XC 700 OggeEdition!

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Tjena!

Jag gjorde lite av ett spontanköp efter att jag sålde förra skotern, dan efter så åkte jag iväg och köpte mig en XC 700 NonVes att ha som vattenmaskin.
Det blev en hel del på "att göra listan" och jag har ett antal grejer kvar att fixa innan jag är nöjd.

Har bestämt mig för att använda skotern i vinter också som någon slags "Hej kom och hjälp mig skoter" som kommer moddas så mycket jag känner att jag klarar av. :eyebrows:

Det som är gjort hittills är:
*Sänkt fram.
*Bytt till 44as matta (fruktansvärt sliten)
*Satt på en stygg glasfiberhuv.
*Smetat dit en syrhöjare och fatbar som jag hade liggandes.
*Vänt boggiehjulen så man slipper se den fula färgen på dem.
*Bytt bromsslang till en stålomspunnen*
*Tagit bort oljepumpen. <
*Satt på sportluftsfilter (går snabbare att komma åt gasarna då när man sänkt)
*Tätat lite här och där med sillikon och silvertejp såklart!
*Folierat buken svart.


Bytte boggie till en fräschare än den som satt på från en Xc500, men fick problem med att den kuggade över hela tiden, kunde ha flyttat bak boggien mera för att sträcka den men jag fick slut på dropbackets och jag ville inte ödsla tid med att göra nya så smällde in den gamla boggien igen.

Det har blivit två gånger vi har varit iväg för att köra på vattnet, första gången gick det inte alls då det kuggade nå fruktansvärt. Kom ungefär 7 meter.
Andra gången gick det bättre!
blev två körningar men hade problem med att den gick dåligt och sen drog jag av startsnöret för 4 gången efter att jag köpt den. :)

Upptäckte då att vattenpumpsremmen gått av, och då den kokat ett par gånger samma dag så hade den tagit termostaten med sig i fallet.
När jag kom hem och upptäckte allt det så tog jag och plockade av toppen för att kolla så att cylindrar, kolvar och resten klarat sig.
Allt hade gått bra, inga skador i motorn. :bigsmile:

Där är jag i dagsläget, har inte haft råd att göra något efter att remmen for, fattig student mitt i sommaren. :eek:hwell:
Bild på hur han såg ut när jag köpte den!


Lite foilering, mattbyte styrhöjare osv.. :)




Bild på hur lätt det är att komma åt gasarna nu! :)


Bild innan vi drog ut senaste gången.


Sänkningen samma kväll! :D


Topp.


De fortsätta tankarna är att:
*Fixa till fotstegen, bygga rörfotsteg eller något betterbords liknande. *Förlänga till minst 365 och minst 44mms kammar.
*Ev flytta fram styrtången.
*Trimma? Beror på vad jag kommer över.
*Fixa huven snygg till i vinter.
*Bygga ny och snyggare dyna.
*Dunkhållare?

Det är allt jag har nu! Blev ett långt inlägg men det överlever ni nog. :)
Tillkommer säkert mer till listan, har ni några kul grejer till denna skoter så skicka ett Pm!
Tillägger att jag inte har gjort allt själv utan jag har haft bra med hjälp från några vänner, DanielEngstrlöm och Sebbemagnusson.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Hur har du gjort med smörjningen till vevlagren då du plockat bort oljepumpen?
Jag har satt fast en liten behållare på slangen som gick från oljepumpen till vevlagren.
Har du ett bättre tips så är jag öppen för förslag! :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tror inte de funkar nå vidare, min prox drog då i dig oljan när den var igång. Måste "doseras" på något vis.

Till vatten/oljepumpen funkar de fint då det är slutet rum men lagren rinner det rakt igenom.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Hmm, ja jag har funderat på att sätta tillbaka oljepumpen till i vinter för att slippa krånglet med att blanda när nån åker till en mack.
En kompis hade aldrig problem med veven när han gjorde lika som jag gjort, men han kanske bara hade tur då eller gick hans 700a på lånad tid?

