka det lagret.

så frågan är nu vad ska jag göra?? det måste ju gå å byta lagret där också?? eller ska jag hellre sattsa på å köpa en begagnad motor?? eller gäller garantin på motorn?? för jag hade både olja å vatten där det skulle vara så var inga sånna problem det bara tog stopp i mycket låg fart helt utan förvarning. verkar inte som att det lagret ska kunna gå sönder eftersom det inte går å byta tydligen. vet itne vad som kan ha hänt..... skotern är ialflall från 2000 å gått ungefär 600 mil tycker det borde hålla längre än så!! har ju gott som en klocka ända fram tills det bar tog stopp utan förvarning..... å allt annat är i fint skick som kolvar,cylindrar ringar å stakar.

hur många års garanti är det på motorerna i dem?? om jag ska rigna förre ägaren å fråga efter garantipapprerna om han har några sånna kvar.....

passar alla andra polaris motorer rakt av som typ edge x 600 -800 rmk 600-800, xc 600-800 eller pro -x 600- 800 ???

vad ska jag ta mig till?? vill ju bara köra å inte se den ståendes i garaget isärskruvad...

tacksam för svar

MVH// Jocke

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ojojoj Jocke... Du och jag har det inte lätt! Min står också still pågrund utav tändningsfel nånstans!
Har du fått reda på nått!!??

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Du får nog tyvärr hosta upp slantar för någon garanti har du inte. På din årsmodell så hade du endast 1-års garanti. Det är först på senare år som tillverkarna börjat med 2-års garanti.
På din fråga om motorerna så passar dom utmärkt!

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Trist men...

Det borde gå få isär vevaxeln och byta vevstakslager ring å kolla med SMT i Umeå Tel: 090 - 19 20 37 dom är proffs på skotermotorrenoveringar i annat fall så kostar en vevaxel med stakar under $300 + frakt, tull och moms men det blir iaf inte ens hälften mot dom 10.000:- som du sa Polaris vill ha.