XC-700 SP ( 1999 ) Köpråd och annan info... ?

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Tjenare!

Får köpa en XC SP 700 -99a för 20 000, kanske även billigare av en polare..
Det sitter en original 23 mm matta på i fint skick...

Vad drar dom ungefär per mil? Har hört att dom drar mycket...
Hur går dom?
Vad är det för skillnad på Xc SP och en vanlig Xc? Värre dämpare på SP?

Ja, allt ni kan komma på! :)

Tack på förhand.

// Marcus
 

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
Sv: Polaris Xc SP 700 -99a Köpråd och annan info...?

En kompis till mig har en XC SP 700 -00 och den drar 4-5 liter milen blandad körning, skulle gissa på det samma.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
En kompis till mig har en XC SP 700 -00 och den drar 4-5 liter milen blandad körning, skulle gissa på det samma.
Okej, det var för mycket för att vara en kort maskin...

Får hoppas det blir en edge istället då! :)
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Det beror på.... :eek:

Men jag har funderat lite på en Edge 600 -01 för 35 000, är i riktigt fint skick :)
 

smorre

Ny medlem
1 sept 2007
2
0
1
Boden
jag har en xc 700 sp -99 med ett goodwin variatorkit, v-force, slp boostbottle och 38:as matta o den går ganska bra :) boostbottlen gör att bensinförbrukningen går ner så min drar som mest 2,5-3 liter milen :D

de som är dåligt med den är väl att den kanske är lite tung o har ett äldre chassi men annars är den helt okej ;) men har då inte haft nåra problem med min :D
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
jag har en xc 700 sp -99 med ett goodwin variatorkit, v-force, slp boostbottle och 38:as matta o den går ganska bra :) boostbottlen gör att bensinförbrukningen går ner så min drar som mest 2,5-3 liter milen :D

de som är dåligt med den är väl att den kanske är lite tung o har ett äldre chassi men annars är den helt okej ;) men har då inte haft nåra problem med min :D
Okej, det lät som en bättre förändring! :)

Vad kostar en boost bottle?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Detta med boostbottle har jag hört är en myt. Att resterande avgasarna ifrån insuget ska upp i boostbotteln blablabla och minska bensinförbrukningen + att den ska ge bättre bottenvrid.

Det är ungefär som att vilken maskin du nu än använder ska gå så mycket bättre med ett sportluftfilter. Dessutom tror jag inte som Smorre nämnde att den då med boostbottlen drar ca 2liter mindre per mil. Möjligen någon dl.

Och för att boostbottlen ska fungera så dom ska, ska alla vara anpassade för just DEN maskinen du använder, finns program för att räkna ut, dock krävs en viss kunskap.

Nä, lägg pengarna på ett fint V-kit eller dyl istället.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jo, att den måste vara utmätt för motorn vet jag...

Men denna skotern är inte mitt första val om jag säger så, alldeles för dyr i drift..
 

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
Köper man skoter så får man räkna med att den tar bensin, och man ska inte börja bestycka ner å tro den ska gå billigare, det blir i slutändan ännu dyrare.

säger som aman_junior, satsa på ett v-kit eller något annat gott ist för nå svammel som en "boostbottle".
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jo, men 4 - 5 liter milen var ju inte lite heller..

2 - 3 liter kan jag räkna med på Edgen, dock något mer i blötsnö. Och det är ju inte så farligt för en rapp 600.. :)
 

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
600 är väl det bästa kubik valet, men dom flesta skotrarna ligger ju på 3mila gränsen. edge x -01 är ju ett bra val, hur skön som helst att köra ,rapp och lätt (en kompis har en så då har man ju självklart provat:))
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Okej, låter bra det! :rolleyes:

Får se, hoppas det blir en sådan till vintern..

Några nackdelar med den?

Dock är ju PPSen utbytt mot Fox dämpare, är Fox runt om nu... :)
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Vem säljer kmplt V-kitt till dessa och till vilket pris? Vad gör powerpack? Det är väll plåtar i gasarna vet jag.
Blir det stor skillnad med Goodwin V-kittet? Är i stort behov av ett V-kitt men vet inte alls vad jag ska satsa på.
 
Last edited:

Daniel_m

Medlem
19 dec 2006
38
0
6
Härnösand
Jag har en XC 600 -99 med boostbottle och powerpack, nu vet jag inte vad som gjorde mest men motorn går mycket renare i de lägre varvtalen än innan jag sänkte även nålarna ett steg så nu drar den 2,5 liter milen innan drog den typ 4,5 liter...
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Du bestyckade inte om gasarna utan bara boostbottle och power pack plus att du sänkte nålarna ett snäpp. Och fick ner förbrukningen så mycke bara av det.
 

bada

Ny medlem
19 sept 2005
2
0
1
Övik
Jag har en xc 700, och inte f-n drar den 4-5 liter milen som många säger.
2.5 - 3 är mer rimligt.
Ifjol var jag och körde med en kompis i fjällen.
Han har en skidoo rev 800 -04 och den drog mer bensin.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Det blev ingen Polaris överhuvudtaget, köpte en AC Zr 500 Snopro -02a istället! :D
 

xtream_Xc

Medlem
5 nov 2007
34
0
1
34
Dorotea
jag har en xc 700 sp -99 med ett goodwin variatorkit, v-force, slp boostbottle och 38:as matta o den går ganska bra :) boostbottlen gör att bensinförbrukningen går ner så min drar som mest 2,5-3 liter milen :D

de som är dåligt med den är väl att den kanske är lite tung o har ett äldre chassi men annars är den helt okej ;) men har då inte haft nåra problem med min :D
Boostbottle gör inte så att skotern drar mindre bensin. Det gör så att skotern får en jämnare gång och att den svarar mer på gasen. annars med orginal så svarar skotern dåligt vid gaspådrag.

Finns dock en sak som heter "powerPack" som man monterar vid förgasarna och det gör så att skotern drar mindre soppa. Men polarishandlaren rekomenderar att byta förgasare till Mikuni "40m.m" om du har en Xc700 sp som orginal har Keihin "38 m.m" (om jag inte har fel) och han sa då att bensinförbrukningen skulle minska oerhört mycket om man gör detta byte. och blir defenetivt mycket mindre skruvning än att montera dit powerpack.. för Keihin förgasarna är oerhört kännsliga och svårinställda går nästan inte få att gå helt perfekt. :p
 

polaris xc700

Aktiv medlem
16 mar 2009
82
0
6
Ånge
Detta med boostbottle har jag hört är en myt. Att resterande avgasarna ifrån insuget ska upp i boostbotteln blablabla och minska bensinförbrukningen + att den ska ge bättre bottenvrid.

Det är ungefär som att vilken maskin du nu än använder ska gå så mycket bättre med ett sportluftfilter. Dessutom tror jag inte som Smorre nämnde att den då med boostbottlen drar ca 2liter mindre per mil. Möjligen någon dl.

Och för att boostbottlen ska fungera så dom ska, ska alla vara anpassade för just DEN maskinen du använder, finns program för att räkna ut, dock krävs en viss kunskap.

Nä, lägg pengarna på ett fint V-kit eller dyl istället.
jag har en polaris xc 700 -99 med boostbottel och 32mm matta, jag tycker den inte drar så mycket om man ska tänka på hur man gasar
(jag leker med min alltså hoppar, burkar och rullen och den drar ca 3-4 liter, men då gasar man fult släpper och fult hela tiden!)