Har du nått tips på hur jag kan göra annars eller är det bara att sätta tillbaka pumpen igen? :eek:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Enda rätta egentligen om man ska bort med pumpen är att borra oljekanaler i blocket.
Okej, ja då får vi se hur det blir. Har en kompis som ska borra oljekanaler i sin GenIII rotax 800 så kanske ska passa på samtidigt som han. Annars blir det att sätta tillbaka oljepumpen igen. :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Tack vare @DanielEngstrlöm DanielEngstrlöm så har jag nu fått tummen ur röven och börjat riva lite.
Ny matta ska jag beställa nu på måndag, fått tag på en Summitmatta, 384cmx41cm med 51mm kammar, 2,52" delning som ska på!
Jag ska förlänga mina nuvarande skenor med bitar från IQR skenor för att hålla kostnaderna nere, plus att det är kul att göra sakerna själv. (Med hjälp från vänner)
Senare ska styrstagen kortas så jag får skidorna närmare buken.

Det är vad som väntar just nu! :D

Börjar riva lite, funderar på om det vore en bra idé med en ny buk.. :)



Senare samma kväll.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Bygger du för att åka på vatten nu?
I så fall ska du bygga en mindre tank som du kan lossa och tömma fort för vatten i tanken kommer du få.
Sen så tycker jag du ska tillbaka med luftburken, när du har sänkt så är det ju bara att vända skotern upp och ner och dra, då slipper du meka med förgasarna för de töms av sig själv.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Bygger du för att åka på vatten nu?
I så fall ska du bygga en mindre tank som du kan lossa och tömma fort för vatten i tanken kommer du få.
Sen så tycker jag du ska tillbaka med luftburken, när du har sänkt så är det ju bara att vända skotern upp och ner och dra, då slipper du meka med förgasarna för de töms av sig själv.

Bygger inte för att köra på vatten nu, nu bygger jag om den för att den ska användas i vinter.
Hade jag planerat att köra mer på vattnet så hade jag inte planerat att bygga rörfotsteg heller, eller att fräscha upp han över huvud taget. :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Fått hem mattan idag så jag och DanielEngstrlöm fortsatt med byggandet.

Bild på nya mattan. Den är 384,41,51 2,52 i delning. För den som inte orkar räkna till tum så blir skotern alltså 151" lång. ;)



Vi har tagit och kapat av skenor från en IQ 440 och förlängt originalskenorna med bitar från dem. Stort tack till DanielEngstrlöm som kom med idén när jag nu ändå hade IQskenor hemma. :)



IQ skenorna!



kommer mera ikväll! :heh:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Lite mer som är gjort, blev nån dag sen med uppdateringen men aja! :D

Boggien är förlängd nu och provisoriskt ditsatt med mattan bara för att kolla hur det blir.


Bild på skarven mellan skenorna från insidan, ska sättas en förstärkning i form av ett plattjärn på insidan också.


Påbörjad slipning och spackling av huven!


Och en snabb helhetsbild på hur det ser ut.. :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Kan hända att dem gör men jag tror inte det, vi har förlängt fler skotrar med samma metod och dem har vi inte haft några problem med. Gasa tills de rasar! Vi får se i vinter hur bra det håller! :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Då var framvagnen avsmalnad och lackad. Tillfälligt ditsatt tillsammans med mattan för att se hur passformen är, 78cm mellan skidorna! (Björkräser!)



Det som står kvar på listan är att:
* Förstärka boggien mer samt förlänga tunneln.
* Nonslip, 7 eller 8 kugg, någon som har?
* Köpa svart buk, någon som har?
* Fixa betterboards eller rörfotsteg.
* Bygga dyna.
* Slipa, spackla och måla huven.
* Köpa vattenpumpsrem och termostat.
* Variatorkitta!
* Dreva ner.

Detta blir ju skitbra det! ;)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Yes det har jag också testat. Men så fruktansvärt smal är den ju inte, finns ju dem som kör wattercross som har smalare framvagn än såhär och ändå får på buken.